Gå til innhold

Gammel hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål til hundeeiere, folk med kjennskap til hund, og/eller har overtatt omplasseringshunder:

hvor gammel er det eldste en omplasseringshund kunne vært for at dere skulle vurdert å overtatt den? hva ville dere vært oppmerksomme på?

Tenker spesielt på omstillingsevne, alderssykdommer osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hundens rase, sykdomshistorie og bakgrunn.

Skrevet

det er vel tale om middels til stor rase, raser som har anlegg for hd. utover dette vet jeg ikke så mye, da jeg har registrert meg som interessert i omplasseringshund, og fått forespørsel om to hunder. den ene er en eldre hund, den andre er en unghund. blir litt sentimental når det gjelder eldre hunder, men lurer på hvilke fallgruver jeg bør passe på. takk for svar!

Skrevet

Sjekk om hunden er røntget, evt be om å få den rønget. Er den ellers frisk og rask og godt gemytt kan man ha mange fine år sammen med den

Hvilken rase og hvor gammel?

Skrevet

frey du er en engel som svarer meg altså!

flatcoated retriever, den ene er 14 mnd og den andre 11 år. begge har foreldre med noe hd (så vidt jeg vet). ser for meg at den eldste vil vandre videre rimelig kjapt, men vil jo gjerne at en godt voksen hund skal få et godt hjem. har likevel betenkeligheter pga alder, hd, omstillingsproblemer osv

Skrevet

11 år? Oi.. Hvis hunden er frisk og rask - kanskje et par-tre år. Dette kan bli et par-tre år med store utgifter, man får jo ikke forsikret så gamle hunder. Be i alle fall om en helsjekk hos vet før dere evt overtar den. Hvis hunden er trivelig og grei vil den sannsynligvis omstille seg greit. Dersom hunden ikke tilfredsstiller dette ang helse og gemytt hadde jeg ikke tatt den.

Den yngste: hvorfor omplasseres den?

Skrevet
11 år? Oi.. Hvis hunden er frisk og rask - kanskje et par-tre år. Dette kan bli et par-tre år med store utgifter, man får jo ikke forsikret så gamle hunder. Be i alle fall om en helsjekk hos vet før dere evt overtar den. Hvis hunden er trivelig og grei vil den sannsynligvis omstille seg greit. Dersom hunden ikke tilfredsstiller dette ang helse og gemytt hadde jeg ikke tatt den.

Den yngste: hvorfor omplasseres den?

oki, så da hadde du ikke tatt den pga store utgifter og kort levetid? (bare så jeg skjønner begrunnelsen, og kan bruke den som innspill i min egen avgjørelse). må nevne at stua ligger i 2. etg, så hunden må gå opp og ned trappa en del. den er visst allerede litt stiv etter turer så vidt jeg vet..likevel synes jeg veldig synd på den da den må omplasseres så gammel.

den yngste omplasseres av "allergi", noe jeg etterhvert forstår at kan omfatte så mangt.. den er ganske vilter så vidt jeg vet, men ifølge eier ikke noen "problemhund"....

Skrevet
oki, så da hadde du ikke tatt den pga store utgifter og kort levetid? (bare så jeg skjønner begrunnelsen, og kan bruke den som innspill i min egen avgjørelse). må nevne at stua ligger i 2. etg, så hunden må gå opp og ned trappa en del. den er visst allerede litt stiv etter turer så vidt jeg vet..likevel synes jeg veldig synd på den da den må omplasseres så gammel.

Hvis den plages nå så vil du måtte være foreberedt på store vetrinærutgifter. Dette hadde helt klart vært avgjørende for meg i en sånn situasjon. Hadde jeg ikke vært nødt til å ta det økonomiske i betraktning så hadde jeg muligens vurdert det annerledes.

Men hvis den nå er stiv og støl så ville jeg kanskje vurdert det dithen at det hadde vært bedre å la hunden slippe nå, uten omplassering.

den yngste omplasseres av "allergi", noe jeg etterhvert forstår at kan omfatte så mangt.. den er ganske vilter så vidt jeg vet, men ifølge eier ikke noen "problemhund"....

Antageligvis da en hund uten oppdragelse. Dette er jo greit nok, man må bare jobbe litt ekstra med trening en periode :)

Skrevet

Da ser det ut til at det blir den gamle hunden (jeg klarer ikke la være å tenke på den). hvilke sykdommer/plager må vi være oppmerksom på framover?

Skrevet
Da ser det ut til at det blir den gamle hunden (jeg klarer ikke la være å tenke på den). hvilke sykdommer/plager må vi være oppmerksom på framover?

d er dumt å skaffe seg en så gammel hund tro r jeg. ta den unge istedetfor :)

Skrevet
frey du er en engel som svarer meg altså!

flatcoated retriever, den ene er 14 mnd og den andre 11 år. begge har foreldre med noe hd (så vidt jeg vet). ser for meg at den eldste vil vandre videre rimelig kjapt, men vil jo gjerne at en godt voksen hund skal få et godt hjem. har likevel betenkeligheter pga alder, hd, omstillingsproblemer osv

det var jo ganske gammelt da.. fare for høye veterinærregninger der gitt.. men beundringsverdig om du tar den hunden, at du er villig til å ofre tid og penger sånn. gamle hunder trenger mye tid, blir ofte inkontinente, dårlig syn, hørsel, mye tannsten osv.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
d er dumt å skaffe seg en så gammel hund tro r jeg. ta den unge istedetfor :)

Hvorfor det? Gamle hunder må vel få bo et sted de også? Uvitende, uempatisk svar!

Skrevet

Har hatt flat selv, den ene ble bare 9 år, pga kreft. Den andre er 8 nå, og lever i beste velgående, men de har lett for å bli stive. Så det med trappa hadde bekymret meg litt. Nå er flat en ganske liten hund, så det er ikke noe problem å bære den.

Men du kan få ganske store vetrinærutgifter, men syns det er fint av deg at du vurderer å ta det på deg:)

Skrevet
Har hatt flat selv, den ene ble bare 9 år, pga kreft. Den andre er 8 nå, og lever i beste velgående, men de har lett for å bli stive. Så det med trappa hadde bekymret meg litt. Nå er flat en ganske liten hund, så det er ikke noe problem å bære den.

Men du kan få ganske store vetrinærutgifter, men syns det er fint av deg at du vurderer å ta det på deg:)

Det er definitivt ikke alle Flat'er som er små nei :riste:

Skrevet

De fleste av dem veier under 30 kilo, jeg syns det er ganske lite..

Skrevet

De fleste flat'ene jeg har møtt mener jeg at har vært rundt 30 kg og oppover!!

Jeg ville tatt den gamle hunden. Kanskje det blir større veterinærutgifter osv, men jeg hadde heller tatt en gammel flatcoat i omplassering enn en ung flatcoat!

Skrevet (endret)

Hannhundene skal veie opp fra 27-36 kilo og tispene 25-32. Jeg fikk for meg at det var en tispe det var snakk om her, men jeg ser nå at det ikke er nevnt.

Det er en del kreft hos flat, noe man må være obs på. Når de er så gamle som 11, og dersom den skulle få kreft er det som regel ikke noe å gjøre, da 11 er en anseeling alder hos flat.

Gjennomsnittsalderen er 10-12, så du kan ikke regne med å få ha den særlig lenge.

Jeg vet ikke om jeg ville tatt den hunden, dersom du vet at den har det godt der den er. Ikke bare pga mulige vetrinærutgifter, men fordi det er så vondt når hunden dør, og det er jo ikke så veldig lenge til.. Men dersom du ikke har problemer med det så syns jeg det er fint gjort av deg, det er jo fint uansett.

Men jeg hadde helt sikkert tatt den unge, det er herlige hunder, som aldri blir helt voksne- de er lekne til den dagen de dør.

HD er ikke så veldig vanlig hos Flat, men siden det finnes i den linjen så er nok sjansen rimelig stor. Men stive blir ofte gamle hunder uansett. SÅ om den faktisk har HD, spiller det egentlig ikke så stor rolle, i og med at hunden er så gammel likevel er det tvilsomt om HD noen gnag blir en grunn til avliving, dersom den har vært frisk frem til nå i det siste.

Tror ikke omstillingsproblemer en noe du trenger å tenke på, flatten elsker alle mennesker som er snill med den, de finner seg godt til rette. Det jeg syns er galt er å omplassere en så gammel hund. Syns alle hunder fortjener å ha en nær venn med seg når de skal avlives.

Endret av Mamma1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...