Gjest Pelutta Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 2. klassingen min er med i leselystaksjonen og skal føre leselogg for lesing hjemme. Det står at foresatte skal bestemme hvor mange minutter barnet skal lese hver uke for å komme til hvert nivå. Det er tre nivåer. Dette syns jeg er vanskelig! Hvor mye er det vanlig at en 7-åring leser? Min liker å lese og er flink (leser bedre enn de fleste, jeg gjetter på nivå med en 9-åring), og blir dessuten lest for stort sett hver kveld (ca 15 min.). Hva har dere andre satt som har barn på omtrent samme nivå?
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Vår går nå i 3.kl, hun er ikke spesiellt flink til å lese, i fjor stavet hun seg gjennom leselystaksjonen, kanskje hun leste 10min pr dag hjemme. I år leser hun jevnt, bare litt krøll hvis lange eller vanskelige/ukjente ord, 15-20 minutter, men lengere hvis jeg eller far leser annenhver side. Det er jo slik at hun kan lese, vi kan lese eller de kan høre på lydbok - alt gjelder som lesing og skal føres inn. Lilletulla elsker å bli lest for og høre på lydbok, derfor oppnådde hun høyeste nivå i fjor, og det satser vi på i år også Når han er så flink som du sier, så bør han kanskje lese 20-25 min, eller vanskelige bøker hvis han skal ha progresjon i løpet av leselystaksjonen.
Gjest *Mim* Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har en førsteklassing som ikke er spesielt ivrig, og har satt 10 minutter som nivå 1, 15 minutter som nivå 2 og 20 minutter som nivå 3. Kanskje litt lite, men jeg vil gjerne gi ham mestringsfølelse, særlig første året han er med. Kanskje vi skrur til kravene litt etterhvert. :-) Man trenger ikke å ha samme nivå alle uker, heller? Da kan man jo justere nivåene underveis. Synes for øvrig opplegget var litt kronglete. Har laget mitt eget skjema der jeg holder styr på hvor mye hvert barn leser hver dag gjennom alle ukene.
Gjest Pelutta Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Tak for tilbakemeldinger! Her har junior allerede lest en time denne uken... Foreløpig ser jeg for meg nivå 1 som 60 min, nivå 2 90 min og nivå 3 120 min. Hva syns andre om dette?
Nigo-san Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Her har jeg satt, per dag, 20 minutter, 30 minutter og 40 minutter på hhv nivå 1,2 og 3. Enig med Mim i at årets system er mer kronglete enn det i fjor... da var det lettere å føre oversikt. Men av de minuttene regner jeg med at jeg leser omtrent halvparten, bare så det er sagt. Pleier å lese litt for dem hver kveld uansett. Jeg har en andreklassing som kan lese, men som er litt lat. Konkurranseinstinktet er dog påplass, så jeg håper aksjonen gir et spark i baken til å få det siste på plass... Skulle det vise seg at beregningene er helt feil for ditt barn, kan du jo bare justere underveis også
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Vår sønn leser fast 15 min hver dag. Hvis de hadde vært med på leseaksjonen ville jeg satt det som nivå to. Nivå 1 på 10 minutter og nivå 3 på 20 minutter.
Gjest Pelutta Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Men, dere som sier nivå 1 er 10 min. osv., nivåene gjelder jo for en uke om gangen. 10 min. på en uke høres da lite ut, selv for en 6-åring uten leselyst..?
Kaffeavtalen Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 Her er nivå 1 30 min, nivå 2 60 min og nivå 3 90 min pr uke for 3.klassingen som leser bra. Men h*n skal lese selvde minuttene, og da er det greit at det er overkommelig. Så langt har hun lest 60 min siden mandag
Gjest *Mim* Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Men, dere som sier nivå 1 er 10 min. osv., nivåene gjelder jo for en uke om gangen. 10 min. på en uke høres da lite ut, selv for en 6-åring uten leselyst..? Å nei, jeg snakker om daglig! Summerer og får minutter i uka. Men er litt usikker på om jeg skal regne med lørdag og søndag. Gjør dere?
Gjest Pelutta Skrevet 24. oktober 2008 #10 Skrevet 24. oktober 2008 Det står ikke noe om at man ikke skal regne med helgen, så vi gjør det. Leseloggen er jo for det de leser hjemme, og de er jo hjemme i helgen... Min 7-åring våkner tidlig om morgenen selv i helgene, så da blir det fort en times lesing hver morgen
:-) anna Skrevet 24. oktober 2008 #11 Skrevet 24. oktober 2008 Vi fikk anbefalt ti minutter hver dag. Sønnen min går i andre, og leser ganske bra, vil jeg si. Men regner dere både det de leser selv og det dere leser for de? Sønnen min leser sikkert ti minutter selv hver dag, og i tillegg leser vi for ham i en halv time ca på kvelden. (Vi er veldig glad i å lese... akkurat nå leser vi Tom Sawyer)
Gjest Pelutta Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 Vi fikk anbefalt ti minutter hver dag. Sønnen min går i andre, og leser ganske bra, vil jeg si. Men regner dere både det de leser selv og det dere leser for de? Sønnen min leser sikkert ti minutter selv hver dag, og i tillegg leser vi for ham i en halv time ca på kvelden. (Vi er veldig glad i å lese... akkurat nå leser vi Tom Sawyer) Det står at man skal regne med både det de leser selv og det de blir lest for. Da syns jeg en anbefaling om 10 min. hver dag kanskje er litt lite..? Leser sønnen din Tom Sawyer selv, altså? Min er som sagt veldig flink til å lese, men vil fortsatt at det skal være ihvertfall litt bilder i boken, selv når vi leser for ham...
:-) anna Skrevet 24. oktober 2008 #13 Skrevet 24. oktober 2008 Neida. Jeg leser Tom Sawyer for ham. Han leser ikke den selv. Vi har ei bok med litt bilder her og der da.
Gjest Elastica Skrevet 24. oktober 2008 #14 Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Jeg synes årets skjema var veldig kronglete og har til nå skrevet opp hvor mye de har lest per dag. Jeg skiller også mellom det å lese selv og det å bli lest for. Fjerdeklassingen kommer ofte hjem og sier at han allerede har lest bortimot en time på skolen. I går leste han en og en halv time i tillegg. Han leser enormt mye, men jeg synes det er litt i overkant å sette ti timers lesing per uke som et krav. Til nå har han lest to timer og femten minutter på mandag, en time på tirsdag, en og en halv time på onsdag, to og en halv på torsdag og åttien minutter på skolen i dag. Jeg tror rett og slett jeg fører inn all lesing på et eget ark, også klipper vi ut bildene etterhvert. Andreklassingen er langt mindre glad i å lese, men han har hatt mellom femten og tyve minutter hver dag i egen lesing - i tillegg kommer det vi har lest for ham. Jeg tror jeg gjør det samme med ham - fører inn på eget ark, og finner et egnet nivå etterhvert. Endret 24. oktober 2008 av Elastica
Earane Skrevet 24. oktober 2008 #15 Skrevet 24. oktober 2008 Min 1 klassing leser ikke selv, men jeg leser for han eller han hører på lydbok. Har satt 60 min på nivå 1, 70 på nivå 2 og 80 på nivå 3 jeg.
Brukernavn Skrevet 26. oktober 2008 #16 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg hadde tenkt å sette 60min pr dag for nivå tre på min 7 åring, men ser at det er langt over hva de fleste synes. Ble litt usikker, men min 7 åring har lest siden h*n var 4 og leser skikkelige bøker, og da går det jo fort en time om man setter seg ned for å lese litt.. Kanskje diskutere igjennom med mannen en gang til...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2008 #17 Skrevet 26. oktober 2008 vi har første klassing som er med i leselystaksjonen, de har fått beskjed fra lærer at det skal være minimum 1 min lesing hverdag. vi skal skrive ned hvilke bok det er og min som er lest så får de klistremerke hver dag. så gjør de noe gøyt når prosjektet er over.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #18 Skrevet 26. oktober 2008 vi har første klassing som er med i leselystaksjonen, de har fått beskjed fra lærer at det skal være minimum 1 min lesing hverdag. vi skal skrive ned hvilke bok det er og min som er lest så får de klistremerke hver dag. så gjør de noe gøyt når prosjektet er over. skrev feil: vi skal lese for h*n 15 min hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå