Gå til innhold

Hjelper du tenåringen med leksene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I aftenposten leste jeg om en tenåringsmor som ikke får tid til å sette seg ned med tenåringens lekser før kl 20 om kvelden. Hun mener at lekser burde avskaffes og at elevene istedet budre vært på skolen en time lenger.

Er det virkelig vanlig å gjøre lekser sammen med tenåringen?

Mine barn har selv hatt ansvar for leksene helt siden de begynte med lekser i andre klasse. Det har aldri vært noe problem. Jeg synes det er viktig lærdom for barna å ta ansvar for leksene og disponere tiden selv.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2729905.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre lager mye arbeid for seg selv.

Jeg er helt enig i at det er naturlig at barn tar ansvar for leksene selv straks de er store nok. Og tenåringer er da absolutt store nok, med mindre de har en diagnose eller noe som gjør at de trenger konstant oppfølging.

Tenåringer bør ta ansvar for lekser selv, og mesteparten av tida bør de klare leksene uten hjelp fra voksne. Trenger de hjelp så spør de, men om en tenåring trenger hjelp hver dag så må man nesten se litt på nivået og vurdere å sette inn spesielle tiltak. Å avskaffe lekser av denne grunn blir for dumt.

Skrevet

Klart jeg hjelper tennåringsbarnet mitt med lekser når h*n ber om det!

Skulle bare mangle.

Skrevet

Vi har fått beskjed på skolen om at det er vårt ansvar å hjelpe tenåringene med lekser, det er faktisk forutsatt fra skolens side at foreldrene deltar. Det blir til og med arrangert kurs for foreldre, for å gjøre dem istand til å hjelpe sine barn. Jeg har sett en forandring i hvor mye det er meningen at foreldre skal involvere seg i barnas skolearbeid de seneste årene. Mye ansvar blir skjøvet over på foreldrene nå i forhold til bare for noen få år siden, etter min mening. Men det er sikkert forskjell fra skole til skole hvordan undervisningen er lagt opp.

Skrevet
Klart jeg hjelper tennåringsbarnet mitt med lekser når h*n ber om det!

Skulle bare mangle.

Men dette skjer vel ikke hver dag?

Skrevet

Jeg reagerte også på den artikkelen. Jeg hadde alltid ansvar for å gjøre leksene selv (de første årene gjorde vi dem på SFO). Det gjorde jeg i tiden mellom at jeg kom hjem og foreldrene mine kom hjem. Fritidsaktiviteter var som regel på kvelden, så det var god tid til å få dem gjort før det. Var det noe jeg trengte hjelp med, så gjorde vi det etter middag, men det var aldri hele leksen.

Da jeg ble tennåring ble jeg mer slapp på å gjøre leksene med en gang, men de ble som regel gjort før jeg la meg. Foreldrene mine spurte meg alltid om jeg hadde gjort leksene, men kan ikke huske at de gikk igjennom dem noen gang (med mindre jeg ba om det selv, som sagt).

Ting har sikkert endret seg siden den gang, og alle barn er jo ikke like pliktoppfyllende. Men lekser bør fortsatt være barnas ansvar. Jeg vet som sagt ikke akkurat hvordan skolen fungerer idag, og det er mulig at lekse-ordnigen bør sees på og endres, men jeg er imot at den skal avskaffes. Noe av meningen med lekser er å lære barna selvstudium og disiplin, og dette kan ikke erstattes av ekstra timer på skolen.

Skrevet

Jeg hjelper gjerne tenåringen med lekser om h*n ber om det. Det skjer ikke ofte, hadde nok syntes det var slitsomt å gjøre lekser sammen hver dag.

Ser stor forskjell på barna mine hvor flinke de er til å gjøre leksene selvstendig. Noen må dyttes i gang, noen må overtales, men noen gjør dem med glede og uten et spørsmål.

Skrevet

Det er forventet på vår skole at foreldrene følger opp skolearbeidet.

Følge opp mener jeg betyr å vise interesse for hva eleven gjør på skolen, legge til rette for at leksene blir gjort, høre eleven før prøver, og hjelpe til med leksene hvis de trenger hjelp!

Når lærere og elev yter 100% er det ikke mye forlangt at foreldrene også stiller opp 100%.

Skrevet

Ja jeg hjelper h*n med leksene stort sett hver dag, og h*n er en av de flinkeste i sin klasse, og ligger an til mellom 5 og 6 i de fleste fag. Men det er alltid noe å spørre om hjelp til.

Jeg hjelper også begge søsknene, og da spesielt nr to som sliter mer med leksene enn de to andre. H*n trenger hjelp til det meste, men aller mest for motivasjonens del.

Skrevet

Jeg fikk hjelp til matte helt til jeg ble student, skulle det være et bedre alternativ at far ikke hjalp til og at jeg da ikke lærte det jeg skulle? Ropte jo ikke på hjelp før jeg hadde prøvd alene først, så hjelp var kun siste utvei når jeg ikke klarte å forstå det som sto i boken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...