Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #21 Skrevet 24. oktober 2008 Huff huff huff:( Først av alt, hvorfor er hunden din uregistrert TS? Og det skremmer meg at du ikke tar det som en selvfølge at hunden din må til helsesjekk først. Hva om hunden din er syk, ikke kan få valper, har hjertefeil, HD? Jeg er eier av rasen Cavalier King Charles Spaniel, en rase som er blitt ødelagt av drømmen om å drive puppymills(bare parre hunder for å få penger, selv uregistrerte) og det er helt forkastelig! Rasen er plaget med kneleddsfeil, hjertefeil osv. Det skjærer meg i hjertet at slike feil blir avlet frem av mennesker som bare vil ha en liten valp lik moren/faren dems. Dette er feil som har lagt i rasen i flere år og har enda flere år igjen å bli kvitt:S En ser også problemene fremtrer hos chihuahua'er og rottweilere. Jeg forstår du bare vil at valpene skal bli innen familien, men hva hvis flere tenker som deg? For RASEN deres sin skyld, aldri sett valper på hunden din. Det er gjerne en GOD grunn til at valper er uregistrerte. Hannhunden må i hvert fall være kjernesunn, og eldre enn 5 år uten anmerkninger på helsesjekken. Ikke minst, følge rasestandarden. Jeg håper virkelig du ikke gjennomfører dette... Det er kanskje bare min mening, men jeg har i hvertfall erfaring.
KristiAmalie Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #22 Skrevet 24. oktober 2008 Er jo en grunn til at jeg spør om hvordan jeg skal gå frem med dette. For å få friske valper. Jeg har ikke 12 000kr til en valp dessverre. Og jeg bryr meg ikke om å ha hunden på utstilling. Jeg vil bare ha en god turkamerat, og et nytt familie medlem.
Frey Skrevet 25. oktober 2008 #23 Skrevet 25. oktober 2008 Et valpekull koster fort mye mer enn 12 000,- Hannhundeier skal ha betalt. Vetrinærkontroller av tispen med alle forundersøkelser. Valpefor, vaksiner, chipping og vetrinærkontroll. Kanskje får hun problemer under fødselen slik at man må til vetrinær midt på lørdagsnatta. Har man ikke 12 000 til å kjøpe hund for, så har man i alle fall ikke råd til kull på tispa.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #24 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg ville i hvert fall ikke satt valper på hunden min fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe en hund nei... 12 000 er tross alt en engangssum, det er vesentlig viktigere hvilke utgifter hunden fører med seg når man har den, og det kan fort komme opp i over 12 000 i året om den blir syk, må skifte fôr gjentatte ganger og undersøkes pga allergi o.l osv. Så om man vil ha en rasehund bør man i mine øyne prioritere å ta seg råd til den summen - eller man får vurdere å skaffe en billigere hund gjennom omplassering o.l (også bare om man har råd til å ha den) - hvis dere uansett vil avle på uregistrerte hunder kan det strengt tatt være like greit å vurdere andre uregistrerte eller blandingshunder som allerede finnes, da disse også er billige... Og som Frey sier er det også endel utgifter i forbindelse med det å sette valper på sin egen hund. Jeg har ikke så mye penger selv, ikke hund heller - og en huskatt vi har fått av slektninger, men jeg er veldig skeptisk til å skaffe seg dyr på billigst mulig måte fordi man ikke har råd til det det "egentlig" koster. Det er uansett de løpende utgiftene som betyr noe - og de må man ha råd til om man skal drive forsvarlig husdyrhold.
KristiAmalie Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #25 Skrevet 25. oktober 2008 Et valpekull koster fort mye mer enn 12 000,- Hannhundeier skal ha betalt. Vetrinærkontroller av tispen med alle forundersøkelser. Valpefor, vaksiner, chipping og vetrinærkontroll. Kanskje får hun problemer under fødselen slik at man må til vetrinær midt på lørdagsnatta. Har man ikke 12 000 til å kjøpe hund for, så har man i alle fall ikke råd til kull på tispa. Hva skal vetrinæren ha da??
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #26 Skrevet 25. oktober 2008 Er jo en grunn til at jeg spør om hvordan jeg skal gå frem med dette. For å få friske valper. Jeg har ikke 12 000kr til en valp dessverre. Og jeg bryr meg ikke om å ha hunden på utstilling. Jeg vil bare ha en god turkamerat, og et nytt familie medlem. Du kan uansett ikke stille en uregistrert hund. Og rasestandarden er den optimale tilpasningen for hver enkelte rase, både angående bruksområde og eksteriør/helse! Man har ikke bare rasestandarder for morro skyld og for å presse penger ut av mennesker som vil ha en renraset hund. Har din hund(som av en eller annen grunn er uregistrert) for eksempel litt skjev beinstilling(fordi moren/faren dens har hatt eiere som tenker som deg), gjør det den meget utsatt for kne/hofteproblemer, dette vil alle valpene arve, og et utrolig alvorlig problem har utviklet seg! Si moren til hunden din hadde en hjertefeil, da er er det ekstremt viktig at du tar hunden med på helsesjekk hvert eneste år!!! Og får du valper på henne igjen, så må du i tillegg ta med alle valpene, og passe på at dem har god helse. Ingen vil ha valper med arvlige sykdommer som de må regne med tusenvis av kroner i dyrlegeutgifter på, og som kanskje ikke blir så gammel. En vetrinær skal ha flere tusen for ultralyd, røntgen, eventuelt keisersnitt(det kan hende det må til og det er langt fra billig!) Så må du være tilgjengelig hele drektighets-/valpeperioden, ikke snakk om ferie engang. Og mest av alt, det er hunden din du snakker om. Er du villig til å sette livet hennes på spill bare for å slippe å betale litt for en valp?! Det er store risikoer ved å sette valper på hunden sin, og kan du virkelig tilgi deg selv dersom det skjer komplikasjoner under drektigheten og hunden blir skadet for livet/dør?! At du setter en pris på 12000 for livet på din egen hund, er helt forferdelig å lese! Overlat oppdrett og avl til folk som vet hva de gjør! Imellomtiden kan du sjekke finn.no for valper/hunder til omplassering, eller hunder som selges til redusert pris grunnet utstillingsfeil.
Gjest Marlo Skrevet 25. oktober 2008 #27 Skrevet 25. oktober 2008 Det fungerer ikke slik - at man får lyst til å parre hunden sin, lære mest mulig i løpet av to uker og tro at man bare kan sette igang. Seriøse oppdrettere begynner normalt ikke med oppdrett før de har mange ÅRS erfaring med hund, og har lært seg mye over mange år! Å parre videre på en uregistrert hund er idioti i mine øyne. Det betyr ikke at de hundene er noe mindre verdt, det betyr ikke at man MÅ være interessert i utstillinger og slikt. Det har noe med at man vil ikke ende opp som i USA, ENgland og andre land, hvor det finnes mange tusenvis av bastarder, dårlig oppdrett i bakgårder, miste helt kontroll på hva det egentlig er som skjer innenfor hver rase, sykdommer bare sprer seg. Vi trenger å ha kontroll på oppdrett. Jeg er så DRITTlei av egoistiske mennesker som skal avle videre på sin hund fordi DEN ER SØT. Det er ikke slik det fungerer!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #28 Skrevet 25. oktober 2008 Det er en grunn til at hundeoppdrett er skattefritt, man går som regel i minus, og alt foregår på hobbybasis. Og det er også derfor valpene er så dyre(leser her 12000). Fordi oppdretterne prøver å få dekket over kostnadene de har hatt ved drektigheten/fødselen. Så det kommer til å koste deg over tolvtusen å sette valper på hunden din, i tillegg til at du risikerer livet hennes. Suit yourself!
Frey Skrevet 25. oktober 2008 #29 Skrevet 25. oktober 2008 Hva skal vetrinæren ha da?? Bare for å illustrere et eksempel: Min eldste tispe kommer fra et kull på to valper. Begge valpene ble solgt til full pris. Likevel satt oppdretter igjen med et minus på mellom 10 og 20 000. Årsak: Det måtte keisersnitt til, som typisk nok måtte gjøres natt til lørdag. Den ene valpen ble syk ved ca 7 ukers alder, noe som førte til mange dyrlegebesøk. Eier av hanhund skulle ha betalt. De var forsikret så de fikk igjen endel, men de hadde likevel et minus på over 10 000. Dere skal ikke selge valpene, og hva med forsikring? Nei, vent og spar heller, og kjøp av noen som vet hva de holder på med.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #30 Skrevet 25. oktober 2008 Eier av hannhunden skal ha enten en valp eller full pris for en valp. Og som Frey sier her, du går i minus så det synger etter. Spander heller pengene på en frisk, registrert valp fra erfarne oppdrettere, la hunden din bare være en hund. Du er uegnet som hundeeier dersom du bare er ute etter billigste utvei. Det er så uansvarlig og uakseptabelt!
Frey Skrevet 25. oktober 2008 #31 Skrevet 25. oktober 2008 Eier av hannhunden skal ha enten en valp eller full pris for en valp. Det varierer. På min rase er det vanlig med sprangavgift pluss samme beløp pr levende valp etter fem uker.
Gjest Caya Skrevet 25. oktober 2008 #32 Skrevet 25. oktober 2008 Er jo en grunn til at jeg spør om hvordan jeg skal gå frem med dette. For å få friske valper. Jeg har ikke 12 000kr til en valp dessverre. Og jeg bryr meg ikke om å ha hunden på utstilling. Jeg vil bare ha en god turkamerat, og et nytt familie medlem. Det finnes mange hunder som vil være gode turkamerater og familiemedlemmer som ikke koster 12 000 kroner... Jeg er for øvrig helt enig med de som fraråder dere å sette igang å avle.
Gjest Livia Skrevet 25. oktober 2008 #33 Skrevet 25. oktober 2008 Det er denne type avl som bidrar til å ødelegge rasers helse og omdømme. En ansvarlig oppdretter kartlegger individenes helsestatus mange genersajoner tilbake, det er ikke nok at foreldrene ser friske ut. Hvem vet hva som skjuler seg i de linjene din hund bærer. Tenk om du risikerer å oppdrette syke hunder som blir til sorg for deg og dine valpekjøpere, i tillegg til at dere vil få store veterinærutifter? Tenk deg om, du vil dessuten ikke få bruke en hanhund fra en anerkjent oppdretter. Selvfølgelig kan det gå bra, men du risikerer å bruke to hunder med ukjent helsestatus, noe som fører til dobbelt risiko. Stakkars små valper som blir et offer for denne type oppdrett!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #34 Skrevet 25. oktober 2008 Det varierer. På min rase er det vanlig med sprangavgift pluss samme beløp pr levende valp etter fem uker. Å, den varianten har jeg ikke hørt om:) Men det blir dyrt for eieren av tispen anyways tenker jeg:/ Selv har jeg en hannhund fra flotte, kjente oppdrettere i Sverige. Har jo selv lyst å bruke ham i avl, men han er ennå ung og jeg vil se hvordan helsen og gemyttet hans utvikler seg før jeg i det hele tatt tenker mer over det. Å ha dyr er fantastisk, men ikke til en så "lav" pris som ts tror, bare for å slippe billig unna..
Frey Skrevet 25. oktober 2008 #35 Skrevet 25. oktober 2008 Ganske vanlig på mindre raser. Disse kan jo fort få bare en eller to valper i et kull.
KristiAmalie Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #36 Skrevet 25. oktober 2008 Hvor ofte er det det liksom skjer at tispa må ta keisersnitt på en lørdagskveld da?? minimal! og jeg føler at dere overdriver så kolisalt fr å understreke et GODT poeng. det er tydelig at dere ikke kommer til å gi meg gode råd her. Greit nok
Frey Skrevet 25. oktober 2008 #37 Skrevet 25. oktober 2008 Ikke gode råd? Du har fått mange råd, og det beste av dem er at du bør la være dette idiotopplegget. Og keisersnitt er absolutt en mulighet du må ta med i betraktningen. Noen oppdrettervenner av meg har hatt to kull i år, og det måtte keisersnitt til ved begge fødslene pga komplikasjoner. Og det på en rase som i utgangspunktet ikke har fødselsproblemer. Og hadde du visst noe om hund så hadde du også visst at det er normalt at tispene valper om natta. Har du forresten råd til å ta fri fra jobb i forbindelse med fødselen?
Gjest Livia Skrevet 25. oktober 2008 #38 Skrevet 25. oktober 2008 Statistisk sett skjer de fleste fødsler på natterstid! Men hvis du insisterer på å ha et kull på tispa di, så er den boken du fikk anbefalt, et godt råd. I tillegg vil jeg anbefale Obstetrikk hos hund og katt også skrevet av Astrid Indrebø. Den tar også for seg alt som kan gå galt både i svangerskap og ved fødsel. Kanskje den får deg til å tenke over hva slags risiko du uutsetter tispa di for, i tillegg til å bevisstgjøre deg i forhold til hva det faktisk innebærer å ta på seg ansvaret for å sette små valper til verden!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #39 Skrevet 25. oktober 2008 Hvor ofte er det det liksom skjer at tispa må ta keisersnitt på en lørdagskveld da?? minimal! og jeg føler at dere overdriver så kolisalt fr å understreke et GODT poeng. det er tydelig at dere ikke kommer til å gi meg gode råd her. Greit nok Vet du hva? Du er den minst ansvarlige hundeeieren jeg noensinne har hørt her, sånn innstilling som du har til avl. Du velger å sette valper på en hund som ikke har det spor å tilføre rasen, og du har null erfaring og null kunnskap om emnet. Du har planer om å sette valper på henne for din EGEN skyld! Din egoistiske jente! Man skal ikke avle på uregistrerte eller syke hunder, skal vi bare slå en strek over det der? Jepp. Jeg tenker det.
Gjest Caya Skrevet 25. oktober 2008 #40 Skrevet 25. oktober 2008 Denne tråden er jo full av gode råd. Er det bare det som støtter det du allerede vil som er gode råd? Du kan ikke forvente at du får støtte dor å eksperimentere med levende veseners helse på den måten. Jeg ser egentlig på dette som en ganske tankeløs måte å prøve å spare penger på å få seg kul og dyr rase. Ganske egoistisk, og litt dumt siden ts tydeligvis ikke forstår hvor mye ansvar det er eller hvor ressurser og tid det krever. Er det for dyrt med Jack Russel, kjøp en annen type hund!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå