Gå til innhold

Jack Russel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva hadde dere sagt om tispa hadde vært registrert da?? værsegod skyt meg ned

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg sagt:

- Hvilke utstillingsresultater har hun å vise til?

- Er hun sjekket opp og ned for alle sykdommer rasen har, og evt. andre generelle ting?

- Hva er det som er så utrolig spesielt med AKKURAT denne JRT som gjør at den bør få et kull?

I mitt hode er et valpekull noe som skal ha som formål å lage valper som kan være med på å gjøre rasen bedre. Både i helse, gemytt og eksteriørt.

Skrevet
Da ville jeg sagt:

- Hvilke utstillingsresultater har hun å vise til?

- Er hun sjekket opp og ned for alle sykdommer rasen har, og evt. andre generelle ting?

- Hva er det som er så utrolig spesielt med AKKURAT denne JRT som gjør at den bør få et kull?

I mitt hode er et valpekull noe som skal ha som formål å lage valper som kan være med på å gjøre rasen bedre. Både i helse, gemytt og eksteriørt.

Kunne ikke vært sagt bedre. Signerer den.

Skrevet
Hei moren min eier en Jack Russel tispe uregisterrt. Vi vil gjerne ha valper på henne. Valpene skal være innenfor familien, og ikke selges eller få videre valper på. Jeg skal ha, tante , broren min og min lillesøster. Fam er svært glad i denne rasen haha :)

Uansett hvordan går vi frem for å parre henne? Hvordan fungerer det?? Blirr det vanligvis valper på første forsøk?? Og kan vi forvente å måtte betale eier av hannhunden??

Moren din har en av denne rasen, og du vet ikke engang noe om den? I innlegget for noen dager siden, visste du ikke hvor ofte du måtte ut med den eller noe. Syns ikke dette virker veldig seriøst.

Les mer, både om rasen og generelt om hund. Og ikke sett valper på denne tispa. Er hun stilt ut? Hva har hun å tilføre rasen?

Skrevet

Spørsmålene ovenfor var for å få frem svaret nei og vet ikke altså :O) jeg vet man ikke kan stille en uregistrert.

Blir oppgitt over alle disse som skal ha valper på tispene sine, for de er jo så snille.

Skrevet

jeg vet ikke mye. moren min gjør. jeg leser for tiden alt jeg kommer over om rasen

Skrevet

ikke sett valper på en tispe som ikke er stilt ut, noe du ikke kan gjøre med en uregistert...

dere har jo ikke no konkret mål med det, bare at dere er glad i rasen og at den ikke skal selges... hva er da vitsen spør jeg, kjøp heller fler uregisterte JRT eller finn en rase somn er billigere

Skrevet

Hvorfor er ikke tispa di registrert? Først av alt så er det INGEN seriøse hannhundeiere som ønsker å låne bort hannen sin til avl på uregistrerte tisper. Pris for parring av hannhund på JR er vanligvis 10% av valpepris *antall valper + 1 (får du 4 valper skal hannhundeier ha betalt 10% av prisen for 5)

Mange oppdrettere lar være å registrere valper med feil på. Feil i farge, pelstype, tenner osv.osv. Blandingshunder blir heller ikke registrert.

Har du ikke råd til å kjøpe deg en hund til 12.000 har du iallefall IKKE råd til å produsere ett valpekull

Tispa skal øyelyses (800 kroner) og patellasjekkes (800 kroner)

Det anbefales å ta ultralyd og/eller røntgen for å finne ut hvor mange valper tispa har i magen, slik at man ikke tror fødselen er over før den egentlig er det (1000 kr)

Valpemat (10kg valpemat+melkeerstatning) 700 kroner

Helsesjekk og chipping av 4 valper: 4000

For ikke å nevne kostnadene til "tisselaken", Valpetepper, valpegrinder, valpekasse/fødekasse , osv.osv

Et keisersnitt på helg koster alt fra 12.000 og gjerne oppimot 20.000. Hvis noe skjer med valpene (sykdom, skade) blir kostnadene enda høyere.

For ikke å snakke om hvor skummelt det er å sette valper på tispa uten å vite noe om fødsel.

Valpene krever MYE fra de er 3 uker gamle. JEG ville ikke hatt ett valpekull uten at det var noen tilstede så godt som hele dagen. Jeg ville ikke vurdert å ha valper hvis jeg skal være borte på jobb/skole flere timer daglig. Valpene skal ha mat 4 ganger om dagen og man må hele tiden skifte aviser som er blitt tisset og bærsjet på.

Ang. ditt spørsmål om hvordan tispa blir gravid. Du må vite når hun er fruktbar, og parre en eller flere ganger rundt denne tiden. Noen ganger blir tispa gravid, andre ganger ikke. Da må du vente til neste løpetid.

Men så det er sagt, så synes jeg ikke man skal avle på uregistrerte hunder, da det ikke er greit å si hva som ligger av sykdommer bak i linjene.

Skrevet

det er avlyst. skal adoptere en hund istedet :)

Skrevet

Det hørtes ut som en veldig fornuftig avgjørelse :) Lykke til med ny hund!

Skrevet

jeg har allerede reservert en hund fra bonica dog rescue. Man skal betale 1500kr for å reservere hunden. Og så skal det betales 3000kr før hunden kommer. Jeg er skeptisk når alt skal betales på forhånd. Lurer på hva slags sikkerhet jeg har på at jeg får hunden. Er kvittering på nettbank nok??

Skrevet

Du ar ingen sikkerhet for at hunden kommer i det hele tatt.

Skrevet
Du ar ingen sikkerhet for at hunden kommer i det hele tatt.

hva er vanlig ?? Hvordan kan jeg skaffe meg en sikkerhet??

Skrevet

Adopterer en norsk hund fra en av de "største" innen omplassering i Norge ;)

Skrevet

Ettersom Bonica Dog Rescue har blitt nevnt i denne tråden om avel.

Vil vi pressisere at hundene fra oss ikke kan brukes i avel.

Dette på grunn av vi ikke kjenner til hundenes bakgrunn, vilket innebære att

det kan finnes nedarvet defekter som oppdages i senere generasjoner.

Vårt ønske er att di kun skal være familie hunder og ikke krav om avel.

Om vi får innblikk i att di brukes i avls formål hos adoptøren,

har vi fullmakt til og hente hunden tilbake til foreningen for omplassering.

Ett av våres senter har ett program om og få sterilisert hundene før di kommer

til sin adoptiv familie, og vi jobber med sentrene i Granada om å få

gjort dette der også.

Skrevet
Ettersom Bonica Dog Rescue har blitt nevnt i denne tråden om avel.

Vil vi pressisere at hundene fra oss ikke kan brukes i avel.

Dette på grunn av vi ikke kjenner til hundenes bakgrunn, vilket innebære att

det kan finnes nedarvet defekter som oppdages i senere generasjoner.

Vårt ønske er att di kun skal være familie hunder og ikke krav om avel.

Om vi får innblikk i att di brukes i avls formål hos adoptøren,

har vi fullmakt til og hente hunden tilbake til foreningen for omplassering.

Ett av våres senter har ett program om og få sterilisert hundene før di kommer

til sin adoptiv familie, og vi jobber med sentrene i Granada om å få

gjort dette der også.

Jeg syns dere gjør en super jobb jeg! Men det var ikke avl på hund fra dere som ble diskutert her.

Vil gi et lite tips angående nettsiden deres; få noen til å lese korrektur på innholdet. Det gir et mye mer seriøst inntrykk. Ettersom man har lite å gå etter på internett så har faktisk sånt som formuleringer og rettskrivning en betydning. :)

Skrevet

Takk for tipset. :) Vi inser at det er ett problem og trenger at korrigere så godt en kan. Är det noen som kan hjelpe oss med korrekturen så er vi veldig takknemlig. Send en mail i så fall til . (Eventuel hjelp vi får må gis som bidrag uten betaling da vi er en frivillig organisasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...