Gå til innhold

Jack Russel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei moren min eier en Jack Russel tispe uregisterrt. Vi vil gjerne ha valper på henne. Valpene skal være innenfor familien, og ikke selges eller få videre valper på. Jeg skal ha, tante , broren min og min lillesøster. Fam er svært glad i denne rasen haha :)

Uansett hvordan går vi frem for å parre henne? Hvordan fungerer det?? Blirr det vanligvis valper på første forsøk?? Og kan vi forvente å måtte betale eier av hannhunden??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boken, Genetikk, Avl og Oppdrett, er i 2005 kommet i en ny og utvidet utgave på 315 sider. Den er skrevet av vetrinærene Astrid Indrebø, Hilde Bremnes, Frode Lingaas og Renate Grotle Nydal.

Anbefaler å lese denne før man tenker på å avle på en hund. Kan kjøpes hos NKK.

Skrevet

Vi skal KUN ha et kull. Vi skal ikke drive no opptrett på Jack Russel

Skrevet

Bare lurer på åssen man går frem. Kommer i kontakt med hannhund eier, hva man må regne med å betale for parring osv.

Skrevet

Jeg vil også fraråde dere å parre bare fordi deres egen hund er så snill og søt og det blir rimeligere for alle i familien som ønsker seg hund.

Dessuten... det er ikke lenge siden du lagde denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=367492

Få dere mer erfaring med rasen, og ikke minst HUND generelt før dere begynner å tenke på valper. Det er masse, masse jobb å ha et kull. Det er ikke bare gøy. Det kan også være farlig for tispen.

Kanskje du syns jeg er krass og slem akkurat nå, men dette er noe de aller, aller fleste vil være enige med meg i, bortsett fra de som går med samme planene som deg.

Skrevet

Og så? Er det ikke en fordel å vite hva man skal gjøre likevel? Hva gjør dere dersom tispa får problemer under fødselen, vil dere da vite om hun får problemer eller om det som skjer er en naturlig del av den? Hva gjør dere om tispa avviser en valp? Om en valp har navlebrokk? Hvor lenge tispa går drektig?

Men hva bør dere gjøre:

- sjekke hunden for sykdommer (øyelysing, røntging osv) i hht raseklubbens krav for å sikre sunne og rasetypiske avkom

- sende parringsforespørsel til eiere av hannhunder som passer sammen med tispa. Disse må jo også tilfredsstille krav til sunnhet.

Skrevet
Og så? Er det ikke en fordel å vite hva man skal gjøre likevel? Hva gjør dere dersom tispa får problemer under fødselen, vil dere da vite om hun får problemer eller om det som skjer er en naturlig del av den? Hva gjør dere om tispa avviser en valp? Om en valp har navlebrokk? Hvor lenge tispa går drektig?

Men hva bør dere gjøre:

- sjekke hunden for sykdommer (øyelysing, røntging osv) i hht raseklubbens krav for å sikre sunne og rasetypiske avkom

- sende parringsforespørsel til eiere av hannhunder som passer sammen med tispa. Disse må jo også tilfredsstille krav til sunnhet.

Så hun må til kontroll hos vetrinær?? Og hvordan vet jeg hvilken hannhund som passer og tilfredstiller krav til sunnhet??

Skrevet
Så hun må til kontroll hos vetrinær?? Og hvordan vet jeg hvilken hannhund som passer og tilfredstiller krav til sunnhet??

Etter litt googling ser det ut til at man med fordel kan sjekke hunden for patella luksasjon pluss øyelyse den. I tillegg skal man ikke avle på hunder med tannfeil. JRT er også utsatt for endel hudlidelser.

For å finne ut om hannhunden er frisk bør eier av hannhund ha gjort de samme undersøkelser på sin hund, og fremlegge resultater av dette. Man bør heller ikke bruke en hann hvor kryptorkisme ligger til linjene. Ei heller hunder som har linseluksasjon, allergi, tannmangel, haleknekk mm i familien.

Skjønner du nå at ideen om å sette kull på tispa kanskje ikke er så lurt uten grunnleggende kunnskaper? Det som er listet opp her er bare en liten del av det å ha kull på hunden.

Hva med de andre spørsmålene jeg stilte deg:

Hva gjør dere dersom tispa får problemer under fødselen, vil dere da vite om hun får problemer eller om det som skjer er en naturlig del av den? Hva gjør dere om tispa avviser en valp? Om en valp har navlebrokk? Hvor lenge tispa går drektig?

Skrevet

Jeg er enig med de som har svart her - sånne ting bør en sette seg inn i uansett om en bare har tenkt å få et kull til "eget bruk" eller skal selge. I tillegg er det kanskje greit å tenke over at det kan hende hunden får flere valper enn dere i familien kan ta over, og at dere da må selge "på markedet". Da er det en fordel at hanhunden og tispa er så bra som mulig - og som et minimum garantert friske! - om dere skal tiltrekke dere seriøse kjøpere.

Skrevet
Jeg er enig med de som har svart her - sånne ting bør en sette seg inn i uansett om en bare har tenkt å få et kull til "eget bruk" eller skal selge. I tillegg er det kanskje greit å tenke over at det kan hende hunden får flere valper enn dere i familien kan ta over, og at dere da må selge "på markedet". Da er det en fordel at hanhunden og tispa er så bra som mulig - og som et minimum garantert friske! - om dere skal tiltrekke dere seriøse kjøpere.

Seriøse kjøpere kjøper stort sett rasehunder og ikke blandingshunder. For selv om hun er aldri så renraset så regnes hun som en blandingshund når hun er uregistrert.

Men du har et viktig poeng. Som oppdretter (som man er om man selger valper) så skal man også kunne gi valpekjøpere oppfølging når de får problemer, når de trenger råd osv.

Skrevet

Ja det er en god del mer å sette seg inn i enn jeg tenkte. men derfor jeg spør også da. Trenger å vite mest mulig av dere som har erfaring og kunnskap

Skrevet

Jeg gjentar igjen anbefalingen av boken alv og genetikk.

Skrevet

Jeg må bare uttrykke min frustrasjon over slike parringer.

Hvorfor skal folk på død og liv parre hundene sine, selv om de ikke har NOEN som helst slags kunnskap om avl og det å sette et kull til verden? Bare spørsmålet om "hvordan en hannhund tilfredsstiller krav til sunnhet" er noe man BØR (!) vite før man setter igang å parre.

Det finnes så mange hunder i Norge som trenger et godt og nytt hjem. Har dere i det hele tatt bladd gjennom noen omplasseringssider og sett hva som finnes? For som Frey nevner - uregistrerte hunder er på linje med blandingshunder, du kan ikke stille dem ut (ikke engang disse jrt, for de er jo renrasa men ingen har tatt seg bryet med å registrere) og ikke oppnå noe championat.

I tillegg er JRT en rase som kan være ganske heftig og stri selv om den er liten.

Skrevet

jeg kan egentlig godt skjønne at hun har lyst til å ha valper på hunden sin jeg. og hvis jeg skulle hatt en ny hund så ville jeg også ha hatt lyst til å kjenne foreldrene til valpen.

men nå er ikke jeg så inn i oppdrett og sånn, og skjønner at det er mye man burde sette seg inn i før man begynner å parre.

og jeg synes at hvis man vil parre hunden sin skal man få lov til det blanding eller rase. så lenge man på forhånd har ordnet med noen som skal ta over valper.

men det der er jo en eviglang diskusjon man aldri blir ferdig med, så sorry var ikke meningen å prøve å avspore temaet her.

Skrevet

Så du mener at om jeg vil parre hunden min, som hverken har gjort det spesielt bra på utstilling og som har HD C på ene hofta, så er det helt greit? Bare jeg klarer å finne nok hjem til valpene. Hunden min er nemlig både søt og grei, den! Finnes jo MANGE av samme rase som er mye bedre eksteriørt og garantert i helsen også, men det trenger jeg vel ikke tenke på?

:sjenert:

Skrevet (endret)

I mine øyne er alle som velger å ha kull på sin hund eller katt eller andre dyr "oppdrettere". Man "avler" jo på dyrene, og på engelsk kalles dette "breeder", altså oppdretter.

Er enig i de andre som har svart her at du nok må sette deg nøye inn i hva det vil si å avle frem et hvalpekull før du tar det steget med å gjøre det. :)

Endret av spezitas
Skrevet (endret)

nei det mener jeg ikke.selvfølgelig skal man ikke parre dyr som har arvelige sykdommer.

men den utstillings greia bryr jeg meg ikke noe om.jeg er mer opptatt av at hunden er snill og frisk enn at den møter rasestandardene.

Endret av sebra
Skrevet (endret)

Rasestandarder har et formål, nemlig å sikre at hunden fysisk tifredsstiller rasens bruksområde. At en schäfer skal løpe med landvinnende steg f eks handler om at den skal være istand til å gjete (som er rasens opprinnelige bruksområde). For at den skal kunne løpe med landvinnende steg må den være anatomisk korrekt i forhold til standard. Det er dette som blir bedømt på utstilling. Norsk Kennelklubb hadde et utspill for ikke lenge siden, med artikkel i Hundesport, som het noe a la "det skal være sunt å være pen".

Men man kan jo gi blaffen i alt som heter forskjellige raser og parre det som passer en - så lenge de er friske liksom :P

Endret av Frey
Skrevet

Må bare si meg ett hundre prosent enig med Frey.

Avle i vei på alt som er sunt, uansett hvordan det ser ut? Da kan vi bare starte å brenne rasestandardene..

Skrevet (endret)

Jeg har ingen annen kommentar til deg enn at det der er tåpelig.

Jeg har selv en uregistrert JRT, så jeg skal kanskje ikke prate høyest, men den skal aldri parres og jeg kjøper aldri en uregistert jack en gang til.

Hvilken garanti har dere for at hunden får kun 4 valper?

Hvordan er helsen, eksteriøret og gemyttet på hunden dere ønsker og parre?

Kontakt NKK for valpeformidling og kjøp valper som er registerte.

Endret av Sol79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...