Gå til innhold

Banker ga oss avslag :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt oss leilighet meg og samboer.

Vi har bodd her snart et år. Og vi har pådratt oss litt kredittgjeld, og fikk en STOR uventet regning fra NAV, bilene trengs å fikses på før det går galt.

Uansett vi trengte 50 000kr til forbrukslån.

Fikk avslag av to banker idag selv om vi har kausjonist og alt.

Det var heller ikke vits å hendvende seg til andre banker ble vi fortalt.

Hadde vi kommet for to mnd siden hadde vi fått lån lett og mer til.

Vi fikk avslag fordi det er finansuro.

Vi trengte virkelig det lånet, og nå sliter vi.

Hva kan vi gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp et stramt budsjett uten rom for utskeielser i første omgang og se hvor langt dere kommer. Har kausjonist mulighet til å gi dere privat lån?

Skrevet

Få delt opp alt dere kan i mindre summer som dere betaler over tid.

Regningen på bil er man jo nødt for å betale alt på en gang, men da er det bare å kutte ut ALT annet

Og...selvom en person forteller deg at det ikke er noe vits i å oppsøke andre banker, så betyr ikke det at dere ikke må gjøre det.

Skrevet

Hvis dere har gjeld og regninger dere allerede sliter med å betale er det ikke sikkert det er så lurt å ta opp mer lån med høy rente for å få betalt. Derfor er det kanskje bra at banken sa nei til å gi dere lånet. Det jeg foreslår at dere gjør nå:

1. Dobbeltsjekker regningen fra NAV. Å få en "stor uventet regning" fra NAV er jo ikke noe man bare gjør i hytt og pine, så kanskje det er håp om at størrelsen kan endres. Ta kontakt med NAV for å høre om lenger nedbetalingstid/oppdeling av regningen.

2. Kredittgjelden kan dere vel betale ned over lang tid, såvidt jeg vet (Har ikke kredittkort selv), så ta den tiden dere trenger.

3. Hva er galt med bilene? MÅ det fikses nå, på forbrukslån og med annen gjeld på toppen? Kan dere fikse noe selv, kjenner dere noen som kan gjøre det billigere, holder det å fikse den ene bilen i første omgang?

Skrevet

Vi ville bake forbrukslånet inn i huslånet.

Bilen er full av rust som MÅ fikses før vinteren, den skal inn til EUkontroll ( som også koster), det er mye som må gjøres NÅ.

Og ja vi har delt opp regninger så langt det går, men det har hoppet seg opp.

Og mange små regninger blir en sum vi ikke har råd til.

Bare NAV regingen ble satt til 3000kr pr mnd, tannlege regning, kredittkort, Ventelo og listen fortsetter.

Vi har skaffet oss mer jobb og tjener mer nå, men vi trenger hjelp av banken til å komme oss over kneika.

Så absolutt dårlig tidspunkt finanskrisen kom på for oss :(

Hvor lenge tror dere det går før det roer seg, og vi kan få lån?

Selv bare 10 000 ville ha hjulpet oss langt nå.

Skrevet

En bil er en forbruksvare og det går ikke ann å tjene på å eie en bil.

Om bilen virkelig er full av rust, så tror jeg faktisk at jeg hadde solgt den og kjøpt en annen billig bil som går gjennom EU-kontrollen - og heller kjøpt en skikkelig bil når dere har økonomien opp å gå igjen

Skrevet

det er ikke helt sikkert at dere ville fått lån hos hvilken som helst bank selv før finanskrisen. det at de ikke engang godtar kausjonist sier noe om deres situasjon...

jeg forstår at du er ute etter råd for å komme over det du kaller "kneika", men jeg tror dere ikke bare må lete etter løsninger - men også årsaker for at dette skjedde.

å få regning av nav betyr som regel at man enten har mottatt penger urettmessig eller at man skylder eks barnebidrag eller liknende.

uansett årsak er dette er forhold som en av dere burde visst om, og fortalt den andre.

utfra hva du forklarer kan det virke som om dette er mer enn bare "en kneik".

jeg råder dere til å oppsøke banken deres igjen, men denne gangen for å få økonomisk rådgivning.

nye lån betyr ikke at gjelden forsvinner, så det er jo ikke bare en kneik dere skal hjelpes over. derimot blir gjelden enda større.banken kan hjelpe med råd til hvordan dele opp gjelden dere allerede har.

bruk tips fra det programmet på tv3, (kutte kraftig ned på alt som kan kuttes, selge bil om nødvendig osv.)

håper det ordner seg, men dere bør virkelig reflektere om hvorfor denne situasjonen har oppstått og hvordan dere skal endre dette på sikt, også når hastegjelden er nedbetalt.

Skrevet

for det første: spør verkstedet (evt forskjellige verksted) om de kan dele opp regningen til dere.. vet ikke hvor du kommer fra og hvordan ting praktiseres der, men da vi skulle fikse vår bil og få den på veien (totalt ble regningen på 10500) og vi fikk delt opp beløpet i to eller tre deler..

For det andre: spør om kausjonist kan låne dere pengene, evt ta opp lån i sitt navn som dere betaler på.

for det tredje: kan jo eventuelt spør om et mindre beløp (du sa jo at selv 10000 kan hjelpe nå)

for det fjerde: ring rundt til alle selskapene dere skylder penger, forklar situasjonen og be om utsettelse, evt oppdeling av beløp

bankene er veldig kritiske nå, jeg og min kjære har litt kreditkort gjeld som vi vil betale ned pga de høge rentene. derfor gikk min samboer i banken og ba om lån til å dekke desse, da lånerentene er lavere i banken enn hos kreditt firmaer. vi har til sammen en inntekt på ca. 500 000+ , ingen huslån, total gjeld på maks 150 000 (inkludert studielån, billån og et lite forbrukslån). og pga urolighetene i økonomien så fikk han beskjed om å høre igjen når situasjonen har roet seg.

det er selvfølgelig ikke like kritisk som i deres tilfelle, da vi egentlig ikke har behov for lånet, men vi gjorde det fordi vi ville spare litt på rentene og få samlet alle lån.. jeg tok det bare med for å vise til at situasjonen er kritisk nå, banker og privatpersoner har panikk omtrent.. :)

masse lykke til, håper alt ordner seg :)

Skrevet

Det skal være ganske ille når man ikke får låne 50 000 i banken når man attpåtil har kausjonist.. Da har man enten mye gjeld fra før eller veldig liten inntekt..

Hvilke regninger kan man få fra nav da??

Skrevet

Ja det skal være ille da ja.

Min sambo som ikke er norsk statsborger, og hadde ikke norsk personnummer fikk lån med min mamma som kausjonist på faktisk 50.000 kr for å kjøpe bil.

Skrevet

Har dere inkassogjeld?

Da får man nei i de fleste banker.

Skrevet

Hvis dere tenkte å bake billånet inn i huslånet må dere vel bruke den banken dere har huslån i? Dessuten forutsetter nok det at man har betalt ned endel av gjelda, at ikke leiligheten er belånt til pipa, og i disse dager hvor boligprisene faller er nok ikke det så lett om dere bare har hatt leiligheten et år og den er fullfinansiert med lån. Men hva med kausjonisten, kan vedkommende låne dere cash til det viktigste?

Skrevet
Det skal være ganske ille når man ikke får låne 50 000 i banken når man attpåtil har kausjonist.. Da har man enten mye gjeld fra før eller veldig liten inntekt..

Hvilke regninger kan man få fra nav da??

tror ikke bankene tenker slik nå for tiden.. med tanke på finanskrisen så er de ekstra forsiktige, min sambo ba om et lån på ca 25000 og fikk beskjed om å vente til etter ting hadde roet seg.. dette til tross for lavt lån i forhold til inntekt og ingen inkasso..

jeg lurte også på hvilke regninger man kan få fra nav.. anyone..?

Skrevet
tror ikke bankene tenker slik nå for tiden.. med tanke på finanskrisen så er de ekstra forsiktige, min sambo ba om et lån på ca 25000 og fikk beskjed om å vente til etter ting hadde roet seg.. dette til tross for lavt lån i forhold til inntekt og ingen inkasso..

jeg lurte også på hvilke regninger man kan få fra nav.. anyone..?

Som skrevet over: feilutbetalinger i forbindelse med barnebidrag, sykemeldinger, attføring osv osv. Om man har mottatt dagpenger mens man har vært i jobb eller jobbet mens man har vært på attføring så kan man få beskjed om å betale tilbake.

Det er også nevnt barnebidrag her. Om man ikke har betalt det på noen år så blir ikke regningen hyggelig. Du sier 3000 pr mnd, hvor lenge da?

Skrevet

Jeg fikk en regning fra NAV en gang i tiden, hadde fått feilutbetalt litt penger og var derfor nødt for å betale de tilbake

Skrevet
Jeg fikk en regning fra NAV en gang i tiden, hadde fått feilutbetalt litt penger og var derfor nødt for å betale de tilbake

okay da skjønner jeg litt mer :) tusen takk for svar som tilfredsstilte min nysgjerrighet ;)

Skrevet

Vi har ingen inkassogjeld.

NAV: underholdningsbidrag. Vi har betalt alt som vi skulle. Men denne ble satt opp. Og fra den datoen det ble bestemt til det ble regnet ut hva vi skulle betale, så må vi betale mellomlegget.

Jeg tjener 20 000kr i mnd, og samboer 30 000 kr i mnd. Som banken sa om det hadde vært for to mnd siden ville vi ha fått lånet.

Vi spurte først der hvor vi har lånet ( samboer sin bank) , også min bank. Men dessverre avslag.

Og det er ikke bare å selge bilen å kjøpe en billigere. For vi får ikke noe særlig penger for den pga rusta. Bilen og selve motoren i den er verdt mer enn vi får om vi selger. Det har ingenting for seg, men mindre vi begynner å gå til jobb.

Vi prøvde spurte også om å låne et mindre beløp. Men da sa rådgiver i banken at hun skulle på ferie, og det var for mye jobb for et lite beløp. Min bank sa også at det var uaktuelt pga finansuro. Og bankene er nå svært kritisk til å låne ut penger. Alt er skjerpet inn. Bankene vil ikke låne mellom seg osv. Toppen av uflaks for oss dessverre :(

Skrevet

Selg bilen som delebil da.

Og om dere kan gå til jobb, så gjør det - eller bruk en sykkel, ta bussen m.m.

Det virker jo som at du har satt deg inn i det at det eneste som kan løse noe for dere er ett lån. Penger løser ikke pengeproblemer - omstilling i livet gjør det.

Skrevet
Vi har ingen inkassogjeld.

NAV: underholdningsbidrag. Vi har betalt alt som vi skulle. Men denne ble satt opp. Og fra den datoen det ble bestemt til det ble regnet ut hva vi skulle betale, så må vi betale mellomlegget.

Jeg tjener 20 000kr i mnd, og samboer 30 000 kr i mnd. Som banken sa om det hadde vært for to mnd siden ville vi ha fått lånet.

Vi spurte først der hvor vi har lånet ( samboer sin bank) , også min bank. Men dessverre avslag.

Og det er ikke bare å selge bilen å kjøpe en billigere. For vi får ikke noe særlig penger for den pga rusta. Bilen og selve motoren i den er verdt mer enn vi får om vi selger. Det har ingenting for seg, men mindre vi begynner å gå til jobb.

Vi prøvde spurte også om å låne et mindre beløp. Men da sa rådgiver i banken at hun skulle på ferie, og det var for mye jobb for et lite beløp. Min bank sa også at det var uaktuelt pga finansuro. Og bankene er nå svært kritisk til å låne ut penger. Alt er skjerpet inn. Bankene vil ikke låne mellom seg osv. Toppen av uflaks for oss dessverre :(

er dette seriøst?! jaja.. rådgiver skal på ferie, men mye jobb for et så lite beløp? det er jo det samme som å si at man må låne minimum så og så mye penger for at det skal være verdt jobben det.. det der blir bare for dumt..

har du snakket med banken om evt å få droppe neste mnd avdrag og heller plusse på nedbetalingstiden..? dette er noe jeg har fått gjort ved økonomiske vanskligheter en mnd.. uten problemer i det hele tatt, men så har ikke jeg et høyt lån heller da så det kan jo være at det blir litt verre med et høyere lån..

Skrevet

Vi HAR fått trøkt det inn i hue at man ikke kan bruke penger på hytt og gevær.

Vi har stramme linjer på hva vi skal bruke pengene på.

Og vi har lagt om livsstilen.

Vi har virkelig lært, og kommer ALDRI til å pådra oss mer kredittkort gjeld!!!

Vi er nøye med å betale regninger til tiden osv.

Å selge bilen er ikke aktuelt.

Og jeg får vondt av å se hvordan den faller fra hverandre uten at vi har råd til å fikse enkle ting.

Den kommer til å komme seg igjennom EU kontrollen.

Men den overlever ikke vinteren om vi ikke får reddet den nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...