Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #41 Skrevet 26. oktober 2008 Oi, den over her var ment til brudelinelusa...
Gjest kaffedrikker Skrevet 26. oktober 2008 #42 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg skjønner ikke at det er så nedverdigende å bli bedt til kaffe??? Det er snakk om at dere har gått glipp kun middagen som tar ca 3 timer. Etterpå er det kaffe, kaker, dans, nattmat, fri bar osv. Sitte sånn å sutre over at man ikke får med seg middagen????!!!! Kan man ikke se på det som en fin anledning til å møte familie og venner og glede seg over at ens niese/nevø eller kusine/fetter opplever denne dagen som noe stort.? Være glade for at man blir bedt om å være med å dele dagen/festen i stedet for å sutre over å ikke få med seg den treretters maten??? Nei makan. Jeg er glad for at min familie ikke tenker sånn.! Om man hadde vært glad på niesens vegne, hadde man vel fått bytta den vakta det er snkk om, sånn at man ikke taper 1000 kroner og så tenke at man invisterer pengene i ferje og bensin i en flott dag sammen med familen.... >Makan til sutrekopper!
Gjest Ylva Virvla Skrevet 26. oktober 2008 #43 Skrevet 26. oktober 2008 Hvis du har lyst til å dra en tur, kan du jo gjøre det. Dersom du ikke har lyst eller er fattig, kan du jo la være. Det er frivillig å gå i bryllup, og her er det jo ikke snakk om helt nær slekt heller. Jeg og samboeren ble som de eneste i vennegjengen, invitert til kun kaffe en gang. (Og her var det ikke snakk om noe uvennskap eller noe). Det føltes litt rart.
Gjest Gjest_gunn_* Skrevet 26. oktober 2008 #44 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg skjønner ikke at det er så nedverdigende å bli bedt til kaffe??? Det er snakk om at dere har gått glipp kun middagen som tar ca 3 timer. Etterpå er det kaffe, kaker, dans, nattmat, fri bar osv. Sitte sånn å sutre over at man ikke får med seg middagen????!!!! Kan man ikke se på det som en fin anledning til å møte familie og venner og glede seg over at ens niese/nevø eller kusine/fetter opplever denne dagen som noe stort.? Være glade for at man blir bedt om å være med å dele dagen/festen i stedet for å sutre over å ikke få med seg den treretters maten??? Nei makan. Jeg er glad for at min familie ikke tenker sånn.! Om man hadde vært glad på niesens vegne, hadde man vel fått bytta den vakta det er snkk om, sånn at man ikke taper 1000 kroner og så tenke at man invisterer pengene i ferje og bensin i en flott dag sammen med familen.... >Makan til sutrekopper! Er det noe annerledes i å gjøre en prioritering på at man "taper" penger på å reise i bryllup kontra at brudeparet nedprioriterer for å "spare" penger ?
Gjest kaffedrikker Skrevet 26. oktober 2008 #45 Skrevet 26. oktober 2008 Er det noe annerledes i å gjøre en prioritering på at man "taper" penger på å reise i bryllup kontra at brudeparet nedprioriterer for å "spare" penger ? Men kjære vene, regner man det som at man taper penger om man drar i ett familieselskap??, Og om man skal regne det sånn, så er det annerledes for brudeparet om man må ut med 60 000 ekstra til bryllup, kontra en tusenlapp. Ikke alle som har råd til å øse i øst og vest selv om man holdere bryllup. Men samtidig er det koselig for brudeparet å invitere de man føler man har lyst til å dele dagen med. Selv om de går glipp av middagen som varer tre timer. Det er jo etterpå at moroa begynner?
Gjest Gjest_lillegull_* Skrevet 26. oktober 2008 #46 Skrevet 26. oktober 2008 Men kjære vene, regner man det som at man taper penger om man drar i ett familieselskap??, Og om man skal regne det sånn, så er det annerledes for brudeparet om man må ut med 60 000 ekstra til bryllup, kontra en tusenlapp. Ikke alle som har råd til å øse i øst og vest selv om man holdere bryllup. Men samtidig er det koselig for brudeparet å invitere de man føler man har lyst til å dele dagen med. Selv om de går glipp av middagen som varer tre timer. Det er jo etterpå at moroa begynner? Det er vel ikke "tapet" av penger som er hovedfokuset for de fleste som er negative... men følelsen av å være nedprioritert/mindre verd enn de brudeparet velger å dele HELE dagen med. Dermed blir det lett til at man måler opp kostnaden og fritiden sin mot verdien av å være tilstede. Jeg har selv være invitert i kaffe på den andre siden av Norge fra hvor jeg bor. Kjempefestlig å bruke 3000 spenn på flybilett, 2000 spenn på hotellrom, ett par lapper til mat og drikke mens man tvinner tomler på et lite sted med kun 1 hotell og en kjip landhandel/cafe hvorpå vårt eneste valg var å sitte hele ettermiddagen og kvelden på cafeen fordi festen ble avholdt på hotellet (hvor det ville sett veldig rart ut om vi satt i "ventebaren" og tittet inn på middagsgjestene...) Vi måtte også spise kjipematen på cafeen fordi hotellet var "stengt" for privatfest...Brudeparet som hadde invitert 120 mann på fest (og derfor måtte dele inn i 1. og 2. pri) hadde ikke kapasitet til å prate med alle gjestene sine så vi reiste faktisk hjem fra bryllupshelgen med kun 1 minutts hilsen og rask gratulasjonsklem... Jeg tror faktisk ikke det var SÅ viktig for brudeparet at vi kom.... Tror faktisk ikke en gang de hadde lagt merke til om vi var tilstede eller ei (før de satt seg ned og leste over gavelisten sin... )
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #47 Skrevet 26. oktober 2008 Det er vel ikke "tapet" av penger som er hovedfokuset for de fleste som er negative... men følelsen av å være nedprioritert/mindre verd enn de brudeparet velger å dele HELE dagen med. Dermed blir det lett til at man måler opp kostnaden og fritiden sin mot verdien av å være tilstede. Jeg har selv være invitert i kaffe på den andre siden av Norge fra hvor jeg bor. Kjempefestlig å bruke 3000 spenn på flybilett, 2000 spenn på hotellrom, ett par lapper til mat og drikke mens man tvinner tomler på et lite sted med kun 1 hotell og en kjip landhandel/cafe hvorpå vårt eneste valg var å sitte hele ettermiddagen og kvelden på cafeen fordi festen ble avholdt på hotellet (hvor det ville sett veldig rart ut om vi satt i "ventebaren" og tittet inn på middagsgjestene...) Vi måtte også spise kjipematen på cafeen fordi hotellet var "stengt" for privatfest...Brudeparet som hadde invitert 120 mann på fest (og derfor måtte dele inn i 1. og 2. pri) hadde ikke kapasitet til å prate med alle gjestene sine så vi reiste faktisk hjem fra bryllupshelgen med kun 1 minutts hilsen og rask gratulasjonsklem... Jeg tror faktisk ikke det var SÅ viktig for brudeparet at vi kom.... Tror faktisk ikke en gang de hadde lagt merke til om vi var tilstede eller ei (før de satt seg ned og leste over gavelisten sin... ) Nettopp!! Hvorfor i all verden er det så vanskelig å forstå dette for de brudene som er fokusert på å ha flestmulig gjester med gaver i bryllupet sitt? Jeg har blitt bedt i ett bryllup som kaffegjest og takket nei. Da vi giftet oss en stund etter dem, ba vi dem ikke, for vi ville ikke ha kaffegjester og de var ikke så nær oss at det var naturlig å ha dem til middag.
thapara Skrevet 27. oktober 2008 #48 Skrevet 27. oktober 2008 (endret) .. Endret 23. februar 2009 av thapara
Nigo-san Skrevet 27. oktober 2008 #49 Skrevet 27. oktober 2008 Thapara- hvis man har et såpass nært forhold er jeg enig i at man drar uansett. Men da spørs det jo om man blir bedt på kaffe også. Men kjære vene, regner man det som at man taper penger om man drar i ett familieselskap??, Tja, brudeparet regner jo sånn sett med at de taper penger hvis de inviterer tante til middag? Billigere å invitere henne til kaffe, selv om hun må kjøre fem timer? Jeg synes den holdningen er ufattelig kjip, men meg om det. Jeg har veldig sans for den løsningen som er skissert av flere over: har man ikke råd til stor middag for en haug med gjester, så kan man ha nærmeste familie/venner på middag selve dagen, og heller ha en stor, uformell fest senere, uten det store pynte-gave-fokuset.
thumbalina Skrevet 27. oktober 2008 #50 Skrevet 27. oktober 2008 Dersom dere har god kontakt så er det vel bare å forklare situasjonen for tantebarnet, og si at du gjerne ville ha vært der men ikke har mulighet - men at dere ses neste gang du kommer hjemom på de kanter. og så sende gaven og kanskje et fint kort.. Dersom en av mine tanter hadde sagt dette til meg hadde jeg ikke reagert i det hele tatt. Det er ikke alltid alle kan komme til alt som skjer. Sånn er det bare. Men igjen dersom det hadde vært en tante jeg hadde spesielt god kontakt med så hadde hun nok kommet til hele festen. Men det kommer vel an hvor stor familie dere er.. hun kan jo ikke akkurat invitere bare deg av tantene til hele festen, og alle de andre til kaffe og kake... det blir jo å forskjellsbehandle igjen.
Pialill Skrevet 27. oktober 2008 #51 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg synes det er litt frekt å be dere som kaffegjester når dere har såpass lang reisevei. Vi skal ha kaffegjester i vårt bryllup, men de bor alle sammen i samme by som oss.... hadde det vært meg hadde jeg syns det var frekt hvis jeg ikke ble invitert når alle andre blir det:P men er jo selvfølgelig helt greit å svare nei på invitasjonen, bare pass på å forklare grunnen=)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå