Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #21 Skrevet 24. oktober 2008 For logistikken blir jo ikke mindre fordi om du inviteres til å komme tre timer før? Om du takker nei synes jeg det skal være på pga alt du må ordne til for å få det til, helt uahengig av om du er invitert til middag eller kaffe. Hadde du takket ja til middag ,synes jeg du skal takk ja til kaffe også. Jeg kan fint takke ja til middag selv om jeg ikke ville takket ja til kaffe. Det er stor forskjell på å dra lang og å få med seg vielsen, middagen, taler, og festen. Og å dra langt for å drikke kaffe. Gaven kommer jo i tillegg uansett om det er til middag eller kaffe.
PoisonIvy Skrevet 24. oktober 2008 #22 Skrevet 24. oktober 2008 Takk for svar. Hadde brylluppet havnet i min friperiode hadde vi nok vurdert å reise uansett, bare for turen sin del. Men når jeg må ta fri fra jobb taper jeg rundt 1000,- i tillegg. Turen koster oss rundt 1000,- i ferger og bompenger, så kommer gave i tillegg, det blir faktisk ganske så dyrt for et kaffebesøk. Litt anderledes om en får med seg hele brylluppet syntes jeg da... Det er jo faktisk ikke et kaffebesøk. Det er bryllup, og du er invitert til kaffe/kaker.. Bryllupet er sannsynligvis den største dagen i din tanteunges liv, så jeg syns du burde dra. Men på den andre siden er det sikkert greit at du holder deg hjemme, med tanke på innstillingen din..
Nigo-san Skrevet 24. oktober 2008 #23 Skrevet 24. oktober 2008 Tja, jeg hadde aldri giddet å kjøre fem timer, bytte vakter, skaffe barnevakt osv. for et kaffebesøk. At det er et byllup spiller ingen rolle, man har sitt eget liv selv om man er invitert i bryllup. Om man er en viktig gjest, blir man ikke invitert bare til kaffe. Jeg er jo selvsagt glad på deres vegne når tantunger gifter seg, men det er DE som har sin store dag. Ikke kaffegjestene, som skal si ja og amen bare fordi de er invitert. Det gjør meg kanskje til en kjip tante, men virkelig: hvis de ikke gidder å invitere meg til hele bryllupet med så lang reisevei, så takker jeg nei. For øvrig har jeg aldri blitt invitert til kaffe, jeg kjenner ingen som har invitert til kaffe, og jeg kunne heller ikke tenke meg å gjøre det. Det er ikke kutyme her vi bor (Oslo) og jeg er evig takknemlig for det. Enten så inviterer du, eller så inviterer du ikke. Har du ikke råd til middag til 100, så kutter du lista og serverer middag til 80.
Gjest Gjest_lillian_* Skrevet 24. oktober 2008 #24 Skrevet 24. oktober 2008 Syns det er helt greit at du dropper det. De kan jo umulig syns at det er forferdelig savn at du ikke kommer ettersom du ikke er viktig nok til å delta i hele opplegget. Brudeparet må gjøre noen grep for å ha kostnadskontroll og må da være klar over at gjestene må gjøre sine grep. Personlig syns jeg det er en uting med oppdelte fester, enten det er bryllup eller andre sammenkomster. Har ei venninne som er veldig glad i å invitere til middag og fest. De har ikke så stort spisebord så det ender alltid med at noen blir invitert på middag og andre blir invitert til fest etterpå. Jeg har sluttet helt å dra på de festene. Jeg har stort sett alltid blitt bedt til middagsdelen, men føler meg helt idiot på hennes vegne når "kveldsgjestene" dukker opp på festen før vi har gått fra middagsbordet. Når det gjelder bryllup hvor folk agrgumenterer med at de ikke har råd til 3-retteren for alle de som de så veldig gjerne vil feire dagen med så syns jeg det er en mye bedre ide å heller ha en middag med de helt nære, og deretter invitere gud og hvermansen på fest EN ANNEN DAG for å skille de to delene av festen litt mer.
Brud84 Skrevet 25. oktober 2008 #25 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg skjønner også godt at du ikke kan endre på så mye bare for kaffe delen av ett bryllup. Synes helt klart det er en uting å dele gjestene sånn! Og erlig talt så synes jeg tanter og onkler er selvskrevende gjester i en familiemiddag.....
Gjest Miley Skrevet 25. oktober 2008 #26 Skrevet 25. oktober 2008 Tja, jeg hadde aldri giddet å kjøre fem timer, bytte vakter, skaffe barnevakt osv. for et kaffebesøk. At det er et byllup spiller ingen rolle, man har sitt eget liv selv om man er invitert i bryllup. Om man er en viktig gjest, blir man ikke invitert bare til kaffe. Jeg er jo selvsagt glad på deres vegne når tantunger gifter seg, men det er DE som har sin store dag. Ikke kaffegjestene, som skal si ja og amen bare fordi de er invitert. Det gjør meg kanskje til en kjip tante, men virkelig: hvis de ikke gidder å invitere meg til hele bryllupet med så lang reisevei, så takker jeg nei. For øvrig har jeg aldri blitt invitert til kaffe, jeg kjenner ingen som har invitert til kaffe, og jeg kunne heller ikke tenke meg å gjøre det. Det er ikke kutyme her vi bor (Oslo) og jeg er evig takknemlig for det. Enten så inviterer du, eller så inviterer du ikke. Har du ikke råd til middag til 100, så kutter du lista og serverer middag til 80. Helt enig. Og ikke synes jeg du da blir en kjip tante heller. Vil gå så langt som å påstå at tantebarna er litt kjipe. Blakk eller ei, inviterer man til bryllup så inviterer man til bryllup, og ikke bare halve bryllupet.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #27 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg synes heller ikke noe om en slik oppdeling av gjester. Blir litt sånn som "du er bra nok for middag, du er tilstrekkelig som kaffegjest". I min familie er det uhørt å invitere familie /venner som kommer reisende langt fra kun til kaffe. Jeg hadde altså ikke giddet å dra kun for kaffe hvis lang reisevei medførte mye styr for meg. Må man absolutt ha enkelte gjester kun som kaffegjester, synes jeg dette er ok kun dersom det er snakk om bekjentskaper som bor i nærheten av festokalet, og som man ikke har daglig kontakt med.
Gjest cva Skrevet 25. oktober 2008 #28 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg synes heller ikke noe om en slik oppdeling av gjester. Blir litt sånn som "du er bra nok for middag, du er tilstrekkelig som kaffegjest". Det er gaven som teller, er det ikke? Sånn sett er løsningen fantastisk! Noen som vet hvor denne skikken stammer fra, og om den er vanlig i andre vestlige land? (Kan ikke huske å ha sett det på filmer fra USA for eksempel)
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #29 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot det å invitere til kaffen. Det kan være flere grunner til at man ønsker å ha kun de nærmeste til middagen. Både økonomiske og at man ønsker en mer intim middag. Når man først velger å ha kaffegjester er det flere hensyn man må ta. På den ene siden bør folk på "samme nivå" inviteres likt. Dette medfører, som i dette tilfellet, at alle tanter/onkler blir invitert til kaffen. Hadde bare TS (m/følge evt) blitt invitert til middagen mens alle de andre tante/onklene kun blitt invitert til kaffen hadde det trolig vært x antall andre som følte seg urettferdig behandlet. På en annen side så bør man invitere alle som har lang reisevei til middag. Men, gjør man det (inviterer TS til middag) så vil trolig de andre på samme nivå bli grinete. De har måtte gjøre et valg, og har landet på å invitere alle på samme nivå likt. Hvis dette er en niese som står deg nær hadde jeg dratt. Hvis man har så store problemer med å kun bli invitert til kaffen og følera t det ikke er verd det så får man holde seg hjemme. So
Torine Skrevet 25. oktober 2008 #30 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg skjønner også godt at du ikke kan endre på så mye bare for kaffe delen av ett bryllup. Synes helt klart det er en uting å dele gjestene sånn! Og erlig talt så synes jeg tanter og onkler er selvskrevende gjester i en familiemiddag..... Enig med brud 84 her ja. Hvor kommer denne skikken fra? Jeg hadde takket nei.
Gjest gg Skrevet 25. oktober 2008 #31 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg skjønner også godt at du ikke kan endre på så mye bare for kaffe delen av ett bryllup. Synes helt klart det er en uting å dele gjestene sånn! Og erlig talt så synes jeg tanter og onkler er selvskrevende gjester i en familiemiddag..... Hvorfor mener du at et bryllup nødvendigvis er en familiemiddag? Jeg kjenner flere som har valgt å prioritere annerledes og kun har hatt besteforeldre/foreldre/søsken fra familien i bryllupet. Venner er for mange mye nærere enn onkler/tanter osv. og endel føler det mer naturlig å feire dagen med dem. Jeg kommer nok til å invitere onkler/tanter for å følge tradisjonen, men samtidig føles det helt feil for meg. Vi har ikke noe ønske om et kjempestort bryllup (ikke bare av økonomiske grunner, men jeg ønsker et bryllup med ike altfor mange gjester slik at jeg faktisk skal få tid til å snakke med alle). Egentlig skulle jeg ønske at jeg heller kunne bytte ut onklene/tantene som jeg sjelden ser uansett og heller invitere vennene våre som vi har mye kontakt med. Jeg skulle ønske jeg var like "tøff" som endel av de jeg kjenner som har valgt å "ofre" perifer familie til fordel for venner.
Lille Rosa Skrevet 25. oktober 2008 #32 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg er ikke noen fan av å invitere noen til kun kaffe/kaker, så ville aldri gjort det selv, men det er jo et valg hvert brudepar må ta . Noen jeg kjenner løste "middagsproblematikken" veldig fint syns jeg.. De hadde familie til middag på bryllupsdagen, og helgen etter hadde de fingermat og fest med venner og bekjente. Dette ble rimeligere enn at alle skulle komme på 3-retters middag, og allikevel fikk alle vært med på en fin feiring av brudeparet. Da slapp folk også å komme langveis fra for "bare kaffe og kaker", men fikk en helaften.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #33 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg er ikke noen fan av å invitere noen til kun kaffe/kaker, så ville aldri gjort det selv, men det er jo et valg hvert brudepar må ta . Noen jeg kjenner løste "middagsproblematikken" veldig fint syns jeg.. De hadde familie til middag på bryllupsdagen, og helgen etter hadde de fingermat og fest med venner og bekjente. Dette ble rimeligere enn at alle skulle komme på 3-retters middag, og allikevel fikk alle vært med på en fin feiring av brudeparet. Da slapp folk også å komme langveis fra for "bare kaffe og kaker", men fikk en helaften. Smart! Personlig synes jeg ofte bryllupsmiddagen blir i stiveste laget, så jeg likte den ideen godt
Rosalie Skrevet 25. oktober 2008 #34 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg må innrømme at jeg syns det er litt rart å invitere folk som bor så langt unna, til kaffe. Det hadde nok ikke jeg gjort. Jeg syns godt du kan takke nei uten dårlig samvittighet, men det er jo selvsagt mulig at brudeparet reagerer. Uansett mener jeg du har ditt på det tørre. Veldig enig i denne. Der jeg kommer fra er det helt vanlig med kaffegjester, men det inviteres aldri langtveisfarende til kaffe. Enten inviteres de ikke i det hele tatt ellers inviteres de til middag, selv om andre i samme "linje" som dem (f.eks. søskenbarn) som bor i nærheten inviteres til kaffe.
ToveM Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #35 Skrevet 25. oktober 2008 Forstår godt at noen ønsker små bryllup (hadde det selv) men da hadde jeg heller latt vær å invitere , istedenfor å invitere til bare kaffe.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #36 Skrevet 25. oktober 2008 Forstår godt at noen ønsker små bryllup (hadde det selv) men da hadde jeg heller latt vær å invitere , istedenfor å invitere til bare kaffe. Helt enig. Hadde heller forsøkt å finne rimeligere middagsalternativer (f.eks. hatt buffet i stedenfor standard treretters), enn å rangere gjestene enten som "middagsgjest" eller "kaffegjest".
Gjest Eurodice Skrevet 25. oktober 2008 #37 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg skjønner også godt at du ikke kan endre på så mye bare for kaffe delen av ett bryllup. Synes helt klart det er en uting å dele gjestene sånn! Og erlig talt så synes jeg tanter og onkler er selvskrevende gjester i en familiemiddag..... Det får man tro de er, ellers kan man få problemer med plassering av rullestoler, hvis de ikke er i stand til å ta seg frem på egne ben.
Rosalie Skrevet 25. oktober 2008 #38 Skrevet 25. oktober 2008 Det får man tro de er, ellers kan man få problemer med plassering av rullestoler, hvis de ikke er i stand til å ta seg frem på egne ben.
Gjest Brudelinelusa Skrevet 25. oktober 2008 #39 Skrevet 25. oktober 2008 Det er gaven som teller, er det ikke? Sånn sett er løsningen fantastisk! Til middag blir vi bare meg og min mann + foreldrene våre. Vi har så dårlig råd, så vi kan ikke spandere middag på alle. Til kaffe har vi invitert de 250 slektningene vi har klart å spore opp. I tillegg har vi invitert 350 venner, venners venner, naboer til venner, postbudet og kassadama på Rimi. Eneste problemet vi har nå, er at vi må leie ganske mange gavebord. Ikke det at vi forventer gave da, er ikke derfor vi ber gjester, men det er litt frekt mot gjestene å ikke ha noe skikkelig sted å plassere gavene på - hvis de vel og merke velger å ha med gave. Vi ønsker ikke så mye fokus på gaver, så derfor skal vi sende ønskeliste sammen med invitasjonene, sånn at folk slipper å spørre oss om hva vi ønsker oss - hvis de altså vil kjøpe noe, men det trenger de ikke altså.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #40 Skrevet 26. oktober 2008 Høres litt ut som dere inviterer for gavene ja... Hva skal dere by de 500 gjestene på da? Et gavebord å sette gavene på? :gjeiper: Og by the way: når man sender ut ønskelista sammen med invitasjonene gir det et inntrykk av STORT fokus på gaver... Sorry Mac, dette hørtes bare helt rart ut...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå