Gå til innhold

Invitert som kaffegjest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en "tantunge" som skal gifte seg i februar. De skal ha barnedåp og bryllupp sammen. Og jeg forstår godt t de ikke vil ha noe store saker, det koster tross alt en del. Nå har vi fått høre at tanter/onkler skal inviteres ttil kaffe/kaker. Og det er jo forsåvidt helt greit hvis en bor i nærheten. Men vi har altså 5 timers kjøretur (med ferger og diverse bommer), regner og med at jeg må ta 2 netter fri fra jobb, med dertil tap av nattillegg, og ordne med barnevakt her hjemme. (overnatting har vi evt gratis, så det er ikke problem) Jeg syntes faktisk det koster litt for mye, for å komme å drikke kaffe og spise kaker...Men er jo redd de blir meget fornærmet om vi ikke kommer. Dette er en tantunge jeg har hatt mye kontakt med når hun var liten, og hun har vært mye på besøk hos oss i oppveksten. Men vi de dermed forstå at det koster litt vel mye for et kaffebesøk..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg syns det er litt rart å invitere folk som bor så langt unna, til kaffe. Det hadde nok ikke jeg gjort. Jeg syns godt du kan takke nei uten dårlig samvittighet, men det er jo selvsagt mulig at brudeparet reagerer. Uansett mener jeg du har ditt på det tørre.

Skrevet
Jeg må innrømme at jeg syns det er litt rart å invitere folk som bor så langt unna, til kaffe. Det hadde nok ikke jeg gjort. Jeg syns godt du kan takke nei uten dårlig samvittighet, men det er jo selvsagt mulig at brudeparet reagerer. Uansett mener jeg du har ditt på det tørre.

Enig! Dersom de reagerer så ville jeg fortalt de det som det er. Er det någenlunde oppegående bør de skjønne hvorfor du da takker nei..

Skrevet

Jeg synes det er litt frekt å be dere som kaffegjester når dere har såpass lang reisevei. Vi skal ha kaffegjester i vårt bryllup, men de bor alle sammen i samme by som oss....

Skrevet

Takk pent for invitasjonen og si at dere ikke kan komme. Jenta er voksen og skjønner det sikkert at det er et voldsomt regnestykke for knipne tanter som ikke har interessen av å komme hjem og hilse på hele familien i en hyggelig anledning.

Skrevet

Syns ikke 5 timer er så grusomt jeg da.

Ta det som en dagstur med et kaffestopp.

Skrevet

Det var jo et hyggelig innspill over.

Jeg syns det må være helt greit å si takk, men nei takk, og forklare at du ikke får kabalen til å gå opp.

Kan jo også være at tanter og onkler er invitert fordi hun syns hun måtte, og derfor kun til kaffen... Jeg har hørt om mange som gjør det.

Skrevet

jeg skal ha kun foreldre, søsken, tantebarn, faddere, besteforeldre og forlovere til middag, resten til kaffe.. dette er fordi jeg skal ha 150 gjester, og det blir alt for dyrt å ha alle til middag.. jeg har invitert noen venner som bor 40 mil unna til kaffe, har snakket med dem om dette og de har full forståelse for hvorfor jeg gjør det slik og de har sagt at de kommer.. de synes det ikke er noe problem at vi gjør det slik, og er super glad for å være invitert og gleder seg til vår store dag :) også her er det snakk om å få tak i barnevakt, en lever på lærlinglønn, en er alene mamma mens den tredje for øyeblikket er arbeidsledig, likevell kommer de.. om de hadde sagt nei så hadde jeg selvfølgelig hatt forståelse for det, og det tror jeg nok tanteungen din også vil ha.. jeg synes du bør velge det der helt selv, men jeg tror nok at det kommende ekteparet skulle virkelig ønske at du kommer, spesielt med tanke på at du sier dere har en god kontakt..

Skrevet

Jeg syns du kan takke nei med god samvittighet, de fleste burde ha forståelse for at å reise 5 timer for å drikke kaffe er i lengste laget når man også må styre med å bytte vakter på jobb.

Bare forklar situasjonen som den er, og ikke bare si nei takk uten forklaring, så syns jeg nå at det burde være enkelt å forstå.

Skrevet

Hei

Jeg lurer på om det kun er kaffe og kaker, eller påfølgende fest også?

Om det ikke er påfølgende fest, skjønner jeg at man kan synes det blir for langt å dra, ( bare for en kopp kaffe) Men om det er med påfølgende fest, varer det jo faktisk noen timer, og da synes jeg det er verdt å dra.

Vet ikke om jeg fikk forklart meg godt jeg. Jeg er vel egentlig LITT enig med gjesten som skrev om det med knipne tanter osv. For man har vel penger til å om man vil, og det er jo en fin anledning til å treffe familie. menmen..

Skrevet (endret)

Er det det at du ikke er invitert til middag som gjør at du vil takke nei, eller er det reisevei/vaktbytte/barnevakt problematikk?

For logistikken blir jo ikke mindre fordi om du inviteres til å komme tre timer før?

Om du takker nei synes jeg det skal være på pga alt du må ordne til for å få det til, helt uahengig av om du er invitert til middag eller kaffe.

Hadde du takket ja til middag ,synes jeg du skal takk ja til kaffe også.

Endret av Snuppelure
Skrevet
Er det det at du ikke er invitert til middag som gjør at du vil takke nei, eller er det reisevei/vaktbytte/barnevakt problematikk?

For logistikken blir jo ikke mindre fordi om du inviteres til å komme tre timer før?

Om du takker nei synes jeg det skal være på pga alt du må ordne til for å få det til, helt uahengig av om du er invitert til middag eller kaffe.

denne er jeg enig i..

Skrevet

Åh.. Takk snuppelure, du skrev akkurat det jeg mente, men ikke fikk til å skrive. :)

Skrevet

Det kan jo også være at hun egentlig ønsket å invitere dere til middag siden dere bor langt unna, men at hun da følte at hun måtte be alle tanter og onkler, også hans. Og da blir det fort veeldig mye dyrere..

Kan du, så kan du, og vil du, så gjør du det. Fornærmet synes jeg ikke du skal bli.

Skrevet

Jeg og min forlovede er også i den situasjonen at vi ikke kan invitere alle langveisfarende til middag. Vi tenker slik at vi inviterer en del av dem til kaffe, også er det opp til de inviterte å prioritere om de tar turen eller ikke. De må ha forståelse for at vi inviterer slik vi gjør, men vi må også ha forståelse for at alle ikke kan prioritere og komme. Jeg tror det vil være naturlig for de fleste brudepar å tenke slik.

Det kan jo godt hende at de du er invitert til synes det er leit at dere ikke kan komme, men jeg tviler på at de blir fornærmet. Når man man tar et valg i forhold til hvordan man velger å invitere, er man jo også klar over hva "konsekvensene" kan bli.

Ser dere at det blir vanskelig så er det jo bare å forklare. Jeg er ganske sikker på at brudeparet vil forså :)

Skrevet

Jeg hadde heller ikke reist så langt for å drikke kaffe.

Skrevet

Jeg var invitert til kaffe i et bryllup en gang - og kunne ikke helt se for meg hvordan det kom til å bli, og vi skulle komme først klokka 22 på kvelden. Men jeg ble veldig positivt overrasket! Det eneste jeg gikk glipp av var middagsmaten og talene fra de nærmeste. De hadde spart mange underholdningsinnslag til kaffen, og det var rikelig med både kaker og alkohol, og vi fikk med oss nattmaten, så det ble noe å spise for oss også utover kvelden. Det var en bra fest.

Når man blir såpass godt tatt vare på, er det verdt å reise litt for å komme bare til kaffen.

Men hvis de vil ha det lite, bare som en slags formell markering, og det ikke skal være noe fest, bare kaffe og et kakestykke, og så går alle hver til sitt, skjønner jeg godt at du ikke orker hvis det er mye styr med å få fri. Da er det bedre å stikke innom de nygifte og hilse på en gang du har tid.

Gjest Gjest_tryll_*
Skrevet

Brudeparet har helt sikkert forståelse for at du syns det blir litt langt for en kaffekopp og kræsje inn i et selskap som sannsynligvis allerede har hatt det meste av "introduksjon" og startsamtaler.

Dersom de "nedprioriterer" deg til kaffe så må de ha full forståelse at du kanskje vil nedprioritere den samme kaffen. Ingen kan bli fornærmet for det.

Skrevet

Takk for svar. Hadde brylluppet havnet i min friperiode hadde vi nok vurdert å reise uansett, bare for turen sin del. Men når jeg må ta fri fra jobb taper jeg rundt 1000,- i tillegg. Turen koster oss rundt 1000,- i ferger og bompenger, så kommer gave i tillegg, det blir faktisk ganske så dyrt for et kaffebesøk. Litt anderledes om en får med seg hele brylluppet syntes jeg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...