Gjest Ethereal Skrevet 12. juni 2003 #1 Del Skrevet 12. juni 2003 For en uke siden, tråkket jeg over på høyre ankel. Dro til legen, som bandasjerte og gav meg smertestillende, og har tatt det med ro i én uke nå. Jeg har alltid vært aktiv, og er spesielt glad i aerobic/step og sykling, men lurer på når jeg kan gjenoppta treningen. Jeg har fått beskjed om å teipe for å stabilisere ankelen, men er engstelig, og lurer på hvilke aktiviteter jeg kan bedrive. Er sykling OK? Jeg antar aerobic er OUT.... Tips til meg?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fysio Skrevet 12. juni 2003 #2 Del Skrevet 12. juni 2003 Hei! :D Når du tråkker over så strekker du ut leddbåd og ligament i foten og ankelen (litt avhengig av hvordan du tråkker over) Det gjør vondt, og det tar lang tid å få bra igjen om det ikke håndteres bra, så ta det litt forsiktig.. Noen gode råd: Vent med å trene til noen dager etter at hevelsen har gått ned. Om det hovner opp igjen, vent med å trene, det samme gjelder om det gjør vondt. Finn ut hvilke bevegelser som gjør vondt og planlegg treningen etter det. For eksempel, om det bare gjør vondt når du "vrikker på" foten (pronerer/supinerer) kan du fortsatt sykle. Tennis er ingen bra ide.. Få hjelp til å tape foten før trening, det er til stor hjelp. Etter trening, ligg med foten høyt. Det skal ikke gjøre vondt å trene! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 13. juni 2003 #3 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg gikk til fysioterapaut for å få et treningsprogram for overtråkkingen. Jeg slet av noen leddbånd mens jeg danset. er fortsatt plaget med det. Taping som er nevnt over er veldig effektivt. Du bør trene opp anklene dine. F.eks. ved å opp på tå og ned igjen gjenntatte ganger. Dette kan du f.eks. gjøre mens du pusser tenner. Balansebrett er også en fin måte å trene den opp på igjen. Enten en planke med en dings under, som gjør at du må anstrenge anklene for å holde planken vannrett, eller en sak som ser ut som en halv ball. Du står på den flate siden og forsøker å balansere deg vannrett. Dette fikk jeg beskjed om i allefall. Var ikke så nøye med disse øvelsene, og måtte etterhvert kutte ut dansingen pga. at jeg tråkket over hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 13. juni 2003 #4 Del Skrevet 13. juni 2003 Tusen takk for svar! I går kveld rikket jeg meg ned til SATS, og snakket med en instruktør, som gav samme råd som dere to. Han sa at det var en god idé å sykle, og at jeg burde trene styrke i tillegg. Jogging og aerobic burde kuttes i en periode. Han sjekket i tillegg at jeg hadde tapet riktig, og sa jeg kanskje burde ise ned ankelen etter trening. Så jeg tok en relativt lett økt med vekter og apparater. Ble overrasket, for selv ikke beinpress gjorde noe særlig vondt. Så nå sitter jeg her og føler meg MYE bedre, men med begynnende treningsverk Ikke noe er som å kjenne at kroppen funker!! Det blir nok flere økter i salen på meg framover, i tillegg til sykling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 13. juni 2003 #5 Del Skrevet 13. juni 2003 En ting til som er viktig. Når du har tråkket over, gjør det vanligvis vondt å tråkke på foten. Forsøk og la være å tråkke f.eks. på siden slik at det ikke gjør vondt. Du kan få dårlige uvaner med å tråkke feil på fotbladet senere da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 13. juni 2003 #6 Del Skrevet 13. juni 2003 Sist jeg tråkket over, begynte jeg å trene opp bevegeligheten i vann. Det fungerte kjempebra. Hvis du ikke er forsiktig når du setter igang igjen, kan du få "løse ledd" som tråkker over støtt og stadig. Teiping er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå