Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har litt lyst til å spise mer bønner og linser (blant annet inspirert av innlegget under her). Tenkte det kunne være ålreit å forsøke å lage taco med karbonadedeig eller mager kjøttdeig og blande ut litt av kjøttet med bønner. Er det smakfullt? Blir det sunnere? Hvilke bønner er best? Helt uvitende på dette feltet.
Glynis Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Ja, dette gjør jeg alltid, og det er best med kidneybønner/røde bønner/salat- og grytebønner. Smakfullt og sunt. Hvis du pleier å lage noen retter med pasta og tomatsaus eller noe indisk så er kikerter veldig godt å lure inn der. Linser kan du lure inn i salat (grønne) eller supper/gryter (røde). Endret 23. oktober 2008 av Glynis
Gjest Frosk Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Klart det blir sunnere - masse fiber, mindre fett. Jeg bruker alltid bønner i taco / fajitas (vegetarianer ) - min taco-favoritt er røde kidneybønner ("salat- og grytebønner) - sånn lager jeg bønnestuing. Men det funker nok flott å blande bønner inn i kjøttdeigen også. Tipset over om kikerter er veldig bra - de passer i det meste, i grunnen - lager ofte salat med couscous og kikerter, hummus, kikertgryte... og supergode, lettlagde små kikertkaker / burgere. Kikerter er vel den råvaren jeg er aller mest avhengig av, tror jeg http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> Her er noen kikertoppskrifter fra bloggen min.
Gjest Gjest_sunny_* Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg bruker denne som tilbehør til forskjellige kjøttretter: Linsepure: 1 1/2 liter vann 2 buljongterninger 5 dl røde linser (veldig viktig at det er røde linser, hvis ikke "stapper" de seg ikke) 1/2 løk 3 fedd hvitløk finhakket olje sitronsaft salt, pepper Kok opp vannet med bujongterningene. Tilsett linser, løk, og hvitløk og la det småkoke i 20 minutter til linsene er møre, rør av og til. Mos linsene med stavmikser. Smak til med olje, sitronsaft, salt og pepper.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 Takk for masse god informasjon! Jeg puttet bønner i karbonadedeigen, og det ble en suksess, selv om samboeren min var litt skeptisk først! Så dette skal jeg fortsette med. Det ligger jo mange oppskrifter på nettet som kan testes ut også. Spennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå