Gå til innhold

Blande ut karbonadedeig til taco med bønner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt lyst til å spise mer bønner og linser (blant annet inspirert av innlegget under her). Tenkte det kunne være ålreit å forsøke å lage taco med karbonadedeig eller mager kjøttdeig og blande ut litt av kjøttet med bønner. Er det smakfullt? Blir det sunnere? Hvilke bønner er best?

Helt uvitende på dette feltet. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, dette gjør jeg alltid, og det er best med kidneybønner/røde bønner/salat- og grytebønner. Smakfullt og sunt.

Hvis du pleier å lage noen retter med pasta og tomatsaus eller noe indisk så er kikerter veldig godt å lure inn der.

Linser kan du lure inn i salat (grønne) eller supper/gryter (røde).

Endret av Glynis
Skrevet

Klart det blir sunnere - masse fiber, mindre fett.

Jeg bruker alltid bønner i taco / fajitas (vegetarianer ;)) - min taco-favoritt er røde kidneybønner ("salat- og grytebønner) - sånn lager jeg bønnestuing. Men det funker nok flott å blande bønner inn i kjøttdeigen også.

Tipset over om kikerter er veldig bra - de passer i det meste, i grunnen - lager ofte salat med couscous og kikerter, hummus, kikertgryte... og supergode, lettlagde små kikertkaker / burgere. Kikerter er vel den råvaren jeg er aller mest avhengig av, tror jeg <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> Her er noen kikertoppskrifter fra bloggen min.

Gjest Gjest_sunny_*
Skrevet

Jeg bruker denne som tilbehør til forskjellige kjøttretter:

Linsepure:

1 1/2 liter vann

2 buljongterninger

5 dl røde linser (veldig viktig at det er røde linser, hvis ikke "stapper" de seg ikke)

1/2 løk

3 fedd hvitløk finhakket

olje

sitronsaft

salt, pepper

Kok opp vannet med bujongterningene. Tilsett linser, løk, og hvitløk og la det småkoke i 20 minutter til linsene er møre, rør av og til.

Mos linsene med stavmikser. Smak til med olje, sitronsaft, salt og pepper.

Skrevet

Takk for masse god informasjon! Jeg puttet bønner i karbonadedeigen, og det ble en suksess, selv om samboeren min var litt skeptisk først! ;) Så dette skal jeg fortsette med. Det ligger jo mange oppskrifter på nettet som kan testes ut også. Spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...