Gå til innhold

Trykke opp flere penger

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det hun sier er jo helt sant, så jeg vet ikke hva du ler av. Ikke at det er en god idé av den grunn.

Det hun skriver er da ikke sant!

Å trykke opp falske penger til eget forbruk går ut over mange.Hva med de som tar i mot de falske pengene da når hun kjøper varer for de falske pengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det hun skriver er da ikke sant!

Å trykke opp falske penger til eget forbruk går ut over mange.Hva med de som tar i mot de falske pengene da når hun kjøper varer for de falske pengene?

Eh, det var jo ikke det som var poenget. Selvfølgelig går det ut over noen. Men gjort i svært liten skala vil det ikke skape inflasjon, som er det vi diskuterer i denne tråden.

Skrevet
Det er en ting jeg ikke forstår... F.eks Island som holder på å gå konkurs, hvorfor kan man ikke bare trykke opp litt flere penger? Penger lages jo. Hvorfor kan ikke bankene trykke opp penger når de går konkurs? F.eks i Amerika.

Jeg skjønner det bare ikke.. Hvem bestemmer hvor mye penger som kan trykkes opp? Og hvorfor?

I Afrika der så mange lider av sult, hvor kan ikke Afrika trykke opp penger å kjøpe mat til de som sulter?

Dette høres kanskje helt "dum blondine" ut, men jeg trenger et svar..

:skratte: trykke flere penger til fattige og de som går konkurs :ler:

Eh, det var jo ikke det som var poenget. Selvfølgelig går det ut over noen. Men gjort i svært liten skala vil det ikke skape inflasjon, som er det vi diskuterer i denne tråden.

Oi,oi,oi men om mange tenker sånn så blir det veldig dårlig stelt med norsk økonomi...i første omgang!

Skrevet

Dersom et menneske trykker opp falske sedler og bruker dem, så går det utover de som tar dem i mot os.osv...

Ikke bra med andre ord!

Skrevet

Skjønner tankegangen din trådstarter, tenkte slik selv en gang i tiden... men ærlig talt.....da var jeg kanskje 13 år.

Skrevet

Å trykke opp penger hjelper jo ikke så mye uten at du gir dem til noen (i tillegg til problemet med inflasjon). Hvordan skulle pengene settes i omløp?

Følgende er jeg litt usikker på, men dette er ihvertfall slik jeg har oppfattet at det fungerer:

Penger lages ved at folk tar opp lån. Når du søker banken din om huslån med sikkerhet i boligen, så tar banken gjeldspapiret som sier at du skal betale banken 2 millioner innen 30 år og putter det i en safe, og bruker det papiret (fordringen) som sikkerhet for investeringer.

Og hvor kommer de to millionene du har lånt fra? Ingensteds. Banken skriver "+2 000 000" i kontoen din, og vips så eksisterer de pengene. De "tas" ikke fra noe sted. Privatpersoner har ikke lov til å gjøre dette, bare banker, og derfor må man ha en del egenkapital før man kan søke om å opprette sin egen bank.

For at banken ikke skal risikere at sikkerheten forsvinner er de dog forpliktet til å ha en prosentandel av de 2 millionene de låner ut til deg (prosentsatsen er såvidt jeg vet 8% i Norge) i "hard cash", det blir 160.000 kroner. Disse 160.000 kronene kan man tenke seg at banken tar fra kontoene til de som har "penger på bok".

Så hvis person A setter inn 800.000 i banken, så kan banken bruke de 800.000 til å låne ut (lage) 10 millioner kroner som de låner ut.

Sett i forhold til finanskrisene og det Islendingene opplever, så skylder islandske banker så enorme summer penger til ikke-islandske långivere at staten der ikke har sjans i havet til å betale det tilbake. Islands nasjonalgjeld tilsvarer ca. 1.9 millioner NOK per innbygger.

Til sammenligning er USAs nasjonalgjeld, som også er rekordstor, bare ca.240.000 NOK/innbygger.

Håper jeg har forstått hvordan dette henger sammen. Korriger meg om jeg tar feil!

Skrevet
Les denne donald-stripen, den er veldig illustrerende på inflasjon og realøkonomi.

donald-stripe

Denne var jo midt i blinken :) Anbefaler å lese den for de som ikke forstår hvorfor vi ikke bare kan trykke opp flere penger!

Skrevet

Det er jo helt utrolig at noen ikke klarer å forstå av seg selv hvorfor man ikke kan trykke opp mer penger å dele de ut til folk...(Dersom man ikke er 13 år da)

Skrevet

Beklager trådstarter, men det her var virkelig "blondt", ja :fnise:

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg har gått fra "blodt" til "troll" etter et par av de siste ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...