Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Det er en ting jeg ikke forstår... F.eks Island som holder på å gå konkurs, hvorfor kan man ikke bare trykke opp litt flere penger? Penger lages jo. Hvorfor kan ikke bankene trykke opp penger når de går konkurs? F.eks i Amerika. Jeg skjønner det bare ikke.. Hvem bestemmer hvor mye penger som kan trykkes opp? Og hvorfor? I Afrika der så mange lider av sult, hvor kan ikke Afrika trykke opp penger å kjøpe mat til de som sulter? Dette høres kanskje helt "dum blondine" ut, men jeg trenger et svar..
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Hørt om en artig liten ting kalt inflasjon? Om man prøver å løse problemene ved å trykke opp flere penger, så medfører dette at pengene mister verdi. Altså blir det meningsløst å trykke opp pengene, siden de ikke vil være noe verdt likevel. Det eneste du oppnår er å lage kaos alle andre veier også. De som allerede har masse penger vil oppleve at disse pengene ikke er verdt noe. Om de hadde nok penger til å kjøpe et hus i banken, så vil gjerne disse pengene ikke være nok til å kjøpe et brød engang etter inflasjonen. Grunnen til at noe er verdt noe, er gjerne at det er begrensede mengder av det. Om man bare kunne trykke opp penger når man trengte dem, så kunne vi like gjerne brukt bjørkeløv i stedet for pengesedler.
talin Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Det er en ting jeg ikke forstår... F.eks Island som holder på å gå konkurs, hvorfor kan man ikke bare trykke opp litt flere penger? Penger lages jo. Hvorfor kan ikke bankene trykke opp penger når de går konkurs? F.eks i Amerika. Fordi en økning i penge mengden ikke medfører en økning i realøkonomien, alstå flere penger fører ikke til at det blir produsert mer mat. Det eneste det fører til er at prisen på maten stiger, fordi folk vill overby hverandre med den nye penge mengden. Jeg skjønner det bare ikke.. Hvem bestemmer hvor mye penger som kan trykkes opp? Og hvorfor? Sentralbanken vanligvis, fordi politikerne har innsett at de ikke er i stand til å være ansvarlig. I Afrika der så mange lider av sult, hvor kan ikke Afrika trykke opp penger å kjøpe mat til de som sulter? Sjekk Zimbawe, et land som lar seddelpressen gå. Et land hvor du betaler flere milliarder for et brød, hvis du da i det hele tatt får tak i et brød.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Da blir de gamle pengene mindre verdt.
talin Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Da blir pengene mindre verdt. Så, der er den rett.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Ikke hvis de hadde holdt seg under en viss grense da. Hvem bestemmer at pengene skulle bli mindre verdt fordi vi trykket opp penger sånn at folk slapp å sulte?
talin Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Ikke hvis de hadde holdt seg under en viss grense da. En slik grense må være veksten i real økonomien. Hvem bestemmer at pengene skulle bli mindre verdt fordi vi trykket opp penger sånn at folk slapp å sulte? De folket du forsøker å redde ifra sult. Endret 23. oktober 2008 av talin
Gjest AnneShirley Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Ikke hvis de hadde holdt seg under en viss grense da. Hvem bestemmer at pengene skulle bli mindre verdt fordi vi trykket opp penger sånn at folk slapp å sulte? Som andre har forklart så blir det ikke mindre sult av mer penger. Mengden mat er fremdeles den samme. Pengene i seg selv er ikke verd noe som helst. De bare representerer reelle verdier. De reelle verdiene er knappe ressurser som man ikke kan "trykke opp" mer av.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #10 Skrevet 23. oktober 2008 Ikke hvis de hadde holdt seg under en viss grense da. Hvem bestemmer at pengene skulle bli mindre verdt fordi vi trykket opp penger sånn at folk slapp å sulte? De som bestemmer verdien på pengene er vi som bruker dem. Hvor mye får man for en krone? Det er verdien på kronen. La oss si at vi begge to har lyst til å kjøpe det samme brødet. Jeg tilbyr eieren av brødet en viss sum. Du byr over meg. Jeg byr over deg igjen. Du byr over meg igjen. Osv Osv Osv. Til slutt har jeg gjerne lagt inn et bud på en millon kroner. For et brød. I dag kan man få et brød for en tier. Men om man trykker opp mer penger, slik at vi blir i stand til å by mer for brødet, så må man gjerne ut med en million for akkurat det samme brødet. Før ville jeg fått en skive for en krone. Nå får jeg plutselig ikke mer enn en usynlig smule for den samme kronen. Altså har kronen sunket i verdi. Det blir ikke mer ressurser i verden om man trykker opp mer penger. Det eneste som skjer er at vi betaler mer penger for nøyaktig de samme tingene. Altså får vi mindre pr krone, og kronen er dermed mindre verdt. Det blir ikke flere brød bare fordi om vi kan trykke opp flere penger. Det eneste som skjer er at vi byr over hverandre og betaler latterlig mye for akkurat det samme brødet.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 Men hvis en falskmynter trykker opp penger bare til seg selv, da vil det vel ikke merkes på økonomien?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #12 Skrevet 23. oktober 2008 Men hvis en falskmynter trykker opp penger bare til seg selv, da vil det vel ikke merkes på økonomien? Det spørs hvor mye han trykker opp, det. Han gir jo fra seg penger når han kjøper ting, ergo blir det mer penger i omløp. Om han trykker opp et par hundrelapper, så vil det nok ikke merkes, nei. Men om han trykker opp penger i stor skala og begynner å kjøpe opp f.eks. store mengder boliger i en by, så vil det merkes, ettersom prisene blir presset unaturlig høyt i den byen. Det er jo også en grunn til at falskmyntneri er ulovlig. Om det ikke var det, ville inflasjon i stor skala vært et faktum.
Gjest Gjest_Bella_* Skrevet 23. oktober 2008 #13 Skrevet 23. oktober 2008 Det er en ting jeg ikke forstår... F.eks Island som holder på å gå konkurs, hvorfor kan man ikke bare trykke opp litt flere penger? Penger lages jo. Hvorfor kan ikke bankene trykke opp penger når de går konkurs? F.eks i Amerika. Jeg skjønner det bare ikke.. Hvem bestemmer hvor mye penger som kan trykkes opp? Og hvorfor? I Afrika der så mange lider av sult, hvor kan ikke Afrika trykke opp penger å kjøpe mat til de som sulter? Dette høres kanskje helt "dum blondine" ut, men jeg trenger et svar..
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #15 Skrevet 23. oktober 2008 Ikke hvis de hadde holdt seg under en viss grense da. Hvem bestemmer at pengene skulle bli mindre verdt fordi vi trykket opp penger sånn at folk slapp å sulte? Er du klar over hvor mye eks en liter melk tilslutt vil koste? Et trillebårlass med tusenlapper osv....
A.P.Katt Skrevet 23. oktober 2008 #17 Skrevet 23. oktober 2008 Men hvis en falskmynter trykker opp penger bare til seg selv, da vil det vel ikke merkes på økonomien? Er du seriøs
A.P.Katt Skrevet 23. oktober 2008 #18 Skrevet 23. oktober 2008 Hørt om en artig liten ting kalt inflasjon? Om man prøver å løse problemene ved å trykke opp flere penger, så medfører dette at pengene mister verdi. Altså blir det meningsløst å trykke opp pengene, siden de ikke vil være noe verdt likevel. Det eneste du oppnår er å lage kaos alle andre veier også. De som allerede har masse penger vil oppleve at disse pengene ikke er verdt noe. Om de hadde nok penger til å kjøpe et hus i banken, så vil gjerne disse pengene ikke være nok til å kjøpe et brød engang etter inflasjonen. Grunnen til at noe er verdt noe, er gjerne at det er begrensede mengder av det. Om man bare kunne trykke opp penger når man trengte dem, så kunne vi like gjerne brukt bjørkeløv i stedet for pengesedler. Eksakt og et brød vil koste omlag kr. 500.000;-
Gjest Gjest_My_* Skrevet 23. oktober 2008 #19 Skrevet 23. oktober 2008 Ser du har fått mange fornuftige svar. Et banalt eksempel: La oss si det fins én appelsin i verden, og det fins én amerikansk dollar. Appelsinen koster én dollar. Når da den amerikanske staten velger å trykke opp én dollar til, vil verdien av de to dollarene halveres. Og vips, appelsinen koster 2 dollar! Penger generelt (papir altså, ikke ekte penger som sølv, gull og andre råvarer) er ment å skulle stå i forhold til de eksisterende ressursene/ varene/ tjenestene som kjøpes og selges på det "frie" markedet.
Gjest Gjest_Økonomen_* Skrevet 23. oktober 2008 #20 Skrevet 23. oktober 2008 Er du seriøs Det hun sier er jo helt sant, så jeg vet ikke hva du ler av. Ikke at det er en god idé av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå