Gjest Gjest_svima_* Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 kommer med et litt teit spørsmål her jeg men jeg har virkelig ikke aning. jeg lurer på det hvordan en regner ut hvor langt man er komet i svangerskapet hva er dag 1?
Mirabella76 Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Dag 1 i eit svangerskap blir rekna frå og med første blødningsdag i siste menstruasjon. Det betyr altså at dei første vekene av svangerskapet er du egentlig ikkje gravid, for det blir du først etter eggløysinga nokre veker seinare. Men fordi mange ikkje anar akkurat når dei har eggløysing, blir eit svangerskap rekna frå første dag i siste menstruasjon - sidan dei fleste veit kva dag dei fekk mensen.
Mirabella76 Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Viss du er gravid, så kan du enkelt rekna ut termindatoen ved hjelp av ein terminkalkulator, f.eks her: http://www.babyverden.no/templates/Calcula...clus=28&f=t
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Viss du er gravid, så kan du enkelt rekna ut termindatoen ved hjelp av ein terminkalkulator, f.eks her: http://www.babyverden.no/templates/Calcula...clus=28&f=t Jeg er enten dum som et brød eller så er det noe galt med den kalkulatoren der. La oss si at jeg ikke har hatt sex på et år. I dag har jeg sex, og et barn blir unnfanget. Ifølge kalkulatoren er jeg da i dag allerede to uker på vei... Jeg skjønner ingenting jeg!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Ifølge kalkulatoren er jeg da i dag allerede to uker på vei... Jeg skjønner ingenting jeg! Helt riktig. De regner at svangerskapet begynner den 1. dagen i syklusen din. så om du hadde blirr befruktete i dag hadde du vært to uker på vei Ikke lett å forstå altså
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Helt riktig. De regner at svangerskapet begynner den 1. dagen i syklusen din. så om du hadde blirr befruktete i dag hadde du vært to uker på vei Ikke lett å forstå altså Tihi, kanskje derav "jomfrufødsel"? Ikke så rart dersom man kan bli gravid før man har sex.
NemoLinn Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Når man er gravid, så ligger kvinnen alltid 2 uker foran babyen. Dette pga man regner fra første dag i siste menstruasjon. På dette tidspunktet så har man ikke hatt EL heller enda, så man er jo ikke gravid da.
Mirabella76 Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Jeg er enten dum som et brød eller så er det noe galt med den kalkulatoren der. La oss si at jeg ikke har hatt sex på et år. I dag har jeg sex, og et barn blir unnfanget. Ifølge kalkulatoren er jeg da i dag allerede to uker på vei... Jeg skjønner ingenting jeg! Ja, det skal ikkje vera enkelt! Men det er heilt riktig som andre her inne forklarar deg. Eit svangerskap blir uansett rekna frå første blødningsdag i siste menstruasjon. Og sidan eggløysinga vanlegvis kjem først eit par veker etter første dag med mens, så blir det slik! Det betyr at den dagen fosteret blir unnfanga, så er du allerede ca 2 veker på vei. Så ja, det blir jo litt feil - men det er berre sånn det er. Men viss du veit sikkert kva dag du hadde eggløysing, så kan du også ta utgangspunkt i denne dagen når du brukar terminkalkolatoren. Då får du en meir nøyaktig termin, enn om du tar utgangspunkt i første dag i siste mens. Endret 23. oktober 2008 av Mirabella76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå