Gå til innhold

Problemer med å legge 2-åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 2 år som er vanskelig å legge.

Hun legger seg mellom 19-1930, men sovner ikke før rundt 21:00 av og til også senere.

Vi har sagt i barnehagen at hun nå ikke skal sove mer enn 1 time (hun har sovet fra 1,5-2 timer i barnehagen før)

Hun bare tuller seg i senga.

Står å roper om hun ikke kan få være i stua bittelitte grann, om hun kan få bok, at vi må ta på dyna som hun sparker av seg (hun klarer fint å ta på denne selv ellers) og nå i det siste har hun begynt å ta av seg bleia.

Vi har prøvd alt fra å rolig forklare at det nå er natta og at hun må sove til å si på en strengere måte at nå må hun sove.

Ingen ting hjelper.

Noen som har tips til hvordan vi får henne til å legge seg for å sove uten en hel masse tull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke snakk til henne.

Det høres kanskje brutalt ut. Men hver gang dere går inn og prater med henne, enten strengt eller mildt, så gir dere henne det hun EGENTLIG maser etter: Deres oppmerksomhet.

Mitt råd er å overse maset i størst mulig grad. Når dere MÅ inn til henne, så gå stille og rolig inn, legg henne ned i senga igjen og gå ut, uten et ord. Da ser hun at dere fortsatt er der, så hun slipper å bli redd. Men hun får heller ingen oppmerksomhet, så det blir kjedelig å mase.

Kanskje verdt et forsøk?

Skrevet
Ikke snakk til henne.

Det høres kanskje brutalt ut. Men hver gang dere går inn og prater med henne, enten strengt eller mildt, så gir dere henne det hun EGENTLIG maser etter: Deres oppmerksomhet.

Mitt råd er å overse maset i størst mulig grad. Når dere MÅ inn til henne, så gå stille og rolig inn, legg henne ned i senga igjen og gå ut, uten et ord. Da ser hun at dere fortsatt er der, så hun slipper å bli redd. Men hun får heller ingen oppmerksomhet, så det blir kjedelig å mase.

Kanskje verdt et forsøk?

Har forsøkt dette også.

Når vi går inn å legger henne ned og tar på dynen får hun skikkelig raseriutbrudd.

Hun hylskriker og reiser seg rett opp igjen.

Det fortsetter hun med i laaaaang tid, før hun sovner av utmattelse pga skrikingen:(

Skrevet

Kanskje hun ikke trenger å sove i barnehagen mer? Hvor gammel er hun (24 eller 35 mnd)? Jeg ville i alle fall prøvd å skyve leggetiden litt.

Vesla her er snart to, og legger seg klokka åtte, da er hun helt våken i god tid før syv. Hun sover heller ikke mer enn en time i barnehagen.

Har hun noe å holde på med i senga? Vesla pleier å ligge å lese for seg selv til hun sovner, og får ikke sove om hun ikke har bok i senga..

Har dere prøvd å være i samme rom uten å gi så mye oppmerksomhet? Det gjorde vi når vesla var ca. ett. Da satt jeg i stolen og leste min bok, også skjønte hun på en måte at hun kunne gjøre det samme..

Har hun vært sånn hele tiden, eller har det kommet nå nylig?

Skrevet
Har forsøkt dette også.

Når vi går inn å legger henne ned og tar på dynen får hun skikkelig raseriutbrudd.

Hun hylskriker og reiser seg rett opp igjen.

Det fortsetter hun med i laaaaang tid, før hun sovner av utmattelse pga skrikingen:(

Hvor lenge har dere prøvd denne metoden?

Skrevet
Kanskje hun ikke trenger å sove i barnehagen mer? Hvor gammel er hun (24 eller 35 mnd)? Jeg ville i alle fall prøvd å skyve leggetiden litt.

Vesla her er snart to, og legger seg klokka åtte, da er hun helt våken i god tid før syv. Hun sover heller ikke mer enn en time i barnehagen.

Har hun noe å holde på med i senga? Vesla pleier å ligge å lese for seg selv til hun sovner, og får ikke sove om hun ikke har bok i senga..

Har dere prøvd å være i samme rom uten å gi så mye oppmerksomhet? Det gjorde vi når vesla var ca. ett. Da satt jeg i stolen og leste min bok, også skjønte hun på en måte at hun kunne gjøre det samme..

Har hun vært sånn hele tiden, eller har det kommet nå nylig?

Hun er 24 mnd.

Hun har egentlig vært litt opp og ned når det gjelder dette og har vært flink til å legge seg i små perioder.

Hun blir veldig trøtt på dagen, så hun er nok ikke klar for å slutte å sove i barnehagen.

Det som er rart er at det er ofte hun kommer før klokken 19 og sier at hun vil sove og da ser hun også veldig trøtt ut.

Vi går da på badet vasker oss og pusser tenner, men når hun kommer i seng er hun lys våken og vil ikke sove.

Hun har da også fått bok som hun ser i og vi synger nattasang, men sove NEI!

Om vi sitter i samme rom legger hun seg til slutt ned på "vent" og venter faktisk på at vi skal gå ut av rommet før hun reiser seg opp lys våken. (og da har en av oss sittet der lenge uten å prate til henne)

Det tar tydelig på henne for hun er vanskelig å vekke om morgenen og er stup trøtt.

Skrevet
Hvor lenge har dere prøvd denne metoden?

Det var vel en drøy uke tror jeg før vi "ga opp"

Skrevet
Det var vel en drøy uke tror jeg før vi "ga opp"

Enkelte ting trenger lenger tid for å synke inn hos så små barn. Det er viktig at man bruker samme metode HVER gang man går inn på rommet etter leggetid (ikke la seg friste til å koseprate), og at man er standhaftig. Virkelig standhaftig. :)

Skrevet

Hva med å begynne å legge henne en time tidligere?

Skrevet
Enkelte ting trenger lenger tid for å synke inn hos så små barn. Det er viktig at man bruker samme metode HVER gang man går inn på rommet etter leggetid (ikke la seg friste til å koseprate), og at man er standhaftig. Virkelig standhaftig. :)

Kanskje vi skal forsøke dette igjen.

Det verste her er at hun blir totalt hysterisk og skriker noe grusomt.

Skrevet
Hva med å begynne å legge henne en time tidligere?

Enig.

Vi legger vår 2-åring i 18.00-18.30 tiden. Da føler vi vi får "fanget" han i et tidsrom der han oftest er ganske trøtt.

Hender han tuller i senga og roper på oss, men han har erfart at han ikke får oppmerksomhet så lett. Så nå tuller han for seg selv til han sovner. Tar stort sett en time fra han puttes i senga til det er helt stille derfra.

Skrevet

Vet ikke helt om stillhet og standhaftighet hjelper på så store unger. Når hun spør om noe helt konkret er det litt vanskelig (og forvirrende for den lille) at man ikke svarer. Ser for meg Albert Åberg egentlig.. ;)

Men om hun er trøtt om morningen kan dere prøve å legge tidligere? Ellers virker det som hun er "flink" for alderen, om hun kan komme og si at hun vil sove, legge dyna over ol. at dere kanskje kan forklare henne det skikkelig med ord? Evt. belønningssystem med klistremerker el?

Vesla snakker ikke i nærheten av så mye, men roer seg veldig når vi lager avtaler (du må sove i din seng, men kan komme i tante sin seng i morgen tidlig)..

Trøst dere med at det tross alt går over etter en stund :)

Skrevet

Min snart to åring hadde en periode hvor han ikke ville sove, han var hysterisk og sint.. Tidligere hadde han sovet på et mørkt rom, men var nå tydeligvis blitt litt mørk redd, så når vi fikk på et lite lys gikk ting mye bedre :)

Synes også du kan prøve å legge henne tidligere, kanskje bare sove 30-40 min i barnehagen?

Jeg husker at jeg måtte sette på litt musikk (cd med klassisk musikk) til min eldste jente da hun var rundt 2.. det hjalp veldig på henne - men har motsatt effekt på lillebror, som bare begynte å danse og synge når vi satte på cd til han :ler:

Skrevet

Gjør leggestunden koselig og rolig. Les for henne og syng når hun ligger i sengen sin. Ha dempet belysning når dere leser. Kanskje dere kan ha litt dempet lys på badet også?

Ha klistremerkebelønning på kalenderen for at hun er flink å legge seg til å sove uten å mase osv.

Skrevet

Jeg leste noe om en familie som hadde fått hjelp av en søvnekspert eller noe, og en av tingene de endret der var at de gjorde ferdig synging/kosing/leking før de gikk på soverommet.

Kan kanskje også være verdt et forsøk?

Ellers var "moralen" i artikkelen at familien angret på at de ikke hadde bedt om hjelp tidligere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...