Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verken utdannelse eller erfaring som resepsjonist, men synes det virker som en fin jobb. Jeg er serviceinnstilt, positiv og imøtekommende.

Har jeg sjangs til å få jobb som resepsjonist på et hotell, tror dere?

Synes det virker skummelt å tenke på at jeg da skal ha ansvar for å ta telefoner, ordne med booking osv. Men jeg får vel god opplæring, så jeg vil gjerne prøve. Har veldig ordenssans og er ansvarsbevisst...

Kan noen skrive litt om hvordan det er å være resepsjonist? Skriv litt detaljert om alle oppgavene man kan ha i løpet av en uke eller en dag.

Hvordan er jobbvaktene delt opp?

Er det veldig mye å sette seg inn i?

Hvilke egenskaper bør man i det minste ha når man ikke har utdannelse og erfaring?

Skrevet

Jeg lurer på om NAV kanskje har noen kurs som går på akkurat det å være resepsjonist. Kanskje en ide å undersøke?

Arbiedsoppgaver og ansvar vil variere med størrelsen på hotellet, store hotell har ofte egne bookingavdelinger som tar seg av det meste av bestillinger, på mindre hotell er det resepsjonen som ordner "alt".

Lykke til - håper ønsket ditt går i oppfyllelse. :)

Skrevet

Jeg har jobbet i flere år som resepsjonist, og det var en fin jobb jeg trivdes godt i. Hvis du har gode, personlige egenskaper kan det veie opp for manglende utdanning/erfaring. På et hotell har resepsjonistene som regel mye å gjøre. Jeg vil heller anbefale deg å begynne på et mindre kontor. Ta gjerne kontakt med et vikar-/rekrutteringsbyrå, de kan hjelpe deg med å få i gang karrieren din og gi deg tips på veien. :)

Resepsjonist: Ta telefonen, sette over samtaler, ta beskjeder, huske hvor alle er til enhver tid. Ta imot besøkende, gi informasjon (hvor er toalettet, kan jeg låne en penn, hvor er nærmeste kaffebar osv.). Ta imot post og pakker og fordele den, fikse kopimaskinen/printeren når den ikke virker, ringe etter service, sørge for at kontormateriell er tilgjengelig, ringe rundt for å få informasjon, bestille taxi osv. Du lærer deg fort til å skrive opp alt og ta telefonen mens du skriver under for en pakke som leveres av et bud samtidig som du har fire andre arbeidsoppgaver du må gjøre innen to timer er gått... ;-) Resepsjonisten er ofte litt "guru" og sitter på mye informasjon, og en flink resepsjonist er gull verd. :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...