Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Er det noen som vet sånn ca når finanskrisen kan være over og ting begynner å bli bedre med økonomi og sånt? Tror dere det kan være over innen februar?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Hadde man visst når den var over ville det antagelig ikke blitt noen krise, da de finansanalytiske verktøyene ville vært så gode at man sikkert kunne unngått urlige tider. Dessuten skyldes noe av uroen usikkerhet og mistillit til banker, pengeverdier og andre verdier, noe som også kunne vært unngått om noen hadde visst alt. Det er utrolig vanskelig å vite, og i avisene skriver de forskjellige ting hver dag, men det virker som fler og fler tror det kan være snakk om en forholdsvis langvarig global resesjon. Men hva det vil si for den enkelte av oss i Norge er enda vanskeligere å si noe om tror jeg?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Den akutte situasjonen som vi har nå har nok stabilisert seg før februar, men hva mener du med over"? Den virkelige krisen har da nesten ikke begynt engang, og vil fortsette langt inn i neste år, og kanskje også over enda lenger tid! Forrige gang (i 88) varte noen av konsekvensene av krisen langt inn i -90-åra... (arbeidsløsheten, tvangssalg av boliger, gjeldsanering osv)
Atea Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Ingen trenger ta hensyn til hva jeg sier, men denne finanskrisen vil bare bli verre ifølge meg. Det vil bli mer krig om blant annet mat, energi, vann osv og i tillegg kommer den ene naturkatastrofen etter den andre og gjør det verre. Skjelver det i Tokyo er USA ferdig og ikke bare i en krisesituasjon...
Gjest Naiv Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 For Norges del vil ikke krisen merkes spesielt. Vi har trygge banker og politikere som passer på.
talin Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Ingen trenger ta hensyn til hva jeg sier, men denne finanskrisen vil bare bli verre ifølge meg. Vi er snart ferdig med finanskrisen, det som kommer nå er den realøkonomiske krisen. Aka lav økonomisk aktivitet. Skjelver det i Tokyo er USA ferdig og ikke bare i en krisesituasjon... Skjelver det i Tokyo så suger Kina opp de statsobiligasjonene som Japan selger.
Atea Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 Ja Kina er jo på banen men de betaler ikke overpris. Jeg er ingen finansekspert men har sett at krisen ville komme. Da gjelder jo det å holde hodet kaldt, men får den ene etter den andre panikk, blir det virkelig krise. For min del er det foreløpig ingen krise, men vet om folk som må jobbe overtid og ta svart arbeid for å dekke blant annet boligutgiftene selv om de er to.
talin Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Ja Kina er jo på banen men de betaler ikke overpris. Overpris? Så verdens mest sikreste investerings objekt er overpriset?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå