Gjest hyggelig Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg får gjester i helgen, og skal servere en mexicansk kyllingrett, og der skal det være 1ss peanøttsmør oppi. Nå viser det seg at gjestene er allergiske. Noen som har tips til hva som kan puttes oppi istedenfor peanøttsmør? Regner med gjestene er allergisk mot andre nøttetyper også, så cashewnøttsmør funker nok heller ikke.. Min første tanke var enten å droppe det helt eller evt tilsette mer salt? Men det setter sikkert en spennende smak på maten, så ser helst at jeg finner en slags erstatning. Noen som har råd?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Er ikke sikkert de er allegiske mot andre nøtter, spør Men avocado fungerer nok fint
Gjest hyggelig Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Takk for svar, gjest! Tro om det går an me avokado ja... hmm. Andre synspunkter?
Belit Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg ville utelatt det. Tviler på at det får de helt dramatiske utslagene på smaken når det bare er en spiseskje. Avocado blir lett veldig stygg i fargen, særlig når den utsettes for varme, så jeg ville ikke brukt det. Alternativt kan du jo lage noe helt annet, like greit??
Gjest Zia Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg ville utelatt det. Tviler på at det får de helt dramatiske utslagene på smaken når det bare er en spiseskje. Avocado blir lett veldig stygg i fargen, særlig når den utsettes for varme, så jeg ville ikke brukt det. Alternativt kan du jo lage noe helt annet, like greit?? Enig. Jeg ville dessuten ikke brukt avokado i varme retter. Dessuten: Hvis gjestene dine tåler cashewnøtter (spør dem!) ville jeg brukt det. Ellers finnes det jo utallige retter som ikke inneholder peanøtter her i verden, så du kan jo vurdere å lage noe annet.
Fjellsippa Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er helt enig med de som sier at du bare kan utelate det. Erstatt det i hvert fall ikke med avocado. Hvis du skal erstatte det med noe må det være noe som ligner på peanøttsmør, og det er jo ikke så mye uten nøtter. Det jeg kan tenke meg er ristede pinjekjerner eller solsikkekjerner som knuses. De som er allergisk mot nøtter bruker ofte å tåle pinjekjerner og solsikkekjerner. Men spør gjestene for sikkerhets skyld.
Gjest hyggelig Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Ok. Flott med flere svar, så blir man litt sikrere! Takk! Gjestene kommer ikveld, så jeg blir nok bare å utelate peanøttsmøret. Vet jo at jeg bare kunne ha valgt en annen rett, men jeg har skrytt så mye av denne retten til gjestene i lang tid, så nå måtte jeg bare invitere dem på det! Håper det blir like godt uten p.smør.
Fjellsippa Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Ok. Flott med flere svar, så blir man litt sikrere! Takk! Gjestene kommer ikveld, så jeg blir nok bare å utelate peanøttsmøret. Vet jo at jeg bare kunne ha valgt en annen rett, men jeg har skrytt så mye av denne retten til gjestene i lang tid, så nå måtte jeg bare invitere dem på det! Håper det blir like godt uten p.smør. Nå ble jeg veldig nysjerrig. Har du en spennende oppskrift å dele?
Gjest hyggelig Skrevet 26. oktober 2008 #10 Skrevet 26. oktober 2008 Nå ble jeg veldig nysjerrig. Har du en spennende oppskrift å dele? Jeg har den dessverre bare i en kokebok ("Vidunderlig meksikansk"), men retten heter Mole poblano kylling og er visst en tradisjonell rett fra mexico, så det burde være fullt mulig å spore opp en tilsvarende oppskrift på nett e.l. Det ble forresten veldig godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå