Gå til innhold

Hjelp - svømmeundervisning i 3. klasse!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_grete_*
Skrevet

Gulp! Jeg har aldri hatt svømmeundervisning før, annet enn en vikartime eller to mye høyere opp i klassene. Men nå har jeg plutselig fått vite at jeg må overta ansvaret for svømmingen i 3. klasse dette året!

Håper noen her inne har erfaring eller tanker og kan hjelpe meg!

Noen spørsmål:

1) Er det en forutsetning at jeg selv er i vannet? Føler jeg vil miste oversikten over 15 ville tredjeklassinger da... (har med meg en førstehjelpskyndig badevakt altså, men likevel..). Dessuten tåler ikke huden min klor så godt, og bassenget på denne skolen er veldig sterkt kloret...

2) Hvordan tilrettelegger man når de sterkeste elevene i gruppen svømmer mange hundre meter mens andre ikke kan svømme ennå?

3) Hovedfokus er på lek og trygghet i vannet, ikke sant? Jeg ser for meg at vi har litt organisert lek og aktivitet første halvdel av timen, og at de får utfolde seg fritt de siste 10-15 minuttene?

4) Hva bør jeg vektlegge å trene på? Svømmetak selvsagt, men det kan jo de aller fleste (og de få som er usikre kan jeg jo veldig godt hjelpe f.eks. fra land, med å observere takene deres og veilede etc...?). Jeg tror så godt som alle hopper trygt fra kanten. Bør jeg introdusere stuping for de som er motiverte, eller er det aaaaltfor tidlig?

...trenger å bli litt beroliget her, det kjennes som et veldig stort ansvar dette, og jeg føler meg på ingen måte kompetent... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig, med mindre dere har tid til det, nedprioriter selve svømmetakene og fokuser på å være trygg i vann. Husker med gru svømmetimene pga at det var kn fokus på hvordan jeg skulle bevege armer og ben. Jeg fløt som en dupp, men å koordinere meg gikk bare ikke. Nå har det selvsagt mye med at jeg hele tiden måtte være obs på hvem som forsøkte å snike seg innpå meg for å få meg under vann :ler: (takk skjebnen for galgenhumor :fnise: )

Lek ("epler og poteter"), dykking for de som vil, og fokus på "hva gjør du om du faller i vannet?". Muligens lett livredning? (Gjerne gjør det så enkelt at du går gjennom hjertelunge redning muntlig hver time. Tar et minutt eller to, og 20-30 barn som gauler rundt på slike remser på hjemmebane er ikke å forakte ;))

Ellers, for å gjøre dette så enkelt og greit for deg som mulig ;), husk på at det er omtrent ikke noe sted mobbing lett kan skjules...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...