Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 At så mange folk får sparken nå pga nedbemanning,folk som har familien å forsørge og som sliter rævva av seg hver dag. Men at likevel, så har folk som fks "kjendiser", eller sånne jævla idioter som ikke fortjener en jævla øre pga det arbeide de gjør flere MILLIONER i banken. Kjendiser som dukker opp i en film eller tv programm som skal vi danse og får 10 000 (var det vel?) for å DANSE en kveld. Hallo? Kvalm.
Zzyzx Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Ja til borgerlønn, verken mer eller mindre! (Vifter med ett eller annet flagg...)
Gjest Stjernedryss Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 At så mange folk får sparken nå pga nedbemanning,folk som har familien å forsørge og som sliter rævva av seg hver dag. Men at likevel, så har folk som fks "kjendiser", eller sånne jævla idioter som ikke fortjener en jævla øre pga det arbeide de gjør flere MILLIONER i banken. Kjendiser som dukker opp i en film eller tv programm som skal vi danse og får 10 000 (var det vel?) for å DANSE en kveld. Hallo? Kvalm. Hvordan mener du dette skal løses da?
mysan Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 De som tjener 10 000 for en kveld på Skal vi Danse bør vel antakelig begynne å gi bort pengene sine til dem som har mistet jobben da. Det er desverre slik at det ikke finnes noe som heter "en sikker jobb" lenger.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Misunnelsen lenge leve. Jeg blir kvalm av folk som sammenligner seg med andre hele tiden og er misunnelig på de som har et eller annet form for talent som gjør at de har "lettjente" penger. Jeg har ikke noe behov for å danse på TV og ikke tror jeg heller at de som er artister har så jevn inntekt heller. Så da må de ut og markedsføre "trynet" sitt hele tiden - og dette må de selv om de er forkjølet eller de har en dårlig dag. Klarer de ikke parkere den dårlige dagen så får de ikke oppdraget heller og vips så ble det ikke 10.000 den fredagen. Jeg har jevn inntekt hele uken, hver måned hele året. Jeg kan være syk uten å bekymre meg for at jeg ikke kan prestere og jeg får lønn selv om jeg er syk. Nei så tjener jeg vel ikke 10.000 på en kveld (oi vi glemte visst at de bruker en uke på å lære seg kveldens dansetrinn ... oi 10.000 delt på en uke ble visst ikke så mye hm ...) Og i tillegg kan jeg reise til og fra jobb uten at noen kjenner meg igjen og har jeg en "bad hairday" så slipper jeg å se snikfotografiet i Se&Hør uken etter. Nei jeg ville ikke byttet ...
A.P.Katt Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 At så mange folk får sparken nå pga nedbemanning,folk som har familien å forsørge og som sliter rævva av seg hver dag. Men at likevel, så har folk som fks "kjendiser", eller sånne jævla idioter som ikke fortjener en jævla øre pga det arbeide de gjør flere MILLIONER i banken. Kjendiser som dukker opp i en film eller tv programm som skal vi danse og får 10 000 (var det vel?) for å DANSE en kveld. Hallo? Kvalm. Mener Blomsterfinn gav sitt honorar til en veldedig orginasasjon :klø: Det var lurt syns jeg! Ellers så mener jeg at de som tjener gode penger på det de gjør må få lov til det og disponere pengene slik dem selv vil. Den enkelte rike mann kan ved sin omgang med penger og pengers verdi utfordre og opprøre og volde stor fortred. Men den enkelte rike kan også, hvis han har samvittighet og kultur i behold, omgåes pengers verdi slik at vi andre må lære av ham. All folkelig oppdragelse består i å utvikle sansen for verdiene. Sjalusi er den mest fundamentale, den mest primitive og den mest utilslørte form for beundring - beundring i krigsmaling, så å si
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Ja til borgerlønn, verken mer eller mindre! Borgerlønn der alle tjente det samme uansett yrke eller arbeidsførhet, er åpenbart det mest rettferdige lønnssystemet. Først måtte en imidlertid også fordelt den samlede formue i landet likt på alle innbyggere som en nullstilling, for å hindre usosiale følger av kapitalinntekt. Inntekter fra arbeid eller investeringer i andre land måtte samtidig forbys for å hindre at kapitalismen i andre land undergraver et fullkomment rettferdig system. Et slikt system ville frigjort store ressurser fra byråkratiet, spesielt i offentlig sektor og i arbeidstaker-/ arbeidsgiverorganisasjonene. Overgangen til et slikt system vil nok bli tung, men når systemet først er etablert, kan dette bli en lykkelig løsning som demmer opp for sosial urettferdighet og misunnelse.
mysan Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 Borgerlønn der alle tjente det samme uansett yrke eller arbeidsførhet, er åpenbart det mest rettferdige lønnssystemet. Først måtte en imidlertid også fordelt den samlede formue i landet likt på alle innbyggere som en nullstilling, for å hindre usosiale følger av kapitalinntekt. Inntekter fra arbeid eller investeringer i andre land måtte samtidig forbys for å hindre at kapitalismen i andre land undergraver et fullkomment rettferdig system. Et slikt system ville frigjort store ressurser fra byråkratiet, spesielt i offentlig sektor og i arbeidstaker-/ arbeidsgiverorganisasjonene. Overgangen til et slikt system vil nok bli tung, men når systemet først er etablert, kan dette bli en lykkelig løsning som demmer opp for sosial urettferdighet og misunnelse. Og folk vil med glede sitte i årevis på skolebenken for å få en høyere utdannelse til tross for at han som sitter i kassa på RIMI tjener nøyaktig det samme og har mye mindre ansvar og slipper å ta med seg arbeidet hjem... Yeah right
Gjest Kaya83 Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg blir kvalm av alle som bare sitter på ræva eller har en enkel jobb uten noe videre ansvar som stadig klager over urettferdighetene i landet.. Jeg jobber hardt for pengene mine, vil noen ha en bit av kaka så får faen meg de og jobbe hardt for det.. Og er man ufør slik at man ikke kan jobbe, så synd for dem, verden er urettferdig og alle kan bli ufør når man minst venter det.. Alle som bor i Norge kan leve akseptablet, og MYE bedre enn de fleste i verden gjør, så se til helvete å holde kjeft!!
Gjest Roxie Hart Skrevet 24. oktober 2008 #10 Skrevet 24. oktober 2008 Og folk vil med glede sitte i årevis på skolebenken for å få en høyere utdannelse til tross for at han som sitter i kassa på RIMI tjener nøyaktig det samme og har mye mindre ansvar og slipper å ta med seg arbeidet hjem... Yeah right Ja, det tror jeg. I tillegg tror jeg at folk i større grad ville ha valgt en utdanning de trivdes med og hadde glede av, noe som igjen ville ha ført til mindre sjukemeldinger. Merk at jeg også mener at man bør få lønn de årene utdanningen pågår!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #11 Skrevet 24. oktober 2008 Ja, det tror jeg. I tillegg tror jeg at folk i større grad ville ha valgt en utdanning de trivdes med og hadde glede av, noe som igjen ville ha ført til mindre sjukemeldinger. Det er godt mulig man tar en utdanning man trives med, men tro ikke at man blir møtt med respekt eller takknemlighet av andre som kanskje får oppfylt sine ønsker fordi den som sitter som saksbehandler i den andre enden har kompetanse til å ta riktig beslutning. Og tro da heller ikke at det er moro å jobbe overtid for hjelpe andre mennesker....Å ha høy utdanning i dag er det samme som å bli hakket på og kjeftet på - hele tiden. Hvordan hadde det vært med din løsning....grøss og gru!
Kara W Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er også for en almenn borgerlønn, men da som et grunnbeløp alle for utdelt. Hva man velger å gjøre i tillegg får være opp til hver enkelt. Hvor grensen for borger skal gå kan selvfølgelig diskuteres. Slik jeg ser det for meg så ville hver borger i Norge få utdelt en hviss sum i året. Dette erstatter alle former for trygd og andre sosiale stønader. Så kunne man selv velge om man var fornøyd med det beløpet og ville sitte hjemme og spille nintendo, eller om man ville ut å jobbe og tjene mer. Jeg er ikke økonom eller noen som helst ekspert på velferds-politikk, men jeg mener alikevell at dette er et system som kunne fungert.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #13 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg blir kvalm av alle som bare sitter på ræva eller har en enkel jobb uten noe videre ansvar som stadig klager over urettferdighetene i landet.. Jeg jobber hardt for pengene mine, vil noen ha en bit av kaka så får faen meg de og jobbe hardt for det.. Og er man ufør slik at man ikke kan jobbe, så synd for dem, verden er urettferdig og alle kan bli ufør når man minst venter det.. Alle som bor i Norge kan leve akseptablet, og MYE bedre enn de fleste i verden gjør, så se til helvete å holde kjeft!! Takk! Er fullstendig enig med deg! På tide at velferdsstaten blir lagt ned og folk må ta ansvar for seg selv. Alle nordmenn har i dag like muligheter til utdannelse og hva det måtte føre med seg. Det er et valg man må ta og det må man stå inne for! Nytter ikke å hyle opp om urettferdighet, alle skaper sin egen lykke! Folk som ikke unner andre lykke og suksess er det verste som finnes... DÈT gjør meg kvalm!!! Gudene vet hvordan "borgerlønnen" skulle fungere! Inflasjon anyone???
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #14 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg blir kvalm av alle som bare sitter på ræva eller har en enkel jobb uten noe videre ansvar som stadig klager over urettferdighetene i landet.. Jeg jobber hardt for pengene mine, vil noen ha en bit av kaka så får faen meg de og jobbe hardt for det.. Og er man ufør slik at man ikke kan jobbe, så synd for dem, verden er urettferdig og alle kan bli ufør når man minst venter det.. Alle som bor i Norge kan leve akseptablet, og MYE bedre enn de fleste i verden gjør, så se til helvete å holde kjeft!! Gid du ble ufør. *spyr*
Gjest ironisk Skrevet 24. oktober 2008 #15 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er også for en almenn borgerlønn, men da som et grunnbeløp alle for utdelt. Hva man velger å gjøre i tillegg får være opp til hver enkelt. Hvor grensen for borger skal gå kan selvfølgelig diskuteres. Slik jeg ser det for meg så ville hver borger i Norge få utdelt en hviss sum i året. Dette erstatter alle former for trygd og andre sosiale stønader. Så kunne man selv velge om man var fornøyd med det beløpet og ville sitte hjemme og spille nintendo, eller om man ville ut å jobbe og tjene mer. Jeg er ikke økonom eller noen som helst ekspert på velferds-politikk, men jeg mener alikevell at dette er et system som kunne fungert. Kjempebra forslag!
Gjest Gjest_lulla_* Skrevet 24. oktober 2008 #16 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er også for en almenn borgerlønn, men da som et grunnbeløp alle for utdelt. Hva man velger å gjøre i tillegg får være opp til hver enkelt. Hvor grensen for borger skal gå kan selvfølgelig diskuteres. Slik jeg ser det for meg så ville hver borger i Norge få utdelt en hviss sum i året. Dette erstatter alle former for trygd og andre sosiale stønader. Så kunne man selv velge om man var fornøyd med det beløpet og ville sitte hjemme og spille nintendo, eller om man ville ut å jobbe og tjene mer. Jeg er ikke økonom eller noen som helst ekspert på velferds-politikk, men jeg mener alikevell at dette er et system som kunne fungert. Men hvem i alle dager skal ta betalt i kassa på rema da ? Eller vasket de offentlige toalettene våre for den saks skyld? Jeg tror de fleste hadde vært fornøyd med nintendoen sin dersom vaskehjelp var alternativet. Problemet ville bare vært at det ikke ville eksistert noen nintendo..for de som skulle ha laget den hadde også satt seg hjemme og levd på borgerlønna si.... Hvorfor i all verden skal folk få penger bare fordi de er til ?
Kara W Skrevet 25. oktober 2008 #17 Skrevet 25. oktober 2008 Men hvem i alle dager skal ta betalt i kassa på rema da ? Eller vasket de offentlige toalettene våre for den saks skyld? Jeg tror de fleste hadde vært fornøyd med nintendoen sin dersom vaskehjelp var alternativet. Problemet ville bare vært at det ikke ville eksistert noen nintendo..for de som skulle ha laget den hadde også satt seg hjemme og levd på borgerlønna si.... Vi har ordninger idag som gjør det mulig å sitte hjemme og spille på nintendo hele dagen. Alikevell er det mange som velger å dra ut og jobbe. Både fordi de ikke er fornøyd med det de får av penger, og fordi folk flest vil ut og jobbe for selvfølelsens skyld. Si at borgerlønnen er på 100-150.000. De fleste ønsker mer penger enn det. Hvorfor i all verden skal folk få penger bare fordi de er til ? Fordi Norge ønsker å ta vare på sine borgere å passe på at alle har det de trenger for å overleve. Det er mange som idag velger å sitte hjemme og ta imot trygd, mer eller mindre frivillig. Med denne ordningen får alle like mye. Man slipper å søke, finne på unnskyldninger og annet styr. Man slipper folk som snylter. Alle står mye friere til å velge det de selv vil.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #18 Skrevet 25. oktober 2008 Vi har ordninger idag som gjør det mulig å sitte hjemme og spille på nintendo hele dagen. Alikevell er det mange som velger å dra ut og jobbe. Både fordi de ikke er fornøyd med det de får av penger, og fordi folk flest vil ut og jobbe for selvfølelsens skyld. Si at borgerlønnen er på 100-150.000. De fleste ønsker mer penger enn det. Fordi Norge ønsker å ta vare på sine borgere å passe på at alle har det de trenger for å overleve. Det er mange som idag velger å sitte hjemme og ta imot trygd, mer eller mindre frivillig. Med denne ordningen får alle like mye. Man slipper å søke, finne på unnskyldninger og annet styr. Man slipper folk som snylter. Alle står mye friere til å velge det de selv vil. Og hvem skulle dekke det?
Kara W Skrevet 25. oktober 2008 #19 Skrevet 25. oktober 2008 Og hvem skulle dekke det? Jeg vet ikke hvor mye penger som idag brukes på å utbetale trygd, behandle søknader osv. Hvis vi tenker oss at vi tar disse pengene og re-distrubierer blandt det norske folk, så blir det en del kroner på hver. Noen NAV-kontorer må selvfølgelig få bli, da det alltid er folk som trenger noe ekstra, men de aller fleste kontorene kan da legges ned. Noen mennesker vil selvfølgelig velge å slutte å jobbe, men jeg tror en god del som ikke tar seg jobb fordi de er redde for å miste trygden, vil gå ut og finne seg en liten jobb. Jeg tror dermed ikke at det blir noe mindre skatt på staten. (Jeg mener forøvrig at det burde være flat skatt i Norge, men det er en annen diskusjon)
Gjest Kaya83 Skrevet 25. oktober 2008 #20 Skrevet 25. oktober 2008 Gid du ble ufør. *spyr* Så bitter.. Det er bare trist.. Life sucks, get over it!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå