Gå til innhold

Spiser for mye når jeg er stressa!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge deler skjer hver eneste dag, en eller annen gang i løpet av dagen.

Hvis jeg har vært flink med kostholdet hele dagen, blir jeg ofte frossen om kvelden, og kaster da ukritisk i meg et lass med (karbohydratrik) mat. Og så sitter jeg der, med utspilt mage, og føler meg utrolig dum.

Har prøvd å kjempe i mot med tyggis og te, men det funker bare i perioder.

Nå har jeg overspist igjen i en lang periode, og har gått opp fire-fem kilo de siste par månedene. Ikke morsomt! Klærne sitter ikke pent, og jeg føler jeg kvapsete og mindre sexy.

Hvordan kjemper dere andre mot spiseimpulser som oppstår når dere egentlig ikke er sultne?...

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Lurer jeg også på....

Idag hadde jeg spist frokost (bolle med sunn frokostblanding, mye melk), lunsj havregrøt, middag salat på jobben (skulle jobbe overtid).

Men jaggu klarte jeg å trøkke i meg bollegreier på møtet! Så nå har jeg vondt i magenm oppblåst og ille.

Skrevet

Jeg har det samme problemet - er flink så lenge jeg planlegger selv, men dukker det opp "uventede" godsaker i min vei, ryker viljestyrken.

Jeg har i alle fall oppdaget at det er mye enklere for meg å la være å spise HELT enn å ta bare én bit sjokolade eller kake eller hva det måtte være. Så det er mitt nyeste forsøk. Dessuten har jeg logget alt jeg spiser på diett.no i det siste - uansett om jeg har sprukket eller ikke. Tanken på at jeg må legge det inn og se konsekvensen hvis jeg "sprekker", gjør plutselig snopet og godsakene mye mindre fristende...

Og jeg har gått ned 3,5 kg på under to måneder, så det funker i alle fall på meg!

Skrevet

Gå en tur, rydd, vask, se tv, gjør noe som får tankene over på noe annet. matsuget er der bare så lenge du tenker på det

Gjest StoreSky
Skrevet

Har forsøkt å avlede, men blir bare enda mer sulten etterpå.

Har forsøkt å erstatte med eple, rå gulerot, vanlig sunn mat. Men spiser bare enda mer da.

Skrevet

En del har nok med viljen å gjøre. Men først og fremst lurer jeg på om dere spiser nok, eller for den saks skyld riktig? Erfaringsmessig blir man mest fysen når man er litt sulten, eller kanskje trøtt også.

Man blir mer sulten/fysen dersom man spiser karbohydrater, og spesielt raske karbohydrater.

Og aller sist er det jo veldig greit å finne seg noe uten karbohydrater som man synes er godt å spise. Selv er jeg glad i avokado, spekeskinke med revet parmesan eller marinert hvitløk. Og om det er mulig unngå å ha ting dere fyser på i hus. Om dere må ha da, så får dere i alle fall trimmen med å gå til butikken.

Gjest StoreSky
Skrevet

Jo, det med å redusere karbohydrater funker - til et visst nåvå. Etter noen dager så blir det litt "må ha det bare MÅ ha det".

Tror jeg spiser riktig, spiser også temmelig variert. Men sliter altså med noe kjapt, mettende, billig og enkelt i stressende dager. På sånne dager blir det lett brød til alle måltider foruten middag. Og når noe frembys så klarer man ikke si nei takk... (som definitivt handler om viljestyrke!)

Skrevet

Spis skikkelige og gode måltider, og sørg for at du spiser nok, sånn at du ikke blir "småfysen" hele tiden. Om du MÅ ha noe - spis heller et skikkelig måltid, som havregryn eller knekkebrød med pålegg, fruktsalat eller lignende. Noen ganger ER man faktisk sulten...

Et annet triks er å ha mandler, tørkede bær eller lignende liggende. Friske druer. For så å tvinge seg til å spise det istedenfor. Da slipper man kanskje den dårlige sirkelen det er å småspise - få dårlig samvittighet - tenke mer på mat - spise mer.

Å spasere seg en liten tur er også bra. Få litt frisk luft. For meg kan det funke å sette opp vinduet og drikke et stort glass vann - masse O2 ;)

Skrevet
På sånne dager blir det lett brød til alle måltider foruten middag.

Desverre er jo det meste av brød ikke særlig bra, med tanke på GI og innhold av karbohydrater. Prøver selv å holde brødspisingen på et minimum. Noen ganger kan det være bedre å bare spise pålegget, alt ettersom hva det er. Kan absolutt anbefale avokado om en liker det.

Rotgrønnsaker som gulrot f.eks. er ikke anbefalt. Hvis den kokes blir den verre. Vet selv at når jeg spiser gulrot blir jeg sulten. Om man merker det kan det være lurt å lytte til kroppen. Eple og gulrot som du nevner er begge noe som typisk kan få deg til å føle mer sult.

Skrevet

Spis mer proteiner.! Har utrolig mye å si..

Sånn som kjøtt, fisk og kylling.. Frukt er også ett bra alternativ.. Kaffe hjelper! =)

Prøv å drikk mye når du er sulten, da finner du ut om du faktisk er sulten også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...