Gjest Papirkurven Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har en del intoleranser, og har hørt noe om at man kan erstatte sukker med malt. Er det noen som vet forholdet mellom dem i så tilfelle?
Fjellsippa Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 I utgangspunktet behøver du jo ikke å ha sukker i brøddeigen. Det går fint å bake helt uten søtstoff. Selv pleier jeg å ha en spiseskje sirup i deigen til fire brød, men det er kun for å gi "mat" til gjæra. Ikke for at det skal smake søtt, for det gjør det ikke. Men som sagt kan du godt bake brød helt uten sukker.
Hinata Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Dersom det er sukrose du ikke vil ha så kan du kanskje prøve fruktose (har ikke testet ut selv) Ellers så går det vel uten også, bare at hevinga tar lenger tid.
Gjest bakegjest Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 I følge den Rødrutete kokeboken "spiser" gjæren opp sukkeret. Så du kan ha 2 ts sukker per gjærpakke uten at du vil merke det. Det går uansett fint å bake brød uten sukker, pleide å gjøre det før jeg leste i kokeboken at om man hadde sukker i hevet det bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå