Gå til innhold

Likt Jo Nesbø?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sunny_*
Skrevet

Jeg skal kjøpe en presang til en venn som har bursdag. Han liker veldig godt Jo Nesbø, men har lest stort sett alle. Jeg har ikke oversikt over hvilke han ikke har lest. Er det noen som kan anbefale noen krim-bøker som er litt lik Jo Nesbøs bøker ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal kjøpe en presang til en venn som har bursdag. Han liker veldig godt Jo Nesbø, men har lest stort sett alle. Jeg har ikke oversikt over hvilke han ikke har lest. Er det noen som kan anbefale noen krim-bøker som er litt lik Jo Nesbøs bøker ?

Lik og lik... Camilla Läckberg skriver bøker litt på samme måten, syns JEG. Men dukker jo ikke ned i morderens sinn på samme måte som Jo Nesbø. Hun skriver parallelle historier fra fortid og nåtid, som knyttes sammen til slutt. Jeg elsker bøkene hennes, akkurat som jeg elsker Harry Hole-bøkene. Er jo ikke verre enn at du legger ved et byttekort?

Skrevet (endret)

Ved ettertanke er kanskje de bøkene litt for jentete...? Harlan Coben skriver kanskje mer røffere bøker. Han får du både på norsk og engelsk.

Endret av she83
Gjest Gjest_sunny_*
Skrevet

Takk for svar!

Tror ikke det gjør noe for han om bøkene blir litt jentete ;) Er det noen av bøkene hennes som er bedre enn andre?

Skrevet
Takk for svar!

Tror ikke det gjør noe for han om bøkene blir litt jentete ;) Er det noen av bøkene hennes som er bedre enn andre?

Det er jo på en måte en serie da, slik som Harry Hole, med faste figurer som utvikler seg, så jeg ville kanskje startet med begynnelsen. Isprinsessen heter den, og den er ganske så ny egentlig. Er rart det der, norske forlag ga ut den første boka nå, mens de senere bøkene kom for ei stund siden.

Ellers tror jeg nok at Steinhuggeren var min favoritt, men jeg syns alle er ganske bra.

Og med jentete mener jeg at hun skriver mer om menneskelige relasjoner enn drapsmetodene som ble brukt osv. Nesbø skriver skumlere, men jeg har problemer med å legge fra meg bøker av begge forfattere. Unntaket var Hodejegerene, som jeg ble skuffa over.

Harlan Coben trekker også forresten tråder mellom og fortid og nåtid, og får deg alltid til å lure på hva det er som egentlig foregår! :)

Jeg flyr en del til og fra Torp, og på bokhandelen er det ei super dame som har sporet meg inn på bøker hun tror jeg kan like. Ellers syns jeg det er vanskelig å få god hjelp i bokhandler. Ville uansett lagt ved et byttekort. Ja, det er jo kjipt å la folk få vite hvor mye gaven kosta, men de fleste har jo oversikt over hvor mye bøker koster. T.o.m bokklubber sender jo med byttekort og sånt nå.

Lykke til! Håper jeg var til litt hjelp!

Gjest Gjest_sunny_*
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! :)

Jeg får høre hva de har i bokhandelen, men går nok for en av disse forfatterne om de har inne noe fra de.

Skrevet

Et annet tips er Sidney Sheldon. En av mine favoritter.

Nå gleder jeg meg enda mer til boken min, isprinsessen kommer.

Skrevet

Jeg elsker alle bøkene til Jo Nesbø. Men synes også krim bøkene til Gunnar Stålesen om blandt annet Varg Veum er fantastiske! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...