Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Har litt spm ang oppussing, maling og malingslukt. Når en er gravid har jeg jeg hørt at en ikke skal være mye borti malingsarbeid og malingslukt. Men er dette i visse perioder, eller i hele svangerskapet? Er det ok å male, hvis jeg har sånn maske på meg? Har også hørt litt om svanemerket maling. Er dette ok å være i nærheten av og jobbe med når en er gravid? Og er slik miljømaling bra? Enkel å jobbe med? Skal jo også male barnerommet, hvor lenge før bør dette gjøres før babyen kommer. For babyen skal vel heller ikke være i rom som er nymalt? Men er det ok hvis vi maler med svanemerket maling? Lurer fælt....
Concertina Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Jordmora mente det var greit å vente til andre trimester med å male, er mye som blir dannet i tiden før, men at det ikke burde være noen fare så lenge man luftet godt og brukte vannbasert maling. Jotun har feks kommet med en malingstype som heter Sens som er fri for malingslukt og løsemidler, og avgir ingen skadelig avdamping. Denne skal vi bruke på soverommet nå. Til vinduskarmer/panel så bør du bruke en vannbasert "oljemaling", Sens kan brukes til det og. Resultatet blir ikke like godt som med oljemaling, men avdampingen er langt mindre. Viktig å lufte godt ut mens og etter man har malt, og gjerne sett på varmen skikkelig slik at man får "bakt ut" det som evt avdampes. Endret 22. oktober 2008 av Concertina
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Ok, takk for svar. Det var den sens malingen jeg hadde hørt om. Sånn at så lenge jeg maler barnerommet med sens maling, er det ok at babyen flytter inn kort tid etter? Jeg er godt forbi det første trimester, så da kan jeg nok male uten å tenke på maske og sånt styr. Det var greit å vite.
Minni-Mus Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg blir heller ikke så klok på hva som er bra og ikke bra ang maling generelt, særlig det med garviditet og spedbarn som skal ligge på nymalt rom. Men fagfolkene på makingsforretninger sier at oljemaling er bra å bruke, for den gir bare fra seg gasser mens den tørker. Når det er luktfritt på rommet fragor den seg ikke gasser. Mens vannbasert maling tørker fort og lukter nesten ikke, mens der gir den fra seg gasser lang tid etter. Så den er mer skummel. Er jo kommet mye malinger nå med svanemerker og den sens som skal være uten avgaser osv. Men som med mye annet er jeg litt skeptisk også... Alt i alt vil jeg svare at uansett hvilken maling man bruker så gjerne mal som gravid, men sørg for GOD utluftning hele tiden. Og at det går noen uker/mnd før et sedbarn skal begynne å sove på et nymalt rom.
Concertina Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Men fagfolkene på makingsforretninger sier at oljemaling er bra å bruke, for den gir bare fra seg gasser mens den tørker. Når det er luktfritt på rommet fragor den seg ikke gasser. Mens vannbasert maling tørker fort og lukter nesten ikke, mens der gir den fra seg gasser lang tid etter. Så den er mer skummel. Det var slik før, det er ikke slik nå lengere, så dersom de som jobber på maleforetninger sier slikt så er de ikke veldig oppdatert. Oljemaling er rene løsemidler, vannbaserte malinger (og hvertfall slike som Sens) tørker etter kort tid, herder og blir til "plast", det gir minimalt med avgassing. Og hvis man i tillegg lufter godt og baker ut det lille som er av avgassing så er det absolutt ikke noe problem. Her er noen linker, og husk at disse snakker om vanlig vannbasert maling, dvs at miljømalinger som Jotuns Sens og Butinox' Green Room er enda bedre: inneklima.com (her står det forresten at det anbefales at man "baker ut" minst 14 dager før nyfødte skal sove i samme rom). Akrylmaling Dette er maling og lakk med akrylharpikser (polymerer av akrylsyreestere og lignende). Malingene finnes ofte som vannbaserte blandinger (akryllateksmaling). Akrylmalinger er meget vannfaste, vaskbare og værbestandige. Akryllakker er klare eller fargede lakker med akrylharpikser. De er meget vannfaste og gulner ikke. Avgassinger innendørs kan ikke fritas for helseeffekter, men kunnskap mangler. Oljemaling Moderne løsemiddelholdige malinger inneholder ikke bare løsemidler, oljer og fargestoff, men er likesom vannbasert maling oftest tilsatt andre kjemikalier, inklusive biocider. Løsemiddelkomponenten representerer risiko for yrkesmalere som utsetter seg for løsemidlene regelmessig gjennom mange år, men ikke på noen måte for bruk til oppussing hjemme etc Under maling må det være god ventilasjon/utlufting. I motsatt fall kan det opptre hodepine, men ikke løsemiddelskade! Disse malingene har tidligere gitt fra seg det meste av avgasser/løsemidlene i løpet av noen få døgn, men moderne oljebaserte malinger er nå mer komplisert sammensatt og kan avgi avgasser gjennom lang tid i tillegg til at de avgir særlig mye flyktige organiske forbindelser (VOC) de første døgn. Forskning ved NBI (Ingunn Milford Johannesen i hovedoppgave våren 1994) har vist mye VOC-avgassing i hele 60 døgn - det kan ta 8 uker før VOC-avgassing er nede på samme nivå som for vannbasert maling! Fra allergiviten.no (utarbeidet i samarbeid med NAAF): Risiko for løsemiddelskader var noe av grunnlaget for at det ble utviklet vannbaserte malinger. De avgir ingen eller svært lite løsemiddelgasser. Vannbaserte malinger er imidlertid sammensatt av mange kjemiske stoffer som også kan avgasse. De første produktene avgasset ganske mye over lengre tid. Det er senere utviklet vannbaserte malinger med redusert innhold av skadelige kjemikalier og med lav avgassing. De kalles "annen generasjons vannbasert maling". Nå er også mange løsemiddelbaserte malinger på samme måte som de vannbaserte malingene blitt tilsatt flere kjemikalier som kan avgasse langsommere og lengre enn løsemidlene. Naturmalinger har ingen bevislige fordeler, kanskje en del ulemper (spesielt for allergikere). Fra helsenytt: Fordelen med oljebasert maling er at disse vanligvis har kort herdetid, og derfor gir mindre inneklimaproblemer etter påføring. Avgassingen skjer ofte i løpet av noen timer til dager mens malingen tørker. Vannbaserte malinger avgir vanligvis lite gasser under selve påføringen, men har ofte lengre herdetid - og kan avgi gasser til romluft over lengre tid. Det er viktig å presisere at det også her finnes gode og dårlige produkter. Det foregår dessuten kontinuerlig produktutvikling som tar sikte på å utvikle mer helsevennlige produkter. Undersøkelser har vist at en del nye vannbaserte malinger faktisk avgir mindre avgasser enn mange oljebasert produkter - også over tid. Står endel om temaet hos NBBL også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå