Frey Skrevet 22. oktober 2008 #61 Skrevet 22. oktober 2008 en husleieloven gjelder jo ikke bare i leilighetskomplekser Litt ordtvinning bare, for ts har jo uansett ikke noe annet valg enn å 1 - ta lukthistorien, 2 - varsle besøk av f eks rørlegger/sjekk for planlagt oppussing el lignende, eller 3 - vente til han flytter ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #62 Skrevet 22. oktober 2008 en husleieloven gjelder jo ikke bare i leilighetskomplekser Litt ordtvinning bare, for ts har jo uansett ikke noe annet valg enn å 1 - ta lukthistorien, 2 - varsle besøk av f eks rørlegger/sjekk for planlagt oppussing el lignende, eller 3 - vente til han flytter ut. Vi leier enebolig og har aldri hørt noe som helst om forventninger til renhold innendørs. Det samme når jeg har leid hybel/leilighet i tilknytning til utleiers bolig. Fra studenttilværelsen har jeg gjort ganske mange observasjoner som underbygger dette, altså at man i grunn kan grise som man vil inntil man flytter ut; da skal man selvsagt vaske ned til slik det var da man flyttet inn, og betale for skader. Når det er sagt virker det vanlig at man blir oppfordret til å holde det forholdsvis ryddig utendørs og på fellesområder (felles gang, kjøkken osv). Og det går vel fint an å påpeke at man har kjent søppellukt og kanskje si at man er bekymret for rotter eller andre skadegjørere - uten at man har loven i hånd, man gjør i hvert fall ikke noe forbudt selv om man kanskje ikke "skulle" sett inn i leiligheten.
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #63 Skrevet 22. oktober 2008 en husleieloven gjelder jo ikke bare i leilighetskomplekser Litt ordtvinning bare, for ts har jo uansett ikke noe annet valg enn å 1 - ta lukthistorien, 2 - varsle besøk av f eks rørlegger/sjekk for planlagt oppussing el lignende, eller 3 - vente til han flytter ut. Selvfølgelig gjelder den ikke bare i leilighetskomplekser, den gjelder alle utleieforhold som omfatter leie av husrom. Fellesarealer var kanskje litt klønete ordlagt, men for eksempel hvis dere leier ut og leietakerne får benytte hagen har dere gjerne regler for at de skal rydde opp etter seg etc. Eksempler på rimelige husordensregler (og vanlige som sådan) er for eksempel at det skal være ro mellom kl 23 og kl 07, at man skal rydde etter seg på steder flere enn kun man selv bruker, og generelt ikke forstyrre/være til sjenanse. Dette er regler de fleste vil følge uten at dette er eksplisitt uttalt... Her vi bor (blokk) må vi vaske trappen på rundgang, ikke bruke vaskemaskin på søndager, være stille i overnevnte tid etc. Renhold inne i selve leiligheten er det selvsagt ingen som bryr seg om. Nå eier vi riktignok leiligheten, men man leier jo et sted å bo for å ha et sted som føles som "sitt eget", så jeg vil tro at det ikke er noen realitetsforskjell her. Som nevnt av juristen i Aftenposten skal det ikke føles som man "er på besøk" når man leier, man betaler jo tross alt penger for å bo der... Med mindre det er eksplisitt fastsatt i kontrakten kan de dermed ikke sjekke renholdet underveis i leieforholdet (siden renhold inne i leiligheten under leietiden ikke kommer inn under husleieloven etter min mening). Men jeg tror egentlig vi er enige, selv om du skrev at det ikke bare gjaldt leilighetskomplekser... hvis det ble oppfattet sånn så var det bare klønete ordbruk fra min side... fellesareal var bare eksempel...
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #64 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Som en gjest også påpekte så er det ikke "vanlig" å sjekke innvendig renhold under leieperioden, så selv om renhold skulle komme inn under ordensbegrepet så hadde man nok ikke kunne pålegge noe sånt, da jeg også er litt i tvil om det faktisk er "rimelig pålegg". Dersom det ikke kommer inn under § 5-2 gjelder avtalefrihet (for tilfeller som ikke er regulert av loven), men jeg tror jeg personlig ville følt det som en belastning at huseier jevnlig skulle komme å sjekke renholdet, så det ville nok gjort at jeg heller fant en annen utleier (samme hvor rent du har det, ville jeg følt at dette var litt invaderende)... Men man har jo rett til å i "nødvendig utstrekning" holde tilsyn med leiligheten, så det går selvfølgelig an å gjøre som foreslått og si ifra om at man skal inn for å sjekke noe... da rydder han nok enten ganske bra opp eller man får anledning til å si ifra om renhold Endret 23. oktober 2008 av _lene_
Gjest Tang Lung Skrevet 22. oktober 2008 #65 Skrevet 22. oktober 2008 "Det er jo ikke anarki heller" LOL , det minte meg om Thomas Giertsen......"snut er ut !"
Gjest strykebrett Skrevet 23. oktober 2008 #66 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) dagens dummeste svar! Vasking er ikke vedlikehold. Og nei: utleier kan ikke kreve at det skal være rent i leiligheten. Makan til sprøyt! At det skal være rent og ryddig til en hver tid kan huseier på ingen måte kreve, men som flere andre har skrevet, : dersom det er så grisete at det skader leiligheten er ikke dette greit. Derfor er vasking vedlikehold, hvis man aldri vasker kommer det lukt som er sjenerende for andre, det kan komme skadedyr og permanente skader på boligen. Lukt kan også sige inn og sette seg under gulv og greier så man må bytte for å bli kvitt lukten. I slike tilfeller er manglende vasking det samme som manglende vedlikehold (man har jo da ikke holdt eiendommen ved like). Det skal riktignok være rimelig ekstremt for at huseier har noe å si, men i noen tilfeller kan det være grunn til advarsel. Kjenner faktisk noen som leide ut til en kar som hadde skvetta kraftig utenfor i flere år uten å vaske. Hele baderommet måtte rives og bygges opp på nytt var ikke mulig å få vekk stanken på annen måte. I en slik sammenheng ville vasking vært vedlikehold, og leietaker kan være ansvarlig for skaden. Hvis du legger godviljen til skjønner du hvor jeg vil hen Vil forresten tilføye at jeg er enig med flere her, lovsamlinger og greier synes veldig unødvendig her, hvis dere er bekymra for eiendommen deres går det sikkert an å ta en liten diskret prat med han, er sikkert ikke meninga hans å forårsake noe skade. Endret 23. oktober 2008 av strykebrett
Mariblom Skrevet 23. oktober 2008 #67 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg leste ikke alle de siste innleggene, da jeg syntes det ble for mye paragrafer og formaliteter. Men fikk med meg de innledende innleggene i tråden. Hvorfor skal man på død og liv være så formell? Klart det går an å si i fra at man ønsker at det skal være sånn nogenlunde hva renhold angår. Selv har jeg leid ut hus til en skikkelig rotekopp. Han spredte rot og skrot over hele gårdsplassen - det så ut som et rottereir, med bilvrak og det ene med det andre. Kattedoen tømte han i en haug rett ved oppkjørselen osv. osv. Jeg sa i fra til han at jeg ikke ønsket at det skulle se slik ut på eiendommen, og at han måtte rydde opp litt - og at jeg slett ikke ville ha avfall fra kattedoen i oppkjørselen. Ærlig talt! Det er min eiendom, og selvom jeg leide den ut så vil jeg at det skal se sånn nogenlunde ut! En annen ting er at det ble lekkasje på badet uten at han ga beskjed om dette, og fuktproblemer sammen med enorme mengder med skittentøy på gulvet i kombinasjon med varmekabler førte til stor invasjon av maur. DA kom han og klagde! Når det gjelder rot på eiendom så er det faktisk også sånn at kommunale instanser faktisk har gått inn og krevet at folk rydder opp hvis det er mye rot på eiendommen (ute). Har faktisk en kamerat som hadde ekstremt mye rot (bilvrak + + + ), og han fikk brev fra kommunen med beskjed om å rydde opp, hvis ikke ville kommunen gå inn og tvangsrydde. I TS sitt tilfelle, så går det helt fint å si i fra på en fin måte. Si det som det er: Sønnen min løp bort for å titte inn vinduene, og gikk etter for å forklare han at sånt gjør man ikke. Da så jeg at det var mye søppel, matrester osv. på kjøkkenet. Det kan lett komme skadedyr i leiligheten hvis søppel og matrester hoper seg opp, så jeg ville sette pris på om du sørget for å ha kontroll på akkurat det med søppel og matrester - så går det an å si med et smil at man forstår hvordan det er å være travel tenåring som bor hjemmefra for første gang, og at det er helt greit for dere at det er rotete og sånn (klær som ligger strødd, litt støv osv.) - men at akkurat dette med søppel og matrester er litt viktig. Så går det an, på en vennlig og hyggelig måte, å innvie han i de søppelordninger som gjelder der hvor dere bor - evt. gjenvinningsstasjoner, søppelkasser for matavfall osv. (hvis han ikke allerede vet om dette da). Dette kan man fint gjøre på en hyggelig måte uten at leieboer trenger å føle seg krenket. Bare tull å finne på historier om at rørleggere skal komme osv. Mye bedre å bare si det som det er! Og, dropp og forholde dere slavisk til alle mulige paragrafer og husleielover etc. Man må da kunne snakke sammen som normale folk om helt vesentlige ting som opphopning av søppel. (Tenk på de skrekkeksemplene vi av og til ser i VG og sånn, hvor folk har levd i et søppelberg med makk og rotter og greier, og hvor kommunen til slutt bryter seg inn for å tvangsrydde).
Atea Skrevet 23. oktober 2008 #68 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg og mannen leiger ut i kjelleren til ein ungdom på 18 år. Vi pleier ikke sniktitte på hva han driver med eller hvordan han har det, men det er store vinduer rett ut i mot hagen på kjøkkenet og såverommet. I dag så lekte jeg med min yngste sønn ute, da han sprang bort til kjøkkenviduet hans og kikket inn, jeg sa han måtte ikke stå og se sånn inn der. Skittent mamma, ropte sønnen min, og da jeg såg inn i det øyeblikket jeg tog vekk sønnen min, såg jeg at det var ikke bare skittent, men motbydelig skittent, flere tallerkener med matrester fløt rundt på kjøkkenet, og det låg mange poser som var knytta i sammen rundt på gulvet, og det surret mange små fluer rundt di, og det var fullt i skitten oppvask i vasken og på bordet...+ masse flekker på gulv, bord og komfyr... Burde jeg si noe? (det pleier vanligvis å vere gardiner eller rullegardin forann vinduet, så jeg har ikkje sitt inn der etter at han flyttet inn før nå) Han ser så skikkelig ut når vi snakker med han, ren og pen i tøyet, og betaler som han skal, så har ikke sitt for meg han skulle være så urenslig... men der tok visst feil gitt... Jeg snakket med mannen min om det, og vi kom til å tenke på at vi har aldri hørt han støvsuge, og han har budd her i 2 mnd no...Så vi tenkte han kanskje burde få beskjed om at her i huset har vi det rensligt på en pen måte... Men vi vet ikke helt hvordan vi skal si det, om vi skal hinte litt og gi han en sjanse eller si det som det er, at jeg har sitt hvordan han har det, og at jeg liker ikke at han har det sånn i midt hus.. Er ikke godt å si hvordan resten av leiligheten ser ut nå.. :S Hvordan hadde dere reagert på det? I utgangspunktet reagerte jeg mest på at ditt barn reagerte, dvs at du virker hysterisk... men jeg hvis jeg var deg da ville ikke reagert om det ikke luktet ille, og jeg ville kanskje forklart han og vist han hvor enkelet det er med mopp og vaskemidler...på en vennskapelig måte. Han bråker jo ikke, og jeg regner med at dere har depositumkonto, så jeg ville heller snakket med han hvis du mener han forsøpler kåken. Men så lenge han bor der, må du regne med at han har ett annet virus på hjernen enn støv.
Gjest Kidza Skrevet 23. oktober 2008 #69 Skrevet 23. oktober 2008 Du er fra vestlandet, trådstarter? Vestlendiger er nøye på det. I Oslo ruler gata og skitne tallerkner...er ikke alle som har oppvaskmaskin!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #70 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg leide underetasjen i et hus en gang, hvor mannen i huset tok seg LITT tilrette. Skulle blandt annet vite om det om jeg skulle være borte i mer enn en helg, og jeg fikk jo etterhvert svar på hvorfor det. Da jeg kom hjem fra en ukes sommerferie har han vært inne i leiligheten (uten å si noe selvfølgelig), og skrudd av lysbryteren på vaskerommet.. Da han skrudde av den, skrudde han også av strømmen til mitt kjøl og fryseskap. Det lukta ikke godt i den leiligheten på lang tid, og en skikkelig vaskejobb for meg. 100 kr fikk jeg trekke av på husleia,generøst. Idiot:( Greit nok at lys ikke skal stå på,hadde strøm inkludert i leia. men var ikke jeg som hadde koplet slik at lyset der inne måtte stå på for at kjøleskapet skulle få strøm. Han kom gjerne og ringte på også, "skulle bare sjekke ditt og datt". Fengsel! mange som burde sette seg inn i lover og regler ja.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #71 Skrevet 23. oktober 2008 Orden er et begrep som omfatter flere momenter. Jeg antar at gjest har hørt om orden og oppførsel på skolen? Orden handler da om å ha orden i sakene sine, ikke at man ikke skal smelle med boka. Ro og orden henspeiler ikke bare på at man skal være stille og ikke støye Vet du hva? Nå er du bare dum. Du blander inn ro og orden som et moment for å kunne kreve at leieboerne vasker leiligheta og holder den ryddig. Du er helt på jordet, det er IKKE slik ro og ordens-begrepet skal forstås. Gi deg nå. Rull inn. Du vet du har dumma deg ut, ikke gjør det verre for deg selv...
Frey Skrevet 23. oktober 2008 #72 Skrevet 23. oktober 2008 Har siste gjest noen gang lest et ordensreglement? I såfall: står det der bare om støy?
Gjest Tang Lung Skrevet 23. oktober 2008 #73 Skrevet 23. oktober 2008 Narvestad : "Det siver fårrikållukt over hele Tertitten.....jeg blir nødt til å konnfiskere fårrikålen !" "Makan , blir jo nærmest annarki uten meg her jo.....he he !"
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #74 Skrevet 23. oktober 2008 Har siste gjest noen gang lest et ordensreglement? I såfall: står det der bare om støy? alle skjønner at når politiet opprettholder ro og orden, så har det ingenting med ryddighet å gjøre... Slutt og misbruk begrepene. Dere husker kanskje at Ali ble sett på som et ordensproblem? Som Ordensmakten (Poltiiet) skulle ta seg av? SLutt nå med idiotdebatteringen deres, dere tar feil. Feil. Feil.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #75 Skrevet 23. oktober 2008 Har siste gjest noen gang lest et ordensreglement? I såfall: står det der bare om støy? ¨Jeg er den gjesten du snakker om, jeg har til og med SKREVET flere ordensreglement som leder av to forskjellige borettslag de siste atten årene. Om det er ryddig i leilighetene har ingenting med orden å gjøre. IKke i den forstand du og kaprifol (?) prøver å bruke det
Gjest Gjest_tutta_* Skrevet 23. oktober 2008 #76 Skrevet 23. oktober 2008 Her ... http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023894218.22 I spørsmålene til høyre, er det ett med at utleier kan faktisk ikke bare møte opp på døra "Inn å sjekke noe". Det står klart og tydelig at dette skal avtales med leietaker Selv om det er mye "synsing" ute å går her på at man selvfølgelig synes ikke at det skal være skittent, så er det faktisk lover og reguleringer på dette. Jeg skjønner selvfølgelig at man tenker på at "uff, tenk om parketten blir ødelagt av mugne matvarer"... men man har vel ikke lyst til å være en slik utleier som faktisk bryter lover og regler, har man ?
Gjest Tanita Skrevet 24. oktober 2008 #77 Skrevet 24. oktober 2008 Ta et enkelt og ærlig møte med leietageren.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #78 Skrevet 24. oktober 2008 Dersom det ikke kommer inn under § 5-2 gjelder avtalefrihet (for tilfeller som ikke er regulert av loven), men jeg tror jeg personlig ville følt det som en belastning at huseier jevnlig skulle komme å sjekke renholdet, så det ville nok gjort at jeg heller fant en annen utleier (samme hvor rent du har det, ville jeg følt at dette var litt invaderende)... Kan ikke komme under den paragrafen, fordi det ikke er lov å avtale forhold som er dårligere for leietaker enn husleielovens avtaler.
Mann 42 Skrevet 24. oktober 2008 #79 Skrevet 24. oktober 2008 alle skjønner at når politiet opprettholder ro og orden, så har det ingenting med ryddighet å gjøre... Slutt og misbruk begrepene. Dere husker kanskje at Ali ble sett på som et ordensproblem? Som Ordensmakten (Poltiiet) skulle ta seg av? SLutt nå med idiotdebatteringen deres, dere tar feil. Feil. Feil. Jeg syns nesten det er litt søtt, jeg. "Jammen det står jo "orden", og ALLE vet at "orden", det er sånn som man har med oppvask og rydding.!!"
Gjest Gold Skrevet 26. oktober 2008 #80 Skrevet 26. oktober 2008 Skal en tro denne artikkelen, er det tydelig at manglende rengjøring kan være utkastelsesgrunn: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=538094 "Her er noen eksempler på vedtak: * Leietaker måtte betale 35.000 kroner i skyldig leie, inkludert følgetap av manglende utleie. * Leietaker måtte betale 97.000 kroner i skyldig husleie. * Leietaker måtte betale 50.000 kroner for ødelagt inventar * Leietaker måtte betale 12.000 kroner for blant annet manglende renhold. Kort ventetid I Oslo og Akershus har Husleietvistutvalget overtatt som klageinstans for slike klagesaker for forliksrådene. Det har mange fordeler: saksbehandlerne i Husleietvistutvalget er faglig mer spesialisert og behandlingstiden er mye raskere. Nå er saksbehandlingstiden om lag to måneder ved forlik og tre måneder ved vedtak." Det er her snakk om vedtak i Husleietivstutvalget. Kilde: Dine sider
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå