Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #41 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) I Husleielovens § 5-2 står det at "er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen". Når kjøkkenet flyter over av søppel som i tillegg kan gjøre skade på gulv, tiltrekke seg skadedyr mm så er det ikke vanlig orden. Jeg tenkte også på denne bestemmelsen, men går ikke "ro og orden" hovedsaklig på bråk/støy? Så lenge det ikke stinker ut av leiligheten plager det jo ikke andre at han har det skittent, og mener det stod noe i forarbeidene om at det må "plage andre"... men er ikke skråsikker her altså... Om det tiltrekker seg skadedyr vet vi jo ikke (fluer er ekkelt, men ikke skadedyr), men dersom det er snakk om skadedyr har jo leier plikt til å si ifra og eventuelt erstatte skaden som er oppstått dersom han er skyld i det, iflg. husleieloven § 5-5. Endret 22. oktober 2008 av _lene_
Frey Skrevet 22. oktober 2008 #42 Skrevet 22. oktober 2008 Ro går på bråk/støy, orden går på hvordan det blir behandlet/ser ut.
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #43 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Ro går på bråk/støy, orden går på hvordan det blir behandlet/ser ut. OK, jeg bare tenkte på hvordan orden blir forstått i andre lover, sånn som "ordensforstyrrelser" går jo egentlig på bråk/upassende oppførsel... og tenkte dermed at kanskje "ro og orden" må sees i sammenheng, og kun går på bråk/støy. Det står også i lovkommentaren at også utleier har et ansvar for at det ikke foregår forstyrrende adferd/virksomhet, derfor var jeg usikker på om paragrafen passet dette tilfellet, eller om det bare gikk på bråk/støy. Men det står også at huseier har rett til å gi husordensregler, og at leier må forholde seg til disse såfremt de er rimelige. Leieboer bør også ta hensyn til utleiers interesser. Så da spørs det om det er rimelig å kreve at han rydder, og det vil det vel kanskje være dersom det er fare for at det blir skade på parketten f.eks. (det blir kanskje og et spørsmål om han har vedtatt husordensreglene dersom disse ikke er endel av kontrakten) Endret 22. oktober 2008 av _lene_
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #44 Skrevet 22. oktober 2008 Nei.men det er lov å titte inn i dine vinduer så mye du vil! Nei vet du hva, det er det ikke! Nå må utleiere lære seg at når de leier ut en leilighet, så tilhører denne leiligheten leietakeren! Har noen rett til å se inn i DINE vinduer? Nei, da kan du ringe Politiet. Det samme gjelder leietakeren: Om noen glaner inn vinduet og forstyrrer privatlivets fred, kan han/hun fint gå til anmeldelse.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #45 Skrevet 22. oktober 2008 Nei.men det er lov å titte inn i dine vinduer så mye du vil! Hva gir deg rett til det? Er det forresten lov å titte inn i dine vinduer også?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #46 Skrevet 22. oktober 2008 Det er riktig at normalt sett har ikke utleier noe med hvordan det ser ut i leiligheten. Men om man leser litt i husleieloven ser man at leietaker er ansvarlig for innvendig vedlikehold, herunder vasking. Så uteler kan fakisk kreve til en viss grad at det skal være rent i leiligheten. dagens dummeste svar! Vasking er ikke vedlikehold. Og nei: utleier kan ikke kreve at det skal være rent i leiligheten. Makan til sprøyt!
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #47 Skrevet 22. oktober 2008 Ro går på bråk/støy, orden går på hvordan det blir behandlet/ser ut. Du tar feil, ro og orden går kun på bråk/støy. Hørt om brudd på ro og ordensregler? Nettopp, og de har ingenting med ryddighet å gjøre... Å forstyrre alminnelig ro og orden? Nå skjønner du det
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #48 Skrevet 22. oktober 2008 OK, jeg bare tenkte på hvordan orden blir forstått i andre lover, sånn som "ordensforstyrrelser" går jo egentlig på bråk/upassende oppførsel... og tenkte dermed at kanskje "ro og orden" må sees i sammenheng, og kun går på bråk/støy. Det står også i lovkommentaren at også utleier har et ansvar for at det ikke foregår forstyrrende adferd/virksomhet, derfor var jeg usikker på om paragrafen passet dette tilfellet, eller om det bare gikk på bråk/støy. Men det står også at huseier har rett til å gi husordensregler, og at leier må forholde seg til disse såfremt de er rimelige. Leieboer bør også ta hensyn til utleiers interesser. Så da spørs det om det er rimelig å kreve at han rydder, og det vil det vel kanskje være dersom det er fare for at det blir skade på parketten f.eks. Lene, du har fporstått det riktig og frey tar feil
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #49 Skrevet 22. oktober 2008 enda et svar til Hufsa: Det er ikke DINE vinduer den perioden du leier dem ut - sammen med resten av leiligheten. Det er leietakeren som disponerer dem, fullt og helt! Han betaler for det!
Frey Skrevet 22. oktober 2008 #50 Skrevet 22. oktober 2008 Orden er et begrep som omfatter flere momenter. Jeg antar at gjest har hørt om orden og oppførsel på skolen? Orden handler da om å ha orden i sakene sine, ikke at man ikke skal smelle med boka. Ro og orden henspeiler ikke bare på at man skal være stille og ikke støye
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #51 Skrevet 22. oktober 2008 Orden er et begrep som omfatter flere momenter. Jeg antar at gjest har hørt om orden og oppførsel på skolen? Orden handler da om å ha orden i sakene sine, ikke at man ikke skal smelle med boka. Ro og orden henspeiler ikke bare på at man skal være stille og ikke støye Jo, orden kan forstås som rydding etc også, men uttrykk i loven tolkes ikke alltid slik som i vanlig språkbruk, og lovparagrafer skal også tolkes i samsvar med hverandre, så derfor antar jeg at orden først og fremst går på støy, jf. "ordensforstyrrelser" Tror uansett ikke manglende renhold er nok til å kreve mislighold hvis han oppfyller sine andre forpliktelser i leieforholdet, først og fremst å betale leie i tide, deretter å ikke forstyrre andre (manglende renhold går tross alt bare utover ham selv, skulle det på grunn av dette oppstå varig skade på leiligheten er han jo erstatningsansvarlig for dette)
Frey Skrevet 22. oktober 2008 #52 Skrevet 22. oktober 2008 Ikke mislighold nei, men å gi beskjed om at han må holde normal orden i den forstand at det ikke skader leiligheten eller tiltrekker seg skadedyr er greit. F eks hos oss så kjenner vi veldig godt lukter fra leieboeren (hun bruker forresten vanvittige mengder hårspray) så jeg mener det er helt legitimt å si til leieboeren at de kjenner søppellukt - og kanskje spørre om det er pga feil med sluk eller noe. Tipper han da tar hintet raskt.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #53 Skrevet 22. oktober 2008 Kanskje like greit å innrømme at man har tatt feil, Frey?
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #54 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Ikke mislighold nei, men å gi beskjed om at han må holde normal orden i den forstand at det ikke skader leiligheten eller tiltrekker seg skadedyr er greit. F eks hos oss så kjenner vi veldig godt lukter fra leieboeren (hun bruker forresten vanvittige mengder hårspray) så jeg mener det er helt legitimt å si til leieboeren at de kjenner søppellukt - og kanskje spørre om det er pga feil med sluk eller noe. Tipper han da tar hintet raskt. Selvfølgelig går det an å si ifra på en hyggelig måte og håpe at han skjerper seg Er han en grei og oppegående gutt skjønner han det nok, så det er nok det beste rådet jeg har til TS jeg også Men noe krav på ham etter loven har de nok ikke... Før det eventuelt viser seg å være skade/manglende renhold den dagen han flytter ut... Endret 22. oktober 2008 av _lene_
Gjest skoeska Skrevet 22. oktober 2008 #55 Skrevet 22. oktober 2008 Det er som om de som leier ut innpå her er veldig enige at man kan kreve at leieboer må rydde og vaske, og at de har noe med det, men det har de altså ikke. Forstår dere ikke at de som leier også har rettigheter? Det er jo en grunn for at de betaler dere en viss sum i mnd! Så det kan være deres hjem! Om de vil leve med gammel oppvask og fluer rundt tallerknene så må det da være _deres_ valg! Når en dag han flytter ut, og _om_ det skulle være noen skader der, _da_ kan dere kreve erstatning for det ødelagte, men dere kan jammen meg ikke valse inn å fortelle hvordan han skal leve der! Og ts, da det ble kommentert at du spionerte ble du veldig sint, hvorfor det? Hvis ikke du gjorde det er det da ikke noe å hisse seg over. Dessuten sa du jo selv at du gardinene alltid var trukket for, så det gikk aldri an å se inn før nå (!), og du fikk med deg veldig mange detaljer om hvordan det så ut der inne, kun ved å få et lite glimt.
Frey Skrevet 22. oktober 2008 #56 Skrevet 22. oktober 2008 Men noe krav på ham etter loven har de nok ikke... Før det eventuelt viser seg å være skade/manglende renhold den dagen han flytter ut... Leietaker har jo visse plikter, men ikke mange av de pliktene vil vise seg før vedkommede flytter ut. Hvis man pga manglende orden har påført leiligheten skade så vil h*n jo bli erstatningspliktig etter at han har flyttet ut. Og gjest: ordensregler henspiller ikke bare på støy/bråk samme hvor mye du skulle ønske det. Les husleieloven § 5..
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #57 Skrevet 22. oktober 2008 Leietaker har jo visse plikter, men ikke mange av de pliktene vil vise seg før vedkommede flytter ut. Hvis man pga manglende orden har påført leiligheten skade så vil h*n jo bli erstatningspliktig etter at han har flyttet ut. Og gjest: ordensregler henspiller ikke bare på støy/bråk samme hvor mye du skulle ønske det. Les husleieloven § 5.. Hvis du har lest det jeg har skrevet tidligere så skriver jeg også at han vil bli erstatningspliktig hvis det manglende renholdet har påført leiligheten skade Jeg har lest husleielovens § 5-2, og jeg tror du tar feil. Som Wadjet siterte fra Aftenposten har leietaker i utgangspunktet full råderett over leiligheten, og da kan ikke huseier legge seg opp i renholdet inne i selve leiligheten. Dersom leietaker legger søppel rundt utenfor dørene slik at det er til sjenanse for huseier/andre blir det nok noe annet... Det må nemlig være "forstyrrende" for andre (fremkommer av forarbeidene). Så det er en forskjell med slik de fleste gjerne forstår "orden" til daglig og slik det skal tolkes etter loven, dette er jeg rimelig sikker på...
Frey Skrevet 22. oktober 2008 #58 Skrevet 22. oktober 2008 Men i § 5-2 står det også at leieren plikter å følge vanlige ordensregler. Ikke vet jeg, men alle vanlige ordensregler jeg har lest omfatter også forsøpling, renhold osv. Og ja, jeg vet at du lene har sagt noe om hva som evt skjer etter utflytting, men du sa også at utleier ikke har noe krav etter loven. Men leieren har jo plikter som er skrevet ned i loven - var bare det jeg ville poengtere isted
The Kitten Skrevet 22. oktober 2008 #59 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg tror ikke du har noe med det så lenge han ikke ødelegger noe i leiligheten.
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #60 Skrevet 22. oktober 2008 Men i § 5-2 står det også at leieren plikter å følge vanlige ordensregler. Ikke vet jeg, men alle vanlige ordensregler jeg har lest omfatter også forsøpling, renhold osv. Og ja, jeg vet at du lene har sagt noe om hva som evt skjer etter utflytting, men du sa også at utleier ikke har noe krav etter loven. Men leieren har jo plikter som er skrevet ned i loven - var bare det jeg ville poengtere isted Joda, men det er gjerne på fellesarealer osv. at det dreier seg om renhold, ikke inne i leiligheten (selv om det dreier seg om et leieforhold og utleier eier). Eieren skal jo tross alt bare ha tilgang til utleieleiligheten når det er nødvendig, og det skal jo normalt sett ikke være nødvendig å sjekke rengjøring underveis i leieforholdet, det synes jeg blir vel kontrollerende. Siden de ikke har avtalt noe spesifikt om standarden på renhold i kontrakten tror jeg ikke de kommer noen vei med denne situasjonen utenom å si ifra på hyggelig måte - før han flytter ut, og DA vil de selvfølgelig ha krav etter loven om det viser seg å være skade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå