Filur Skrevet 22. oktober 2008 #21 Skrevet 22. oktober 2008 Som gjest lengre oppe i tråden sier så skal det 7 dagers varsel til før utleier kan ta seg inn i leiligheten for evt. reparasjon. Da er det vel bare å finne på en grunn til å kikke inn, og så gi han varsel om det en uke i forveien. Om han er normalt oppegående blir nok leiligheten ren og ryddig på den tiden. Da slipper dere ubehagelige ubehagelige konfrontasjoner.
Gjest hv Skrevet 22. oktober 2008 #22 Skrevet 22. oktober 2008 Husvert har ingenting med hvor ofte en leieboer tar oppvask, vasker klær, dusjer, skifter sengklær, tømmer søppel osv. Du kan kreve penger mot ødelagt inventar eller som noen sier slitasje som er utenfor normalen (men husk at normal slitasje er ganske romslig). Som husvert har man ingenting med hvor skittent eller rent en leieboer skal leve. Skulle ønske det fantes flere husverter som er mer oppegående. Ja, det er våres eiendom, men vi leier det ut. Hvordan folk lever livene sine har vi faktisk ingenting med. Så lenge det er ryddet og vasket når de skal flytte ut, så kan de faktisk leve i et søppelberg mens de bor der, det har vi ingenting med. Har du tenkt å sette krav på minimum vask og støvsuging og antall hybelkaniner, så kan man faktisk ikke leie ut. Leieboere er ikke ens egne barn eller partner. Man leier det ut. Den dagen du møter på problem med leietagere som ikke betaler husleie, så kan du klage for min sin del. At han ikke tar oppvask ofte nok etter ditt syn er ikke ordentelig klage.
Rosalie Skrevet 22. oktober 2008 #23 Skrevet 22. oktober 2008 Det er litt vanskelig å vite hva man skal si i en slik situasjon. MEN det er deres hus og deres regler. Står det noe om daglig vedlikehold av leiligheten? Vil tro at det kanskje kommer under der. Han ødelegger leiligheten på den måten han styrer med nå. Helt ufyselig er det også. Hva med å finne på en grunn til å ringe på og spørre om du får sjekket noe i leiligheten? og i samme slengen si noe om rotet? Nei. Sakset fra Aftenposten: Noen venter at leieboeren skal oppføre seg som om han er på besøk. Det blir feil. Den som leier bort husrom mot betaling, må også som utgangspunkt gi leieren full råderett, sier Leisner. (...) - Hvis det blir husbråk, så send skriftlige og konkrete klager hvor det fremgår hva leieboeren gjorde og når. Da kan du dokumentere mislighold når bunken blir stor nok, og sende oppsigelse eller heve leieavtalen. Men dette er uansett tunge prosesser, og det skal mye til, sier Leisner. - Det sies at en skikkelig fest i året ikke er mislighold, men en menneskerett. At noen er narkoman er heller ikke utkastelsesgrunn. Det må være mislighold knyttet til betaling eller oppførsel som plager andre. http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle2725990.ece
Gjest Gjest_melkerull_* Skrevet 22. oktober 2008 #24 Skrevet 22. oktober 2008 Rot kan han ha så mye han vil av, det er han som må bo i rotet, men det forskjell på rot og matrester, søppel osv. Og til dere som snakker om spionering, jeg spionerte ikke,jeg tok vekk sønnen min fra vinduet, og sa at man ser ikke inn til andre, og det var då jeg såg det. Snakker heller ikke om nystrøkne duker, ol. Vi snakket med leigeboer om at den som skulle bo ihos oss ikke skulle holde fester, og ha eit normalt renhold, fester har han ikke hatt, men detter er jo ikke noe renhold, tenker ikkje på støv og skitne vinduer.. men ting som setter flekker og lukter.. Er visst mange delte meninger om dette...
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #25 Skrevet 22. oktober 2008 Og til dere som snakker om spionering, jeg spionerte ikke,jeg tok vekk sønnen min fra vinduet, og sa at man ser ikke inn til andre, og det var då jeg såg det. Godt gjort å se små fluer bare ved å ta en titt inn vinduet, gitt.
Gjest rettet Skrevet 22. oktober 2008 #26 Skrevet 22. oktober 2008 SITER(Gjest_melkerull_* @ 22.10.2008 (16:49) ) * Og til dere som snakker om spionering, jeg spionerte ikke,jeg tok vekk sønnen min fra vinduet, og sa at man ser ikke inn til andre, og det var då jeg såg det. Godt gjort å se små fluer bare ved å ta en titt inn vinduet, gitt.
Gjest Gjest_melkerull_* Skrevet 22. oktober 2008 #27 Skrevet 22. oktober 2008 det var mange, det krydde av di, og noen av posene var nærme vinduet, om du ikke tror på meg får være ditt problem..
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #28 Skrevet 22. oktober 2008 det var mange, det krydde av di, og noen av posene var nærme vinduet, om du ikke tror på meg får være ditt problem.. Det er vel ditt problem å forklare hvordan man kan se små fluer gjennom vinduet uten å glo inn...Supermannsyn da?
Gjest hv Skrevet 22. oktober 2008 #29 Skrevet 22. oktober 2008 Rot kan han ha så mye han vil av, det er han som må bo i rotet, men det forskjell på rot og matrester, søppel osv. tenker ikkje på støv og skitne vinduer.. men ting som setter flekker og lukter.. Er visst mange delte meninger om dette... Ja, det kan man si. Rot er mer enn at man ruller sammen klærne etter klesvask i en bunt på gulvet. Du nevner flekker og lukt ikke er rot. Men hva er det du som husvert skal bry deg med lukt og flekker? Det er ikke du/dere som bor i leiligheten. For flekker kan vaskes bort. Søppellukt blir borte når søppel kastes, det samme blir stank fra gammel oppvask borte når den tas. Det er jo leieboer som må leve i lukten. Blir det flekker på golvet av søppelpose, så blir både flekk og lukt borte når det vaskes bort.
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #30 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg tror ikke dette er så lett å gjøre noe med, selv om jeg forstår det er en smule frustrerende å oppdage at leieboer har så dårlig hygiene i leiligheten. Når man leier ut er det leietaker som bestemmer hvordan han vil ha det i leiligheten. Det går selvfølgelig an å snakke høflig med han om problemet, men som andre har påpekt vil det meste av lukt/flekker kunne vaskes vekk. Viser det seg at parketten er ødelagt når han skal flytte er dette selvfølgelig irriterende, men da har dere i det minste depositum for å rette opp i dette...
Gjest strykebrett Skrevet 22. oktober 2008 #31 Skrevet 22. oktober 2008 Det er riktig at normalt sett har ikke utleier noe med hvordan det ser ut i leiligheten. Men om man leser litt i husleieloven ser man at leietaker er ansvarlig for innvendig vedlikehold, herunder vasking. Så uteler kan fakisk kreve til en viss grad at det skal være rent i leiligheten.
Fortunatus Skrevet 22. oktober 2008 #32 Skrevet 22. oktober 2008 da vi bodde i en kjellerleilighet så var vi kanskje ikke såå nøye med å vaske og rydde (blitt bedre nå som jeg har flyttet ), og da fikk vi beskjed om at de var redde for maur og det hadde vært hyggelig om vi kunne fjernet alle matrester o.l, slik at de ikke kom permanent. Nå hadde ikke vi gangen/kjøkkenet fullt av søppelposer, men mer sånn at vi ikke støvsugde tre ganger i uken.. Så ble endel støv o.l. Bodde med en flokk hybelkaniner. Og siden vi ikke ville bringe maur inn i huset, så ble det full opprydning!
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #33 Skrevet 22. oktober 2008 Det er riktig at normalt sett har ikke utleier noe med hvordan det ser ut i leiligheten. Men om man leser litt i husleieloven ser man at leietaker er ansvarlig for innvendig vedlikehold, herunder vasking. Så uteler kan fakisk kreve til en viss grad at det skal være rent i leiligheten. Leietaker har en begrenset vedlikeholdsplikt, det er riktig (husleieloven § 5-3). Det står imidlertid ikke noe i denne paragrafen om renhold, fant heller ikke noe om dette i forarbeidene. Såvidt jeg har skjønt kan utleier kun kreve at leiligheten er rengjort og i god stand ved utflytning (§10-2). Men jeg kan selvfølgelig ha oversett noe, så hvis du har en henvisning til lovtekst hvor det står om rengjøring under leieperioden hadde det vært fint Tror ikke utleier kan kreve opprydning her, bare prøve å snakke med leietaker om det, og deretter kreve av depositumet ved utflytning om det viser seg at manglende renhold har skadet leiligheten...
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #34 Skrevet 22. oktober 2008 Hva står det om vedlikehold i kontrakten?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #35 Skrevet 22. oktober 2008 Om dette er et så stort problem, så gi nå gutten 7 dagers varsel på at det skal komme en rørlegger eller elektriker eller gudvethva som skal sjekke noen rør på badet/strøm/fukt/whatever. Så rydder han nok opp. Og kanskje finner han ut at det er ganske hyggelig å ha det litt mer ordentlig rundt seg i samme slengen. Men forøvrig har du ingenting med hvordan han har det, med mindre han regelrett ødelegger leiligheten permanent i forhold til alvorlige fuktskader, røykskader eller andre slike ting som er vanskelig/umulig/ekstremt dyrt å ordne opp i når han har flyttet ut igjen. Dette er kanskje første gang han bor for seg selv. Kjenner flere gutter som ikke akkurat har det så pent. Men etter en stund så tropper enten et søsken/mor/bestemor/søster/kjæreste opp og krever en forandring. Det er ikke så lett når man er vant til at støvet bare blir borte av seg selv.... det tar litt tid å innse at det faktisk er noe som må gjøres for at støvet skal forsvinne.
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #36 Skrevet 22. oktober 2008 Hva står det om vedlikehold i kontrakten? Tror ikke det står noe, slik jeg har forstått TS, de har kun sagt til leieboeren at de setter pris på om han kan holde det rent og ryddig. Og etter min mening er det heller ikke hjemmel etter husleieloven for å kreve "daglig renhold"...
Frey Skrevet 22. oktober 2008 #37 Skrevet 22. oktober 2008 For det første: dette med 7 dager som noen hevder her er uriktig. Det står i husleieloven at "leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn", og at "leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider". § 5-6 Ja, det kan man si. Rot er mer enn at man ruller sammen klærne etter klesvask i en bunt på gulvet. Du nevner flekker og lukt ikke er rot. Men hva er det du som husvert skal bry deg med lukt og flekker? Det er ikke du/dere som bor i leiligheten. For flekker kan vaskes bort. Søppellukt blir borte når søppel kastes, det samme blir stank fra gammel oppvask borte når den tas. Det er jo leieboer som må leve i lukten. Blir det flekker på golvet av søppelpose, så blir både flekk og lukt borte når det vaskes bort. Parkettgulv som utsettes for fukt over tid blir ødelagt. Hva står det om vedlikehold i kontrakten? § 5-2 og 5-3
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #38 Skrevet 22. oktober 2008 Det er absoultt relevant hva som står i kontrakten, det er den som er utgangspunktet for leieforholdet. Husleieloven er minumumsrettigheter for leietaker, men for å finne ut hvilke rettigheter utleier har må HI starte med kontrakten.
Frey Skrevet 22. oktober 2008 #39 Skrevet 22. oktober 2008 I Husleielovens § 5-2 står det at "er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen". Når kjøkkenet flyter over av søppel som i tillegg kan gjøre skade på gulv, tiltrekke seg skadedyr mm så er det ikke vanlig orden.
Lilywhite Skrevet 22. oktober 2008 #40 Skrevet 22. oktober 2008 Det er absoultt relevant hva som står i kontrakten, det er den som er utgangspunktet for leieforholdet. Husleieloven er minumumsrettigheter for leietaker, men for å finne ut hvilke rettigheter utleier har må HI starte med kontrakten. Selvfølgelig er kontrakten relevant, men jeg tror ikke det står noe om renhold i kontrakten, ettersom TS ikke har nevnt dette...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå