Gå til innhold

"skitten" leieboer

Gjest Gjest_melkerull_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_melkerull_*
Skrevet

Jeg og mannen leiger ut i kjelleren til ein ungdom på 18 år.

Vi pleier ikke sniktitte på hva han driver med eller hvordan han har det, men det er store vinduer rett ut i mot hagen på kjøkkenet og såverommet.

I dag så lekte jeg med min yngste sønn ute, da han sprang bort til kjøkkenviduet hans og kikket inn, jeg sa han måtte ikke stå og se sånn inn der. Skittent mamma, ropte sønnen min, og da jeg såg inn i det øyeblikket jeg tog vekk sønnen min, såg jeg at det var ikke bare skittent, men motbydelig skittent, flere tallerkener med matrester fløt rundt på kjøkkenet, og det låg mange poser som var knytta i sammen rundt på gulvet, og det surret mange små fluer rundt di, og det var fullt i skitten oppvask i vasken og på bordet...+ masse flekker på gulv, bord og komfyr... Burde jeg si noe? (det pleier vanligvis å vere gardiner eller rullegardin forann vinduet, så jeg har ikkje sitt inn der etter at han flyttet inn før nå)

Han ser så skikkelig ut når vi snakker med han, ren og pen i tøyet, og betaler som han skal, så har ikke sitt for meg han skulle være så urenslig... men der tok visst feil gitt...

Jeg snakket med mannen min om det, og vi kom til å tenke på at vi har aldri hørt han støvsuge, og han har budd her i 2 mnd no...Så vi tenkte han kanskje burde få beskjed om at her i huset har vi det rensligt på en pen måte...

Men vi vet ikke helt hvordan vi skal si det, om vi skal hinte litt og gi han en sjanse eller si det som det er, at jeg har sitt hvordan han har det, og at jeg liker ikke at han har det sånn i midt hus..

Er ikke godt å si hvordan resten av leiligheten ser ut nå.. :S

Hvordan hadde dere reagert på det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Dere har nok ikke noe med hvor rotete han har det.

Skrevet

Det er litt vanskelig å vite hva man skal si i en slik situasjon.

MEN det er deres hus og deres regler. Står det noe om daglig vedlikehold av leiligheten? Vil tro at det kanskje kommer under der.

Han ødelegger leiligheten på den måten han styrer med nå. Helt ufyselig er det også.

Hva med å finne på en grunn til å ringe på og spørre om du får sjekket noe i leiligheten? :ler: og i samme slengen si noe om rotet? :ler:

Skrevet

Dere har vel strengt tatt ikke noe med hvor ofte leieboeren tar oppvasken. Det skader ikke leiligheten på noen måte at det står skitten oppvask i vasken.

Det er ikke "deres hus og deres regler". Hadde dere -lånt- ut leiligheten, hadde det vært en annen sak. Men når dere har leid ut deler av huset, så har dere ikke noe med å lage regler for hvor ofte de som bor der skal vaske av tallerkenene sine.

Skrevet
Dere har vel strengt tatt ikke noe med hvor ofte leieboeren tar oppvasken. Det skader ikke leiligheten på noen måte at det står skitten oppvask i vasken.

Det er ikke "deres hus og deres regler". Hadde dere -lånt- ut leiligheten, hadde det vært en annen sak. Men når dere har leid ut deler av huset, så har dere ikke noe med å lage regler for hvor ofte de som bor der skal vaske av tallerkenene sine.

Der er vi faktisk veldig uenig. Det var jo ikke bare noen skitne tallerkener, men fluer og søppel som lå på gulvet og overalt. DET ødelegger en leilighet og da kan man godt gi beskjed at man ikke ønsker slikt i sitt hus.

Jeg ville aldri ha godtatt noe slik av våre leileboere. Forøvrig er jeg glad for de vi har er veldig nøye med å vaske :fnise:

Gjest Gjest_melkerull_*
Skrevet

Kanskje vi skulle ringt på og spurd om å få sitt på noe ja....

Da vi skulle vurdere om han skulle få leige eller ikke, sa vi fra om at vi satte pris på at den som leigte ikke hadde fest og hadde normalt renhold slik at leigheten blei forlatt i noenlunde samme standard.

slitasje på ting er jo ikke til unngå, vi er ikke sånn så tenker att alt skal alltid være like fint i alle år..

Skrevet

Forsøk i det minste å være litt vennligere enn "du er skitten og ufyselig! fush fush!". Det kan være at han er som mange andre 18åringer og bare trenger en dytt, men hvis han finner ut at han skal være vanskelig så kan han gjøre det svært vanskelig for dere. Det er ikke lett å bli kvitt en leieboer som ikke vil ut, det vet jeg alt om :/

Uansett så har han vel satt inn et depositum, og hvis han har ødelagt noe ved å være "skitten", så trekker dere det derifra.

Skrevet
Der er vi faktisk veldig uenig. Det var jo ikke bare noen skitne tallerkener, men fluer og søppel som lå på gulvet og overalt. DET ødelegger en leilighet og da kan man godt gi beskjed at man ikke ønsker slikt i sitt hus.

Jeg ville aldri ha godtatt noe slik av våre leileboere. Forøvrig er jeg glad for de vi har er veldig nøye med å vaske :fnise:

Såvidt jeg leste det, var det snakk om gjenknyttete poser. Det skader ikke leiligheten på noe vis om det står gjenknyttete poser på gulvet.

Gjest Gjest_melkerull_*
Skrevet

Vi kommer ikke til å si rett ut æsj du er skitten og ekkel nei, vi er da mennesker... og vet hvordan NOEN ungdommer KAN vera.

Di posene er det ikke godt å si hva inneholder, sikkert mat og diverse... for rundt noen av posene var det ekkelt brunoransjveske, og det var flere sånn store merker rundt der som posene var samlet, så virker som om det lekker av posene.. og det var ikke få poser heller.

Det kan vell etterhvert sette merke??

Det er snakk om parkett som blei lagt rett før sommeren..

Skrevet
Det er litt vanskelig å vite hva man skal si i en slik situasjon.

MEN det er deres hus og deres regler. Står det noe om daglig vedlikehold av leiligheten? Vil tro at det kanskje kommer under der.

Han ødelegger leiligheten på den måten han styrer med nå. Helt ufyselig er det også.

Hva med å finne på en grunn til å ringe på og spørre om du får sjekket noe i leiligheten? :ler: og i samme slengen si noe om rotet? :ler:

Utleier har ikke noe med hvordan leieboer har det. Når en leilighet er utleid, er det leietaker som disponerer den og det er faktisk hans leilighet, hans regler.

Skrevet

Det skal gi 7 dagers varsel. Om man skal gå ned i boligen som blir leid ut. Om det ikke er veldig viktig. Og da mener jeg at det må stå om liv og død

Man har ikke lov og bare gå rett inn å titte. Ikke uten at leieboren vet om det

Skrevet
Utleier har ikke noe med hvordan leieboer har det. Når en leilighet er utleid, er det leietaker som disponerer den og det er faktisk hans leilighet, hans regler.

Det betyr ikke at leiboer er uten rettigheter.

Skrevet
Det betyr ikke at leiboer er uten rettigheter.

Helt enig. Det er jo ikke anarki heller, kan jo ikke ture frem og "ødelegge" leiligheten

med søppel og annet søl heller.

Så lenge leiligheten er i et privathus, feks kjellerleilighet så syns jeg dere har fulle rett å gi beskjed om at slik vil dere ikke ha det i deres hus.

Brunorange saus som flyter på gulvet, fluer og annet, ikke bare ødelegger det, men det er helsefarlig å bo slik.. usjamej..

Skrevet

Jeg er veldig nøye rundt meg så jeg hadde eksplodert!!Det er deres leil.uansett så jeg hadde sagt fra umiddelbart!!Det ber snakk om søppel rundt som setter lukt,flekker som kansje aldri går vekk og ikke minst det blir fort makk i de posene om det er varmt i leil og det ligger kjøtt og drittrester i posene.Hadde aldri funnet meg i det overhode,fytti grisen!!

Skrevet
Det skal gi 7 dagers varsel. Om man skal gå ned i boligen som blir leid ut. Om det ikke er veldig viktig. Og da mener jeg at det må stå om liv og død

Man har ikke lov og bare gå rett inn å titte. Ikke uten at leieboren vet om det

Nei.men det er lov å titte inn i dine vinduer så mye du vil!

Skrevet
Nei.men det er lov å titte inn i dine vinduer så mye du vil!

Det er nok ikke det, nei ;) Hun har LEID VEKK disse vinduene... Det er ikke lov å spionere på folk i en leilighet de betaler for å bo i på den måten.

Skrevet

Jeg ville snakket med han, sagt at jeg hadde kjent en lukt i det siste som kan minne om gammelt søppel, og si ifra om at hvis det kommer fra hans leilighet, så burde han ta tak i problemet før det dukker opp rotter o.l.

Rett ut, på en pen og hyggelig måte.

Skrevet
Helt enig. Det er jo ikke anarki heller, kan jo ikke ture frem og "ødelegge" leiligheten

med søppel og annet søl heller.

Så lenge leiligheten er i et privathus, feks kjellerleilighet så syns jeg dere har fulle rett å gi beskjed om at slik vil dere ikke ha det i deres hus.

Brunorange saus som flyter på gulvet, fluer og annet, ikke bare ødelegger det, men det er helsefarlig å bo slik.. usjamej..

Ok her har vi det perfekte eksempel på kvinner som får ut noe tull fra hva som blir sakt.

Skrevet

Be om et møte med gutten, han er 18 og har sikkert ikke peiling på hvordan man skal holde det rent. Jeg ville sagt at så dårlig renhold over lang sikt fører til luktproblemer og fare for skadedyr og rotter. Han må tømme søpla og vaske overflater og gulv regelmessig.

Om han har det rotete ellers er hans egen sak.

Skrevet
Jeg ville snakket med han, sagt at jeg hadde kjent en lukt i det siste som kan minne om gammelt søppel, og si ifra om at hvis det kommer fra hans leilighet, så burde han ta tak i problemet før det dukker opp rotter o.l.

Rett ut, på en pen og hyggelig måte.

Enig i dette jeg. Som huseier kan man faktisk ikke gå inn i leiligheten uten videre, eller kreve at leieboer har nystrøkne lakner og støvsuger to ganger i uka, men jeg mener at det bør gå an å si fra om søppel/søppellukt på en pen måte. Leieboern er jo også tjent med å ikke ødelegge gulv og møbler - det må han jo betale for om det går utover normal slitasje, så best case scenario er vel at det hjelper å gjøre ham oppmerksom på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...