Gå til innhold

Medisiner/ tabletter mot kvalme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er i uke 17 og sliter fortsatt med kvalme. Førstkommende lørdag skal jeg til syden, noe jeg ser fram til med skrekk og fryd :skravle:

Det jeg lurer på er om det finnes noen andre tabletter enn postafen(skal ta disse før jeg reiser med fly, slokner helt...) og Afipran?

Har tatt afipran i ca. 2 mnd, men de hjelpe ikke så mye lenger :tristbla: Vet noen hva det kan komme av? Jeg har fått foreskrevet 3 tabl. dagelig, men noen ganger tar jeg 4, bare for å få dagene til å gå rundt. Er det farlig?

Håper noen kan hjelpe meg :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

legen min ga meg tips om ingefærrot, Vitamineral og vitamin B6-tabletter når det gjaldt kvalme. Har ikke kjennskap til de tablettene du nevner, men jeg hadde ikke tatt mer enn det legen anbefaler. Synes du skal ta kontakt og høre for sikkerhets skyld hvertfall.

God tur!

Skrevet
Hei!

legen min ga meg tips om ingefærrot, Vitamineral og vitamin B6-tabletter når det gjaldt kvalme. Har ikke kjennskap til de tablettene du nevner, men jeg hadde ikke tatt mer enn det legen anbefaler. Synes du skal ta kontakt og høre for sikkerhets skyld hvertfall.

God tur!

Hei:)

Hvor kjøper man ingefærrot? Skal kjøpe alt sammen ihvertfall.

Takk for det:)

Skrevet

Jeg kjøpte mine på apoteket. Håper det virker, må være plagsomt å være kvalm på ferie. Lykke til!

Skrevet

Når du er så dårlig at du må ta medisiner for å komme deg gjennom dagen, vil nok ikke ingefær hjelpe deg.

Om ikke afipran hjelper deg lenger så er det jo ganske kjipt. Det finnes en medisin som heter noe på z vet jeg, men den er svindyr. Du kan jo eventuelt høre med legen om den...

Hvis ikke får du vel bare godta at du er dårlig. Jeg vet alt om hvordan det er... mitt liv ble satt på vent i 4 mnd. Lå stort sett i sengen, og sydenturen jeg skulle på orket jeg overhodet ikke tanken på, så den ble nok avlyst for min del ja.

Jeg ville også unngå å ta så mye medisin, men måtte ta innimellom for å klare å holde på maten. Jeg syns du heller bør godta at du er dårlig og ta livet med ro, istedenfor å proppe i deg medisiner.

Skrevet
Når du er så dårlig at du må ta medisiner for å komme deg gjennom dagen, vil nok ikke ingefær hjelpe deg.

Om ikke afipran hjelper deg lenger så er det jo ganske kjipt. Det finnes en medisin som heter noe på z vet jeg, men den er svindyr. Du kan jo eventuelt høre med legen om den...

Hvis ikke får du vel bare godta at du er dårlig. Jeg vet alt om hvordan det er... mitt liv ble satt på vent i 4 mnd. Lå stort sett i sengen, og sydenturen jeg skulle på orket jeg overhodet ikke tanken på, så den ble nok avlyst for min del ja.

Jeg ville også unngå å ta så mye medisin, men måtte ta innimellom for å klare å holde på maten. Jeg syns du heller bør godta at du er dårlig og ta livet med ro, istedenfor å proppe i deg medisiner.

Takk for svar:)

Jeg er egentlig desperat...

Jeg har prøvd det mest, men ingenting hjelper. Det eneste jeg ikke har forsøkt er akupunktur.

Afipran hjelper i den grad at jeg klarer å holde på maten(som regel), men jeg er fortsatt veldig kvalm( som bølger og som "trykk" som varer hele dagen) Noenganger har jeg bare lyst til å stikke fingeren i halsen. Og bli fedig med det :sjenert: For etter jeg har brekt meg i noen minutter/evt. kastet opp føler jeg meg som en ny person. Ikke klisjé!

Det er heller ikke sånn at jeg kan ta ut en sykemelding, er student... Og turen vi skal på er egentlig en studietur hvorav to av dagene gå med på ørkensafari.

Egentlig burde jeg være hjemme, men klarer ikke å akseptere at jeg er dårlig..

Dessuten har jeg betalt en masse for denne turen, og jeg vet jeg ikke får tilbake et øre om jeg trekker meg nå...

Også gleder jeg meg masse :jepp:

Skrevet
Takk for svar:)

Jeg er egentlig desperat...

Jeg har prøvd det mest, men ingenting hjelper. Det eneste jeg ikke har forsøkt er akupunktur.

Afipran hjelper i den grad at jeg klarer å holde på maten(som regel), men jeg er fortsatt veldig kvalm( som bølger og som "trykk" som varer hele dagen) Noenganger har jeg bare lyst til å stikke fingeren i halsen. Og bli fedig med det :sjenert: For etter jeg har brekt meg i noen minutter/evt. kastet opp føler jeg meg som en ny person. Ikke klisjé!

Det er heller ikke sånn at jeg kan ta ut en sykemelding, er student... Og turen vi skal på er egentlig en studietur hvorav to av dagene gå med på ørkensafari.

Egentlig burde jeg være hjemme, men klarer ikke å akseptere at jeg er dårlig..

Dessuten har jeg betalt en masse for denne turen, og jeg vet jeg ikke får tilbake et øre om jeg trekker meg nå...

Også gleder jeg meg masse :jepp:

Aha, stiller jo seg litt annerledes da. Skjønner godt at du ikke vil gå glipp av turen!

Utrolig kjedelig å være kvalm, noe dritt. Hele livet blir liksom satt på vent.. ugh.

Men hør med legen angående den medisinen..noe på z. Skal visst være veldig effektiv. Jeg prøvde akupunktur..hadde ingen effekt på meg. Var like kvalm. :(

Kvalmen min gav seg i uke 15, håper du slipper unna snart! :klem:

Skrevet
Aha, stiller jo seg litt annerledes da. Skjønner godt at du ikke vil gå glipp av turen!

Utrolig kjedelig å være kvalm, noe dritt. Hele livet blir liksom satt på vent.. ugh.

Men hør med legen angående den medisinen..noe på z. Skal visst være veldig effektiv. Jeg prøvde akupunktur..hadde ingen effekt på meg. Var like kvalm. :(

Kvalmen min gav seg i uke 15, håper du slipper unna snart! :klem:

Tror du jeg bør bestille time for det, eller holder deg å ringe? Ringte til legen engang men snakket bare med kontordama(det var bare en fornyelse av afipran) Skulle egentlig spørre om det var ok at jeg tok en ekstra tablett på tunge dager, men blir litt dumt å spørre henne om det... :sjenert:

Jeg skal forsøke å finne ut hva det er :)

TAKK :klemmer: tilbake

Skrevet

Har du virkelig prøvd "alt"?

Jeg ser at det er mange gravide som propper seg fulle av medisiner, uten å prøve ikke-medisinsk behandling først. Er jo så enkelt å ta medisiner, men det har sin effekt på barnet.... Den får i seg alt hva mor får i seg, flere av disse anti-kvalme medisinene er jo rene sovemidlene... zzz...

Det er synd at samfunnet har blitt slik at vi tyr først til medisin som er kunstig.

Er enig med hun som ga deg vitamin/ingerfær råd. Hva med å høre med andre helsepersonell enn legen ang dette. Legen vil i 9 av 10 tilfeller gi deg medisiner, uten å gi deg en mulighet til å prøve andre ting som hjelper..

Hva med naturopat, homeopat, akupunktur, kiropraktor (har mange gode resultat med gravide med kvalme).

Lykke til!

Skrevet

Jeg må innrømme jeg er litt "redd" for å prøve det. Vet det er puslete av meg, men det koster vel ganske mye samtidig med at man ikke er helt sikre på resultatet. Det som hjelper meg noenganger er når samboer masserer meg, så jeg burde vel prøve kiropraktor.

Takk for at du gav meg et spark bak. Trengte det!

:klemmer:

Bestiller time i morgen, så kanskje det ordner seg. Hvem vet? :)

Akkurat nå har jeg en kvalmefri periode, nyyyter! :)

Skrevet

Supert!

Kiropraktor er ingenting å være redd for, det er jo godt å bli knekt litt:-) Kanskje får du massasje også..

Lykke til :jepp:

Skrevet
Supert!

Kiropraktor er ingenting å være redd for, det er jo godt å bli knekt litt:-) Kanskje får du massasje også..

Lykke til :jepp:

Takk :)

Skrevet (endret)
Har du virkelig prøvd "alt"?

Jeg ser at det er mange gravide som propper seg fulle av medisiner, uten å prøve ikke-medisinsk behandling først. Er jo så enkelt å ta medisiner, men det har sin effekt på barnet.... Den får i seg alt hva mor får i seg, flere av disse anti-kvalme medisinene er jo rene sovemidlene... zzz...

Det er synd at samfunnet har blitt slik at vi tyr først til medisin som er kunstig.

Er enig med hun som ga deg vitamin/ingerfær råd. Hva med å høre med andre helsepersonell enn legen ang dette. Legen vil i 9 av 10 tilfeller gi deg medisiner, uten å gi deg en mulighet til å prøve andre ting som hjelper..

Hva med naturopat, homeopat, akupunktur, kiropraktor (har mange gode resultat med gravide med kvalme).

Lykke til!

Min lege var iallefall meget skeptisk til å gi meg medisiner, og det tror jeg faktisk er tilfelle hos de aller fleste leger. Man gir normalt ikke kvalmestillende til gravide med mindre det er helt nødvendig. Da jeg ved 12.uke fortsatt ikke klarte å ta til meg næring, følte han at han ikke hadde noe valg, alternativet hadde vel vært å sulte i hjel.

Grunnen til at de ikke tipser om alternativ behandling er fordi det ikke har dokumentert effekt.

Men jeg er enig med deg i at man bør prøve kjerringråd og alternativ behandling først..det kan jo hjelpe.

Selv hadde jeg ingen effekt av akupunktur. Den eneste effekten var at lommeboken ble merkbart lettere.......

Men det kan jo klart hjelpe andre.

Endret av SummerJoy
Skrevet
Du er sjekket for B-vitaminmangel håper jeg?

Ja.

Jeg regner med jeg er av de som reagere veldig på det hormonet som skilles ut. hcg, Hvis jeg ikke tar feil...

Tålmodighet er stikkordet her. Det som er kjedelig er at humøret mitt blir så dårlig :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...