Gjest Gjest_Hufsa_* Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Noen ganger så glemmer man at man er alene med unntak av familien sin, og man legger planer og gleder seg, bare for å innse at dette aldri kommer til å skje. I år var jeg for eksempel kjempespent på å få gå tur i marka fordi jeg har flyttet nærmere dit. Jeg hadde til og med kjøpt meg utstyr og funnet ruter og brått slår det ned i meg at "men herregud, du kan da ikke vandra rundt i ukjent terreng helt alene!"... Og det stemmer jo. Jeg glemte nemlig at jeg er alene. At det går ann?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Det kan du da vel? Om du er urutinert, eller litt nervøs av deg (eller som meg, har en nervøs mor ) ta med mobilen,og vær litt obs på om det er brukbar dekning der, og god tur
Gjest Gjest_Hufsa_* Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Men jeg tenkte jo når det blir snø ute og sånt, da. Tenk om jeg skader meg, blir liggende, fryser ihjel eller rett og slett går meg bort. Hjelper lite med mobilen da, noen må jo finne meg! Og hva hvis mobilen slutter å fungere? Tenk om jeg glemte den hjemme? Tenk om! Og det er dessuten ikke så veldig moro å dra på tur alene..
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Men jeg tenkte jo når det blir snø ute og sånt, da. Tenk om jeg skader meg, blir liggende, fryser ihjel eller rett og slett går meg bort. Hjelper lite med mobilen da, noen må jo finne meg! Og hva hvis mobilen slutter å fungere? Tenk om jeg glemte den hjemme? Tenk om! Og det er dessuten ikke så veldig moro å dra på tur alene.. Du gir beskjed til de du har mulighet til (ikke de som lettest går i fistel ) om hvilke rute du tar, innfører meldeplikt en gang i døgnet (mer om du har behov for det) og tar med deg nok mat, varme kær osv til å klare deg 24 timer. Tro meg, du glemmer ikke mobilen Hvor er det snakk om sånn ca? Sørnorge eller finnmarksvidda?
Gjest78 Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Ta med deg en gps også, så du kan gi beskjed om nøyaktig hvor du befinner deg. Det er da mange som drar på tur alene, har en kompis som skal reise verden rundt et halvår helt alene.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Det er slettes ikke unormalt eller farlig å gå på tur i ukjent terreng alene. Følg fjellvettreglene. Si ifra hvor du har tenkt deg. Oppgi hvilken rute du tar. Innfør meldeplikt. Ha bra utstyr med deg. Studer ruten godt på forhånd, spør gjerne andre som har gått ruten (enten søk på nett, eller spør på den lokale turistforeningen). Jeg vasser rundt i fjellet alene hver sommer, og jeg har kommet fra det med skinnet i behold hver gang Jeg synes det er stas å være alene i fjellet. Stille og rolig. En kan gå i sitt eget tempo, og ikke måtte drasse på folk som er sliiiiten og vil ha paaaause og kjeks etter bare 100 meter, evt eplekjekkaser som formelig løper omkring og maser på deg for å få opp farten.
Gjest Gjest_Hufsa_* Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Skaff en hund. Snakk om å skyte spurv med kanon..
Gjest misa Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Det er slettes ikke unormalt eller farlig å gå på tur i ukjent terreng alene. Følg fjellvettreglene. Si ifra hvor du har tenkt deg. Oppgi hvilken rute du tar. Innfør meldeplikt. Ha bra utstyr med deg. Studer ruten godt på forhånd, spør gjerne andre som har gått ruten (enten søk på nett, eller spør på den lokale turistforeningen). Hei Hufsa. Jeg går mye alene i marka, og det har aldri vært et problem. Gjest overfor oppsummerer noe av det viktigste, bortsett fra regel nr 1: Sjekk værmeldingen! Planlegg turen ut fra den, men ta alltid med ekstra klær og mat. En liten førstehjelpspakke og kart og kompass bør også være obligatorisk. Selv om det er meldt fint vær, kan det plutselig blåse opp eller bli tåkete. Da er det greit å være forberedt. Hvor i landet holder du til? Jeg har gått veldig mye i Nordmarka, men også nordpå. Var senest på en firedagers tur i Dividalen nå i august. Trodde min nye, fine 100-liters sekk på 25 kg skulle ta drepen på meg, men det er utrolig hva man klarer hvis man går inn for det. Du kan gjerne sende meg en pm eller skrive i dagboken min hvis du vil ha tips til fine plasser å fiske, bare gå tur, plukke sopp osv! -misa
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 Snakk om å skyte spurv med kanon.. Så får du gå alene da. Reddhare.
Gjest Gjest_Hufsa_* Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 Så får du gå alene da. Reddhare. Heller reddhare enn frossenpinne eller voldtektsoffer! :gjeiper:
Gjest Gjest_Hufsa_* Skrevet 24. oktober 2008 #13 Skrevet 24. oktober 2008 Hei Hufsa. Jeg går mye alene i marka, og det har aldri vært et problem. Gjest overfor oppsummerer noe av det viktigste, bortsett fra regel nr 1: Sjekk værmeldingen! Planlegg turen ut fra den, men ta alltid med ekstra klær og mat. En liten førstehjelpspakke og kart og kompass bør også være obligatorisk. Selv om det er meldt fint vær, kan det plutselig blåse opp eller bli tåkete. Da er det greit å være forberedt. Hvor i landet holder du til? Jeg har gått veldig mye i Nordmarka, men også nordpå. Var senest på en firedagers tur i Dividalen nå i august. Trodde min nye, fine 100-liters sekk på 25 kg skulle ta drepen på meg, men det er utrolig hva man klarer hvis man går inn for det. Du kan gjerne sende meg en pm eller skrive i dagboken min hvis du vil ha tips til fine plasser å fiske, bare gå tur, plukke sopp osv! -misa Takk, takk! Noe av problemet er jo også at siden jeg er mutters alene, må jeg stå for alt utstyret selv, og jeg har rett og slett ikke råd til alt dette her med det første.. Jeg tenkte meg ut i Nordmarka over Oslo, da jeg ikke bor så langt unna. Det er riktignok mye trafikk der har jeg merket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå