Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har tenkt oss på en liten førjulstur rundt første helga i desember. Vi tenkte først på London eller Stockholm, det er liksom byene våre, vi har vært der mange ganger (men aldri i desember). Men så har jeg tenkt litt på København også. Hvilken av disse byene vil dere anbefale? Evt. andre muligheter vi ikke har tenkt på?

Skrevet
Jeg og mannen har tenkt oss på en liten førjulstur rundt første helga i desember. Vi tenkte først på London eller Stockholm, det er liksom byene våre, vi har vært der mange ganger (men aldri i desember). Men så har jeg tenkt litt på København også. Hvilken av disse byene vil dere anbefale? Evt. andre muligheter vi ikke har tenkt på?

Det kommer jo litt an på hva dere ønsker å gjøre på turen. Tivoli er jo nydelig pyntet før jul, og de har masse juleboder fra 14.november. Mer om det kan du se her. I tillegg er jo shoppingen bra i København, og det er en generelt koselig by hele året.

London er jo shoppemekka, ut over det synes jeg kanskje ikke London er så mye å skryte av som førjulsby, men London er tross alt London :)

Stockholm vet jeg dessverre ikke hvordan er før jul, kun vært der på sommeren.

Ellers vil jeg som jeg alltid gjør foreslå Edinburgh ;) Utrolig vakker og koselig by, og enda vakrere blir den i desember da de setter opp julelys over alt, pariserhjulet kommer opp nederst i Prince's Street, de anlegger skøytebane i Prince's garden og her finner du også et koselig julemarked. Ellers er de guidede turene; ghost tour, historic tour osv vel verdt å få med seg. Historic tour (dagtid) og en av ghost tour-ene (kveldstid) går nede i katakombene under byen. Veldig spennende og informativt. Guidene er utrolig flinke. Edinburgh Castle er også fint, og en tur opp på Arthur's Seat hvis det ikke er for isete og tåkete. Derfra har du en fantastisk utsikt over nesten halve Skottland. Ta også gjerne turen innom

Du finner flere gode restauranter i byen, masse museer og koselige pub-er. Big scottish breakfast på Bank hotel på Royal Mile anbefales på det sterkeste. Forskjellen på English breakfast og Scottish breakfast er haggisen og black pudding som er fast tilbehør til en skikkelig Scottish breakfast. Noen ganger får du også white pudding, tror det er tilfelle på Bank hotel, men mulig jeg husker feil der. I tillegg får du stekt sopp og stekt tomat på Bank hotel, smaker nydelig.

Holyrood house (hvor dronningen bor når hun er i Edinburgh), som ligger nederst i Royal Mile (strekker seg fra Holyrood House i bunnen, opp til Edinburgh Castle) kan også være verdt et besøk dersom du er interessert i sånt. Nederst på Royal Mile ligger også Parlamentet som ble over 10 ganger så dyrt som først estimert. Bygningens arkitektur er også ganske omstridt. Det er selvfølgelig også mye mer du kan gjøre i Edinburgh, turen er heller ikke lang til Glasgow som er fint for shopping (40 - 60 min unna med tog avhengig av tid på døgnet og hvilken stasjon du velger i Glasgow). Absolutt en by jeg vil anbefale alle å besøke :)

Skrevet (endret)

*Enigma*: Tusen takk for råd, Edinburgh høres virkelig kjempeinteressant ut. Men forstår jeg rett om Edinburgh ikke er så egnet for shopping? Da blir det jo litt dumt som førjulstur, for noe av poenget er jo å kjøpe julegaver. Det er også bare snakk om en langhelg (kanskje 4 overnattinger vil jeg tro), så da blir det litt dumt å skulle dra ut av byen i tillegg. Men jeg ser det til og med går direkterute fra Trondheim, og selv om billettene er litt dyrere enn til London, er jo overnattingen billigere. Jeg skal definitivt nevne det for mannen, så kanskje det blir tur dit i løpet av neste år.

London synes jeg faktisk er litt oppskrytt som shoppemekka, nettopp fordi det er så utrolig mange mennesker som skal shoppe der. I fjor sommer tok vi oss en tur til Cambridge, og der hadde de stort sett det samme som i London (nå snakker jeg ikke om dyre merkevarer da, det er jeg ikke ute etter), men du slapp å bli tråkket ned. Så jeg tror nesten jeg tar London ut av vurderingen, selv om jeg elsker byen på alle andre måter.

Endret av Lady Lovelace
Skrevet

Jeg vil gjerne foreslå Gøteborg :) Ikke akkurat en verdensby, men veldig koselig. Før jul gjør de om Liseberg til juleby, det ser fantastisk ut og er perfekt for å komme i julestemning. Også synes jeg absolutt det er nok shoppingmuligheter i byen :)

Skrevet
*Enigma*: Tusen takk for råd, Edinburgh høres virkelig kjempeinteressant ut. Men forstår jeg rett om Edinburgh ikke er så egnet for shopping? Da blir det jo litt dumt som førjulstur, for noe av poenget er jo å kjøpe julegaver. Det er også bare snakk om en langhelg (kanskje 4 overnattinger vil jeg tro), så da blir det litt dumt å skulle dra ut av byen i tillegg. Men jeg ser det til og med går direkterute fra Trondheim, og selv om billettene er litt dyrere enn til London, er jo overnattingen billigere. Jeg skal definitivt nevne det for mannen, så kanskje det blir tur dit i løpet av neste år.

Sambo og jeg skal til Glasgow etter jul. Og det er skikkelig shoppingparadis. Like bra som London bare billigere og mindre mennesker.

Man får ganske rimelig flybillet fra Torp (hvis du bor på østlandet) og hotell er heller ikke dyrt. Jeg gleder meg masse :)

Skrevet

Hei,

Støtter forslaget fra Enigma over her, Edinburgh er en fantastisk by - og finfin shopping er det og.

Ellers kan jeg foreslå Berlin, det er utrolig bra shopping, mye billigere enn UK, og de har i tillegg et utrolig koselig Weinachtsmarkt (julemarked) som anbefales på det varmeste. Dit ville jeg dratt hvis jeg kunne ta en tur før jul...

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...