Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=521494 Selv var jeg B-menneske i mange år, men nå er jeg A. Veldig glad for det, for det var ofte veldig tungt. Samboer er B menneske. Er du et A eller B menneske? Har du søvnproblemer? Har du noen tips, råd eller erfaringer?
Gjest Heloise Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=521494 Selv var jeg B-menneske i mange år, men nå er jeg A. Veldig glad for det, for det var ofte veldig tungt. Samboer er B menneske. Er du et A eller B menneske? Har du søvnproblemer? Har du noen tips, råd eller erfaringer? Jeg er hverken eller, begge deler, hyperaktiv utålmodig rastløs putemisbruker Mine tips er å prøve å stå opp senest 12, og legge seg senest 24. For å få en stabil døgnrytme i første omgang. Derifra blir det lettere å komme seg opp tidligere, hvis man har noe fast å stå opp til som f.eks jobb, bar, hund etc Er bare min erfaring det da. Jeg sliter med å ikke få nok søvn, trenger 10 timer men får mellom 5-7, det er min feil, men jeg må jo gjøre mitt jeg også Etter 5-6 år i arbeid nå har det blitt mye lettere å komme seg i seng og opp om morgenen. Er ikke helt det store problemet når det er høst/vinter heller, lenger
Zadja Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Det som hjelper meg masse, er en "lampevekkerklokke" som lyser opp rommet gradvis om morgenen. Gjør det utrolig mye lettere å stå opp! For eksempel denne
Gjest Gitte Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er en god blanding tror jeg. Spretter opp når klokka ringer halv sju hver morgen, men sover veeldig gjerne til 12 i helgene.. På ukedager legger jeg meg som regel mellom 22 og 2230 siden jeg leser en stund før jeg skal sove, oppe hver dag kl 06:30. Bruker kun vekkeklokke på mobilen og står opp med en gang den ringer. Snoozefunksjonen har jeg aldri brukt.
The Kitten Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Selv merker jeg ikke noe til at det er vanskeligere å komme seg opp om høsten og vinteren enn om sommeren. Jeg sover bedre om høsten og vinteren enn om våren og sommeren, så det gjør det kanskje enklere å stå opp da.
Hanna panna Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=521494 Selv var jeg B-menneske i mange år, men nå er jeg A. Veldig glad for det, for det var ofte veldig tungt. Samboer er B menneske. Er du et A eller B menneske? Har du søvnproblemer? Har du noen tips, råd eller erfaringer? Jeg har forsinket søvnfasesyndrom. Det var mye verre før, og tok tid før jeg oppdaget at det var det jeg lidet av. Bruker lyslampe som behandling når det er behov. Veldig ekkelt med det sterke lyset med det samme man vokner, i starten. Men etterhvert ble det morgen kos for meg og vokne, lese i 40 min mens jeg drikker kaffe og knasker gulrot, hehe.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Blir mer og mer b-menneske med årene. Isj, trodde det motsatte var vanlig. Og ja, jeg merker det er vanskeligere med høstmørket. Men det bedrer seg vel når vi stiller klokka. Kanskje jeg skal kjøpe sånn der fin lampe.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Kanskje jeg skal kjøpe sånn der fin lampe. Men den var litt dyr, da.
Zadja Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Men den var litt dyr, da. Det går an å ønske seg en i julegave
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har forsinket søvnfasesyndrom. Det var mye verre før, og tok tid før jeg oppdaget at det var det jeg lidet av. Bruker lyslampe som behandling når det er behov. Veldig ekkelt med det sterke lyset med det samme man vokner, i starten. Men etterhvert ble det morgen kos for meg og vokne, lese i 40 min mens jeg drikker kaffe og knasker gulrot, hehe. Jeg har også forsinket søvnfasesyndrom. Forsøkte med bare lyslampe jeg og, men trenger melatonin i tillegg. Gikk lang tid og mange år før jeg også fant ut at det var problemet mitt. Ante jo ikke hva det var for det var ikke så kjent. Er glad for at det begynner å bli det nå, da. Er fælt at det er så mange som sliter med dette uten noen hjelp, også sover og sliter de gjennom hele grunnskole og videregående uten hjelp. Mange tror jo at de er late, noe som ødelegger et selvbilde tilslutt! Nei, det var godt å få bekreftet at det var forsinket søvnfasesyndrom jeg led av. Lyslampen og melatonin har gitt meg et nytt liv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå