Gjest kaffedama Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Hei. Sønnen som nå er 2 år og fire mnd har alltid ligget i "øvre del" av hva som er vanlig søvnmengde i døgnet for hans alder. I det siste har det blitt vanskeligere å legge ham, og han har våknet mer på natta. Derfor ber vi nå barnehagen om å vekke ham etter en time søvn midt på dagen (tidligere har han sovet to timer midt på dagen og allikevel sovet 12 timer på natta). I tillegg til å ikke være trøtt kan det også virke som om sønnen har begynt å være litt mørkeredd (vi har en liten nattlampe på rommet hans) og at han er redd for at mamma og pappa skal forsvinne (problemene ble verre etter at han var sammen med mormor og tante da vi var borte i tre dager/netter). Det jeg lurer på er hva som er deres erfaringer med søvn for 2-3-åringer (hvor mye sover de og når) og når de har slutta å sove på dagen. Og evt lure triks for god håndtering av våkning på natta og motvilje mot å legge seg.
Brudulja Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Sønnen min er også 2 år og 4 mnd. Han legger seg i 19-tiden. Så leser vi, snakker, synger til ca 19.45. Noen ganger sovner han med en gang, men stort sett ligger han våken en god stund. Våkner til litt forskjellige tider, men oftest i 06.30 tiden, og sover gjennomsnitlig halvannen time i barnehagen. I helgene sover han sjelden formiddagslur. Han sover nok ca 12 timer i døgnet i snitt tenker jeg. Regner med at formiddagsluren forsvinner i løpet av året, men foreløpig har han behov for en lur. Tror det er vanlig med lur frem til 3 års alder. Er nok også vanlig å begynne å bli mørkredd nå. Sønnen min har akkurat nå begynt å ville ha på lys når han skal sove. Det samme har fetterene hans som også er 2 år og 4 mnd Har dessverre ingen tips for oppvåkning på natta. Min gutt våkner sjelden nå for tiden. Når han gjør det er det gjerne fordi han har hatt mareritt. Vi klarer sjelden å roe han da, så det ender stort sett med at pappan legger seg på rommet hans. Ikke noe tips for legging heller. Guttungen her har plutselig begynt å ville legge seg. Her en dag midt i barnetv, sa han plutselig "Jeg går og legger meg jeg". Så tuslet han opp trappa og klatret opp i senga si Endret 22. oktober 2008 av Brudulja
Brudulja Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 I boka "Sove hele natten" står det forresten at gjennomsnittlig søvnbehov ved 2 års alder er 13 timer, 12 timer når de er 3.
la Flaca Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Gutten min er 2,7 måneder og i sommer begynte han å sove urolig om natta i perioder. Han har begynt å fortelle om drømmer, og noen ganger har han mareritt. Vil ikke legge seg i senga igjen og gråter, det har han aldri gjort før. I barnehagen sover han et par timer på dagtid og hjemme kan han sove enda mer, best å sove hjemme i senga si. Våkner i halv sju tida om morgenen og legger seg rundt sju. Sovner da med én gang. For meg blir det helt feil å be barnehagen begrense duppen til toåringen fordi han sover dårlig om natta i perioder. Faktisk tror jeg det kan gjøre vondt verre. En overarbeidet og overtrøtt hjerne blir ikke akkurat mer harmonisk av å få mindre hvile. Men alle barn er jo forskjellige og man kjenner sine egne best. Likevel heller jeg alltid mot at søvn avler søvn. Og jo mer ro og hvile man tilbyr et barn jo bedre har barnet det. Jeg syns ikke det er verre enn å prøve å roe lillegutt med sang og litt kos hvis han våkner og er lei seg. Vil han fortsatt ikke roe seg da får han rett og slett sove på mammas pute. Han vet likevel godt hvor han hører hjemme, så mas om å få ligge i foreldresengen sånn ellers har vi ingen problemer med. Er gutten deres engstelig og redd for at dere skal forsvinne ville jeg ikke nølt med å gi han den tryggheten han trenger. Jeg tror man får lykkeligere unger på den måten.
amyrlinn Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Heihei! min sønn runder snart tre. hender innimellom at han fortsatt trenger en liten lur på dagen. prøver å vende han av med dette, men av og til er man jo rett og slett mer trøtt en andre dager. i likhet med din sønn 'kaffedama' sov min sønn 12 timer hver natt og ca 2 timer om dagen når han var på den alderen er jo veldig forskjellig fra barn til barn hvor lenge de sover, men tenkte jeg bare sku si at det er flere enn din sønn som har godt sovehjerte. mørkeredd ja. før sovnet min sønn med lyset av og døren lukket og det var det ingen klaging, grining eller noe på. men nå for noen måneder siden begynte han å bli lei seg når jeg slukket lys osv. fant ut jeg sku ta han med i lampebutikken så han fikk velge en artig nattlampe selv (litt ekstra stas når en får velge selv )har funket veldig bra. nå har han to nattlamper på rommet, og vil helst ha døren åpen så han kan høre med etter han har lagt seg. dette har virket veldig bra for oss de har forresten noen veldig gøye og artige nattlamper på living lykke til =)
Gjest kaffedama Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 (endret) Takk for svar. Etter et par uker hvor sønnen har kommet ut igjen fra rommet sitt 5-10 ganger hver kveld etter at vi har lagt ham, endel raserianfall og minst 1,5 times styr for å få lagt ham hver kveld har vi nå bestemt oss for å si til barnehagen at han ikke kan sove på dagen. De dagene han ikke har sovet har han vært adskillig lettere å legge. Det går utover hele familien når det blir så mye styr som det er nå. Spent på hvordan ettermiddagene blir framover, men jeg håper nettene blir stillere. Endret 3. november 2008 av kaffedama
amyrlinn Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 høres flott ut håper det ornder seg for dere alle mann lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå