Nabodama Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Hvorfor kunne du tenke deg å bruke en sæddonor for å få barn, evt hvorfor ikke?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Ikke en anonym. Det går på tvers av alt jeg mener er rett å ta av bevviste valg på vegne av et barn. Om jeg havner i en situasjon hvor far er ukjent uten at det er planlagt (voldtekt, osv) er det litt annet, men å bevisst frata et barn muligheten til å kjenne halvparten av sitt biologiske opphav og familie ellers er uaktuelt. Men sæddonor i den forstand at det er en mann som i hovedsak stiller opp som donor, og som er en perifer person for barnet uten at jeg og han har et forhold kunne jeg nok har vurdert. Men i hovedsak hadde jeg ønsket en mann som også ønsket å være far for barnet.
LukaFrost Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Aldri i verden! Jeg vil ikke ha barn med en vilt fremmed mann. Kort sagt.
Gjest Stjernedryss Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Dersom jeg ikke finner en mann kommer jeg til å vurdere det. Jeg vil selfølgelig vite mest mulig om denne mannen. Alt fra utseendet, til diverse egenskaper. Kan være greit å vite navnet også så barnet har muligheten til å finne litt om faren dersom han/hun ønsker det.
Gjest ikke dumt Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Lurer på hvem som setter opp kriteriene for få lov å være sæddonor. Noen som vet? Regner med sæddonorene ikke kan ligge under snitt i iq. Tviler og på at de har arvelige sykdommer som kan gi barn skavanker. Egentlig burde alle kvinner i Norge benytte sæddonore. Slik hadde man større sannsynlighet for å få iqen på landets borgere høyere og man fikk bukt med arvelige sykdommer (fra menn vel og merke).
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 å bevisst frata et barn muligheten til å kjenne halvparten av sitt biologiske opphav og familie ellers er uaktuelt. HAllo... Barnet får da ikke en "far" selv om det benyttes åpen donor? Det får en slags biologisk historie, men ikke noe annet. Det får ikke en "familie" på kjøpet, og barnet får heller ikke vite om de andre barna denne donoren har vært med på å lage. Nei, jeg hadde helt klart valgt anonym, fordi at bruker man donor så er det ikke noen far med i bildet, de er mor og sykehuset som sammen lager et barn. I noen tilfeller er det par som skal være foreldrene til dette barnet, og da er det uvesentlig for barnet hvor sædcellene kom fra. Det er mor og den hun er gift med som er barnets foreldre. Det vil være pappas familie som er barnets andre halvpart av foreldresettet, ikke familien til han som donerte spermen.
MeLi Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har brukt en anonym sæddonor (det kostet ikke i nærheten av hva jeg trodde. Var mye billigere). Nå var jeg heldig og ble gravid ganske fort, så jeg slapp å bruke mye penger på det. Klinikken sjekker selvfølgelig at donorene er friske, ellers slipper de ikke gjennom nåløyet!! Jeg fikk vite om donoren: høyde, vekt, øyefarge, hårfarge, blodtype og yrke. Jeg valgte å bruke donor fordi jeg begynte å bli eldre, og ikke var i noe forhold. Har alltid ønsket meg barn, og da ble dette en vei å gå. Jeg er nå 40 år, og har verdens nydeligste sønn på snart 2 år . Jeg er fornøyd med valget jeg tok, og angrer ikke et sekund!
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 HAllo... Barnet får da ikke en "far" selv om det benyttes åpen donor? Det får en slags biologisk historie, men ikke noe annet. Det får ikke en "familie" på kjøpet, og barnet får heller ikke vite om de andre barna denne donoren har vært med på å lage. Nei, jeg hadde helt klart valgt anonym, fordi at bruker man donor så er det ikke noen far med i bildet, de er mor og sykehuset som sammen lager et barn. I noen tilfeller er det par som skal være foreldrene til dette barnet, og da er det uvesentlig for barnet hvor sædcellene kom fra. Det er mor og den hun er gift med som er barnets foreldre. Det vil være pappas familie som er barnets andre halvpart av foreldresettet, ikke familien til han som donerte spermen. Nei, ikke en familie, men en visshet. Jeg har vokst opp uten en far selv, men det å vite hvem han er, og hvor mine gener kommer fra har faktisk betydd endel for meg. Speselt med tanke på at min farmor var syk (sterkt arvelig, og så vidt jeg vet hadde ikke dette blitt stoppet ved en anonym donering pga at hun aldri fikk en klar diagnose, hun var bare en "rar bygdetulling") og jeg trolig har en stor risiko for å arve dette har det betydd mye for meg. Nå vet jeg, og kan både være obs på å ikke utsette meg for triggere, og om jeg merker det blomstrer opp hos meg kan jeg forhåpentligvis få det under kontroll før det blir ille. Sier ikke at det er slik for alle, eller at det er et vanlig senario, men klart mine egne erfaringer har farget meg også i dette. Men jeg ser argumentet i at det å ha en identitesløs sæddonor har sine fordeler, og kan gjøre barnet mer "eget" både for en enslig kvinne, og for et par hvor mannen er infertil.
Gjest Gjest_bare lurer_* Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Lurer på om man kan klage dersom klinikken gjørt feil, feks ved en feiltagelsen byttet sæden med en hvit og en mørk mann. Barnet ble jo ikke slik salgskontraken sa. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 . Sier ikke at det er slik for alle, eller at det er et vanlig senario, men klart mine egne erfaringer har farget meg også i dette. Men jeg ser argumentet i at det å ha en identitesløs sæddonor har sine fordeler, og kan gjøre barnet mer "eget" både for en enslig kvinne, og for et par hvor mannen er infertil. takk skal du ha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå