Gå til innhold

Juleforberedelser med en toåring

Fjellrypa

Anbefalte innlegg

Datteren min er nesten to, og jeg gleder meg til å feire jul sammen med henne i år. Jeg er veldig glad i julen selv, og håper vi kan bruke en god del tid på forberedelsene sammen. Kakebaking i forskjellige varianter er helt sikkert en hit, og jeg har planlagt julekalender av typen "24 julepynt som henges på en gren, en hver dag" (Likte minijuletreet som ble foreslått i en annen tråd veldig godt også, og skal vurdere den varianten).

Spørsmålet mitt er: hvilke juleforberedelser fungerer bra med så små barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så små barn kan fort bli overveldet hvis det blir for mye. (Det kan man forsåvidt bli som voksen også, når jeg tenker meg om ;))

Det du har planlagt høres koselig ut. Kanskje det er nok? I tillegg er det jo naturlig at dere ser på julegata, juletreet på torget, julepynt i butikkvinduer osv.

:nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips till kakebaking är att ha en extra vuxen med som kan baka med barnet eller fortsätta bakningen när barnet ledsnar.

Kakemenn och pepparkakor är kul, men mina barn har tyckt att det räcker efter en stund, och jag vill gärna göra hela degen... Jag har bjudit in mormor att vara med, eller haft mannen redo som backup när ett mjöligt barn vill springa iväg med en klump deg i munnen.

Det är kul att placera ut små tomtar/nisser i blomkrukor/potter, eller peta in nejlikor i apelsiner.

Det är kul att bygga snö eller islyktor och tända ljus ute.

Det är kul att välja juletre.

jag brukar göra pepparkakshus (utan barnen) men det är spännande att ställa fram det och pynta det.

Det behöver egentligen inte vara så mycket. För en tvååring kan det vara nog att titta på och uppleva saker. Kanske ta en dag och gå och titta i julskyltade butiksfönster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei som kommer til å være 2 år og 3 mnd når juleforberedelsene starter. Jeg satser på gjentakelse av fjorårets suksess som var julemarked på byens museum hvor hun satt på med hest og kjerre/slede. Også blir det en julekalender, litt kakebaking, se barne-TV med julekalenderen sammen, kjøpe julegaver og pakke de inn, julegrantenning, tenne adventslys og gå i biblioteket å låne noen bøker med julefortellinger som vi kan lese sammen. Ellers tror jeg det er greit å ikke "pepre" de for fulle av inntrykk og prøve å dempe litt på materalismen som råder i denne årstiden. Synes kanskje det er litt forskjell på om hun går i barnehagen eller ikke også. Som regel får de jo mer enn nok av juleforberedelser via barnehagen. Men jeg har datteren vår hjemme sammen med meg og lillesøsteren hennes, så da krever det litt mer av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...