Gjest Gjest_Vinga_* Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Hvordan startet interessen for musikk? Når begynte han å spille gitar? Jeg har to gutter i barnehagealder, og jeg ønsker å stimulere deres interesse for sang og musikk. Skulle det vise seg at de hater det (har ikke det inntrykket), så skal de selvfølgelig få slippe å spille noe som helst- men jeg vil gjerne la dem prøve, etter idèen om å eksponere barn for all slags aktiviteter, sånn at de selv kan velge det de liker best og som gir dem mest. Ønsker veldig for dem at de skal finne noe de er god til, noe som kan bli en fritidsinteresse senere. Har to gitarspillende brødre, er derfor jeg tenkte på det først og fremst. Hvordan går jeg frem? Noen gode idèer?
Gjest Purple Haze Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Mange steder i landet finnes det kulturskoler for barn, hvor de kan lære ulike instrument. Ellers finnes det jo en del private lærere rundt omkring, som tar i mot elever. Korps kan jo også være en innfallsvinkel til musikkinteresse.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Har en gitarspillende tenåringsjente Hun fikk plutselig lyst til å lære spille gitar da hun var 12-13 år. Fikk noen timer med privatundervisning. Lærte det grunnleggende. Lastet ned grep og sanger på internett. Startet med enkle sanger som blant annet Katie Melua. Nå er hun 16 år og spiller det meste på både akustisk gitar og el-gitar. Alt fra viser til metallica. Var med i et band som gitarist og vokalist i et par år. Bandet har tatt en pause nå, men hun koser seg fortsatt med gitaren. I sommer hadde hun ofte med seg gitar da de var ute og grillet med venner. Det viktigste er at det er lystbetont og gøy Du kan jo kjøpe en gitar i passelig størrelse? Du får en bra barnegitar for en tusenlapp. Kjøp den i en musikkforretning og prøvespill den.
Gjest Pet Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Min gitarspillende 17-åring begynte å lære og spille i musikktimene på skolen da han var ni og fikk sin første akustiske gitar til jul da han var ti. Har vært hekta på gitar siden og har nå to elgitarer, er kjempeflink (synes mamma!) og spiller i band. Har ikke fått undervisning utover musikktimene på skolen. Endret 21. oktober 2008 av Pet
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Du kan jo kjøpe en gitar i passelig størrelse? Du får en bra barnegitar for en tusenlapp. Kjøp den i en musikkforretning og prøvespill den. Jeg så Rema 1000 (av alle steder) solgte barnegitarer til 250 kr tror jeg det var. Er slike gitarer ok til småtasser som skal leke seg litt?
FruF Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Eg har ikkje blitt gitarist, men speler eit anna instrument og er no på veg til å bli lærar i kulturskulen, og dette er noko eg er opptatt av. Eg trur at det viktigaste for små born si interesse for musikk, og sikkert dei fleste ting, er tilgjengelegheit og mestring. Eg vaks opp med mellom fem og ti instrument tilgjengelege, som eg fekk leika med når eg ville, og det var veldig positivt. Og så fekk eg akkurat nok hjelp heima til at eg fann ut av dei enklaste prinsippa og lærte meg eit par melodiar, så eg følte at eg meistra det. Men det er viktig at foreldra ikkje er for kritiske eller "læraraktige". Utforsk saman med borna, ikkje ha fasiten. Viss eg hadde born i barnehagealder som eg gjerne ville at skulle ha lyst til å spela gitar hadde eg satsa på luftgitar/leikegitar, song og tulling i eit par år. Å organisera seks strengar og ti fingrar er ei stor motorisk oppgåve, og det skadar ikkje å venta til dei har litt større moglegheiter til å lukkast. Luftgitar og fantasi høyrest flott ut på fyrste forsøk Endret 22. oktober 2008 av FruF
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå