Gå til innhold

Menneskerettighet

Fremhevede innlegg

Gjest Emmy_Gjest
Skrevet

Bare lurer på om dere kanskje kan forklare meg hva dette betyr ; )

Artikkel 18

Alle har rett til å tenke hva de vill og til å handle etter sin overbevisning. Alle er frie til og velge og utøve sin egen religion og til å skifte religion hvis de vil.

Hvilket land ivaretar denne rettigheten og hvem gjør ikke det ?

Hadde blitt glad hvis noen kunne svart meg på dette <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artikkel 18

Alle har rett til å tenke hva de vill og til å handle etter sin overbevisning. Alle er frie til og velge og utøve sin egen religion og til å skifte religion hvis de vil.

Det betyr at vi alle har ytringsfrihet. Selv om dette er feil siden det er ikke alle som har det

Skrevet (endret)

Artikkel 18

IRAN, somalia, irak, Pakistan. for å nevne noen hehe. ;)

Endret av I'm persian - meaow
Skrevet

Saudi-Arabia er jo en velkjent versting.

Vi har for øvrig et problem her i Norge med at kirken ikke alltid får med seg at man ikke vil være medlem og at politikerne ikke respekterer folks ønske om at staten ikke skal melde dem inn i statskirken - jeg har selv blitt tvangsinnmeldt i statskirken, som så mange andre. Jeg fikk jo i teorien LOV til å melde meg ut, men merkelig nok ble jeg likevel stående i kirkens medlemsregister mot min uttrykte vilje. Det virker sikkert helt bagatellmessig i sammenligning, men den norske stat har også noen svin på skogen når det gjelder trosfrihet.

Skrevet
Saudi-Arabia er jo en velkjent versting.

Vi har for øvrig et problem her i Norge med at kirken ikke alltid får med seg at man ikke vil være medlem og at politikerne ikke respekterer folks ønske om at staten ikke skal melde dem inn i statskirken - jeg har selv blitt tvangsinnmeldt i statskirken, som så mange andre. Jeg fikk jo i teorien LOV til å melde meg ut, men merkelig nok ble jeg likevel stående i kirkens medlemsregister mot min uttrykte vilje. Det virker sikkert helt bagatellmessig i sammenligning, men den norske stat har også noen svin på skogen når det gjelder trosfrihet.

Nå er det problemet løst.

Alle er kollektivt innmeldt i Humanetisk Forbund. De som ikke vil være med, får selv ta ansvar for å melde seg ut. Jeg regner med at det er greit.

Gjest Emmy_gjest
Skrevet

Tusen takk <333

Men lurer nå forsatt på om det er noen som vet hav dette betyr:

Artikkel 18

Jeg vil hels ha et parr setninger om det, og hav det betyr ; )

Gjest statsviteren
Skrevet

artikkel 18 handler forsåvidt om ytrigsfrihet, men først og fremst med tanke på religion. ytringsfrihet generelt kan også omfatte media osv.

du spør egentlig om noe som er "umulig" å svare på når det gjelder nasjoner som overholder dette...det kommer an på hvorda man tolker det.

alle land som er medlem av FN må forholde seg til menneskerettighetene, dette har de forpliktet seg til å overholde.

de land som ikke har det er ikke forpliktet til noen andre enn sine egne lover.

menneskerettighetene er en av veldig få lover som overgår nasjonale lover, men sanksjonene er reellt sett få om man ikke overholder dette. enkelte land som libya +++ har fått handelssanksjoner osv, mens land som USA sjelden vil få sanksjoner pga deres økonomiske og militære posisjon i verdensbildet nå. og usa har vært i søkelyset spesielt med guantanamo osv som man mener har vært et brudd på både menneskerettigheter og genevekonvensjonen. usa er ikke enig i dette fordi de lagde sin egne lille spesialtilpassede lov for nettopp dette tilfellet.

men: mange land overholder ikke religionsfrihet, selv om det er vedtatt i deres egne lovverk. det finnes ulike måter å definere det på, og disse skiller blandt juridiske vedtak og faktisk praksis.

er det for eksempel religionsfrihet når man nekter muslimer å bygge moskeer i sitt nærmiljø i en norsk by? mange vil si nei. mange vil sikkert også si ja.

og norge er ett av de landene som liker aller best å "skilte" med sine forpliktelser overnfor det internasjonale samfunnet.

jeg kunne gitt deg et veeeldig mye lengre svar, men du skjønner tegningen,

langt svar på et kort spørsmål! tipper det gjelder en skoleoppgave, og da kan jeg svare deg at et slikt spørsmål i stor grad er en refleksjonsoppgave.

Skrevet

Er det ikke ganske innlysende?

Skoleoppgave du ikke gidder gjøre selv, eller?

Skrevet
Er det ikke ganske innlysende?

Skoleoppgave du ikke gidder gjøre selv, eller?

Samme tanke slo meg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...