Gjest Lano Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men jeg kunne godt tenke meg å lese noe av Henrik Ibsen. Jeg aner ikke om det er tungt å komme seg gjennom, men det er litt "allmennkunnskap" som kunne vært morsomt å få med seg. Men er det noen som har tips til hvor jeg skal begynne? Er det noen av tekstene som er bedre for en Ibsen-nybegynner enn andre??
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Ibsen er knall! Jeg synes det som ikke er på rim er lettest. Et helt skuespill hvor alt er skrevet på rimform blir slitsomt i lengden, det blir fort til at man mister litt av handlignen siden man blir så opphengt i å lese i rette rytmen. Jeg likte veldig godt Hedda Gabler (tenk det, Hedda!), Vildanden, Et dukkehjem og En folkefiende.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes Lille Eyolf er fin - og ganske kort og konsis. Gjengangere også. Egentlig lite av Ibsen som er spesielt tungt å lese, men det er litt forskjell på graden av symbolisme vs realisme i de ulike stykkene, så det kommer kanskje an på hva du interesserer deg for å lese. Også tror jeg NRk kanskje har endel av stykkene tilgjengelige som podcaster?
Gjest *Mim* Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har lånt en del Ibsen-stykker fra Radioteateret som lydbøker. Grein i bilen over Vildanden, og lot meg imponere av Fruen fra havet. De nyere produksjonene anbefales!
Mamma1 Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Anbefaler å begynne med Gengangere eller Hedda Gabler. Et Dukkehjem er også enkelt.
IngvildChristine Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Et dukkehjem er mitt favorittstykke, og har vært det i mange år, men jeg er også veldig glad i Vildanden. Synes ingen av disse er tungleste, men derimot flotte tekster! Hvis du er interessert i mer av denne typen litteratur synes jeg du bør sjekke ut Amalie Skram, har akkurat lest et par av bøkene hennes om igen, og de er fantastiske. Gripende og interessante. Anbefaler da Forraadt og Fru Ines spesielt.
Gjest Lano Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Takk for mange gode tips, så nå jeg litt mer om hvor jeg skal begynne!
hjertesukka Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) "Hedda Gabler" kan leses som en krimroman, en kvinneroman eller en psykologisk roman - eller alt på en gang. Det er det som er så fantastisk med mange av disse bøkene. Almennmenneskelige problemstillinger som gjelder alle til alle tider. Likte også godt "En Folkefiende", men jeg vet ikke helt om jeg er enig i at den som står alene, står sterkest. Selv om det var riktig i denne romanen/boka. Vil heller si det slik at den som har sannheten, står sterkest. (Men hva er sannheten?) Snart skal jeg se "Rosmersholm" på teateret og prøver å sette meg inn i handlingen- den er ikke så lett å få taket på som de jeg har nevnt. Ellers er Amalie Skram en undervurdert forfatter. Hun har helt fantastiske bøker, som forsåvidt er lette å lese og som tar opp problemer som også er aktuelle i dag. Endret 23. oktober 2008 av hjertesukka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå