Gå til innhold

Babyen spiser alt for lite

Gjest Lupi

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

I lang tid nå har babyen min spist alt for lite!! Han tar ofte 10 eller 20 ml fra flaske, selv når det er 2-3 timer siden forrige måltid. En gang i døgnet (oftest på kvelden) spiser han 100 ml i et måltid. Jeg synes dette er skremmende lite for en 5 kilos baby :(

Helsesøster mener vi kanskje mater for ofte. Og noen ganger mater jeg veldig ofte ja! Det kan ha gått bare 1 time siden sist. Men hva skal jeg gjøre da, når jeg vet at han tok 20 ml sist og han skriker og gaper og suger seg fast i skjorta mi?? Skal jeg virkelig da si at nei, nå venter vi til det har gått 2 timer? :O

Synes dette begynner å bli litt skummelt jeg... Når klokka er 17 på ettermiddagen og han har spist 70 ml fordelt på 4 måltider liksom den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moonshadow

Sånn har mi også vært de siste dagene. Var på legevakta på Søndagen og de kunne ikke se at hun var syk eller noe sånt. Jeg mistenker at det er tenner på gang, da blir de vist dårlig til å spise. Kanskje det kan være det til gutten din også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Sånn har mi også vært de siste dagene. Var på legevakta på Søndagen og de kunne ikke se at hun var syk eller noe sånt. Jeg mistenker at det er tenner på gang, da blir de vist dårlig til å spise. Kanskje det kan være det til gutten din også?

hm jeg vet ikke... han er 4 mnd, men korrigert 2 mnd. I går var han veldig sutrete hele dagen og litt varm på kvelden (37,7 - kan også skyldes for mye klær)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Mi er 4mnd hun også. Vet ikke om premature får senere tenner kanskje? Legen sa i allefall at babyer kan ha perioder der de er matlei eller har dårlig matlyst. Jeg fikk beskjed om å følge med på formen hennes og skjekke at hun har våte bleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nøyaktig samme problemstilling.. jeg sender deg svaret til prematurlegen på pm :jepp:

Må bare finne det først.

Vi var innlagt en ukes tid, med Lille, men hun fortsatte å spise dårlig også etterpå, når de mente hun var fin nok til å skrives ut.

Tilslutt måtte vi tvinge oss selv til å legge bekymringene bort, fordi hun la på seg helt ok, ikke max, men ok, selvom hun spiste mindre enn de normalt skulle.

Lykke til.

Håper mailen hjalp deg, om ikke annet beroliget deg.

Endret av MidnightChildDreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tommelfingerregel er 15 % av kroppsvekten pr døgn (mener jeg å huske). (Vår spsite lenge mindre enn dette, og det var helt ok. Så da på vektoppgangen)

En del premature vil jo ikke spise, da bør man få oppfølging fra fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel er 15 % av kroppsvekten pr døgn (mener jeg å huske). (Vår spsite lenge mindre enn dette, og det var helt ok. Så da på vektoppgangen)

En del premature vil jo ikke spise, da bør man få oppfølging fra fagfolk.

Stemmer dette her. Men som du sier; vår spiste også ganske mye mindre enn dette, og gikk alikevel tilfredstillende opp.

Hvis det går over lenger tid, og allmentilstanden blir dårlig, samt at baby går ned, så er fagfolk veien å gå ja. For som du sier; et velkjent problem blant premature, i større eller mindre grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke skremme, men jeg synes at du bør sjekke at hjertet hans fungerer som det skal. Jeg har lest om dine ammeproblemer, dine og hans problemer er som å lese om min nevø som ble født med en mindre, men allikevel behandlingstrengede hjertefeil.

Det ble ikke oppdaget noe galt ved fødselen, men han slet veldig med å få til å amme, og da ammingen ble oppgitt, fortsatte problemene ved at han ikke klarte å ta til seg nok flaske.

Da han var noen måneder gammel ble det endelig oppdaget at det var to hull i hjertet, og gutten ble satt på medisiner. Da ble det mye enklere å få til spisingen, og han la på seg tilfredtillende.

Siden gutten din er prematur burde det ikke være noe i veien for å få en litt utvidet undersøkelse som kan utelukke at det er noe fysisk galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nå er det som sagt ganske vanlig at premature ikke spiser som de skal, da)

Hvor mye spiser han i døgnet, da Lilleulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Jeg vil ikke skremme, men jeg synes at du bør sjekke at hjertet hans fungerer som det skal. Jeg har lest om dine ammeproblemer, dine og hans problemer er som å lese om min nevø som ble født med en mindre, men allikevel behandlingstrengede hjertefeil.

Det ble ikke oppdaget noe galt ved fødselen, men han slet veldig med å få til å amme, og da ammingen ble oppgitt, fortsatte problemene ved at han ikke klarte å ta til seg nok flaske.

Da han var noen måneder gammel ble det endelig oppdaget at det var to hull i hjertet, og gutten ble satt på medisiner. Da ble det mye enklere å få til spisingen, og han la på seg tilfredtillende.

Siden gutten din er prematur burde det ikke være noe i veien for å få en litt utvidet undersøkelse som kan utelukke at det er noe fysisk galt.

Han hadde hull i hjertet. vi sjekket dette forrige mandag, og det har nå lukket seg av seg selv.

Tusen takk for svar, alle. han spiste faktisk akkurat et ganske ok måltid. Vi reiser for å veie oss :) Vekten har gått opp tilfredsstillende hele veien, men er kun de siste dagene jeg føler han ikke har spist....

Tusen takk for PM, MidnightChildDreamer :klem: det setter jeg pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
(Nå er det som sagt ganske vanlig at premature ikke spiser som de skal, da)

Hvor mye spiser han i døgnet, da Lilleulv?

Det skal jeg sjekke nå fremover. Har liksom ikke fulgt helt med. Han ammer faktisk på natten fortsatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skrev opp de første ukene for hvert måltid, vi, for å ha litt kontroll mht endringer og slikt.

Vi også.. kjekt! :jepp:

Såfemt man klarer å ikke se bare på mengde, men på det som er "viktig" nemlig vektøkningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Vi også.. kjekt! :jepp:

Såfemt man klarer å ikke se bare på mengde, men på det som er "viktig" nemlig vektøkningen :)

Takk for tipset, det skal jeg jammen gjøre fremover!

Tror kanskje vi har presset han litt også :rodme: spesielt faren er fæl på å alltid prøve å få i han litt til når han signaliserer at han er ferdig. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han spiser mye om natta og mindre på dagtid? Slik hadde vi det en periode i alle fall. Han spiste seg opp om natta og ville ikke spise fra 08-15 i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tusen takk for PM, MidnightChildDreamer :klem: det setter jeg pris på!

Bare hyggelig. Håper som sagt du fikk noe ut av den :jepp:

Veit hvor fortvilende det er å sitte med en prematur som spiser mindre enn vanlig. Og ofte så forstår ikke de med terminbarn oss så godt ;)

Men som sagt, igjen: jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for-- håper du finner tid til en liten oppdatering om en stund.

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solisol i.i

Hei!

Min venninne hadde det samme problemet med sin gutt.

Legen fant ut at strengen til overleppen var for stram,og førte til smerter når han suget. Etter at de skar denne spiser gutten som bare det..

En ting å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Du kan også prøve og gi han flaske når han sover. Snuppa mi har spist alt for lite den siste uka og jeg fikk tips om å prøve og gi henne flaske når hun har lagt seg for natta og sover tungt. Da spiser hun alt fra 50 til 150ml. Da vet jeg i allefall at hun får i seg litt ekstra og hun våkner ikke av det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev opp de første ukene for hvert måltid, vi, for å ha litt kontroll mht endringer og slikt.

Vi noterer også opp hva han får på flaske - men ammer jo i tillegg, så det er litt vanskelig å skrive opp, hehe.

Veit hvor fortvilende det er å sitte med en prematur som spiser mindre enn vanlig. Og ofte så forstår ikke de med terminbarn oss så godt ;)

Signerer!!

Det er utrolig frustrerende med disse småtassene som ikke spiser like mye som andre, de er jo ikke så store i utgangspunktet.

Vet ikke hvor ofte dere veier nå, jeg, men kanskje veie en gang i uka over en liten stund for å sjekke at han fortsatt går opp kanskje? Sebastian begynte å spise veldig dårlig da han fikk en luftveisinfeksjon, - kanskje det er noe han brygger på?

Masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...