Gå til innhold

barn i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har tre barn selv, og de skal selvsagt være med i vår velsignelse i kirken og på festen etterpå. tenker at de kan være med "så lenge de vil". Men hva med andres barn, hva er vanlig? I de bryllupene vi har vært i har ikke brudeparet hatt egne barn, og derfor har de heller ikke hatt noen barn under middagen og festen.

hos oss er det flere av gjestene som har barn - hvem bør inviteres med og hvem bør ikke? Det bør jo ikke bli for mange barn heller, for det blir vel litt bråkete? Samtidlig vil vi nødig støte noen... er det noen av dere med erfaring rundt dette?

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg er ikke gift, og har sånn sett ingen erfaring, men jeg har VÆRT i bryllup som barn (var vel ca 12 år, og det var langt yngre barn tilstede, vi var ganske mange) Min tante giftet seg nemlig for drøyt ti år siden, og hun inviterte alle sine tantebarn hun (og min onkels onkelbarn, men det var vel ikke mer enn en gutt på det tidspunktet, han var 3-4 år)

Vi hadde det topp. Hva de voksne synes, ja det vet jeg ikke helt...

Fordelen med lokalet var at vi hadde muligheten til å gå ut (det var jo midt på sommeren) og oppholde oss i andre rom til tider (det var et helt hus nemlig, et foreningshus da) Trur ikke vi laga så mye bråk, men min fetter kom inn med en liten frosk i hendene da, da laget hans mor litt lyd....

Brudepika som ikke var mer enn 4-5 år sovna etterhvert i to stolr satt mot hverandre, med pappas dressjakke over seg.

Jeg har vært i bryllup som tenåring også, men ingen bryllup kommer for meg opp mot dette (det var det første for meg, og det var kjempekjekt) For min del virker det naturlig at vi antakelig også ber de unger det er naturlig å be, når vår tid kommer. (Vi er nå 24, og har vært sammen i to år.) Sambos yngste søster er 11 år nå (den andre er 13) og dem kan vi jo i alle fall ikke utelate! Men, dette er ikke noe jeg har tenkt så mye på, vi er ikke engang forlovet enda...

Skrevet

Vi inviterte hele familier - altså barna var velkommen om foreldrene ønsket å ta de med. Dette pga av to tantebarn som hadde blitt dødsfornærmet om de ikke ble invitert, og for ikke å fornærme noen eller ekskludere barna gjorde vi det slik. De fleste lot barna være hjemme med barnevakt; av 13 mulige kom tre - og de var alle i ti-års alderen og holdt ut til langt på natt uten bråk av noe slag - de var bare utrolig sjarmerende.

Skrevet

Jeg skal IKKE ha barn i bryllupet når den tid kommer.

Det er ikke spesielt spennende som barn med lang middag og masse taler, og det er, som andre har påpekt, kanskje kjekkere for de som har barn å "få fri" og kunne slå seg litt løs, slippe å bekymre seg for om ungene bråker osv.

Serverte i et bryllup hvor det var 3 brudepiker i 5-6 års alderen eller noe sånt, og hun ene var så bortskjemt og nesevis at hun var en plage. Ville ikke ta særlig hensyn nei.

Så søskenbarns barn og små søskenbarn får bli hjemme.

Skrevet

Vår datter på fire måneder skal være med på festen. Jeg har egen barnevakt til henne. Det vil også være to babyer på 2 måneder. De er med siden moren ammer. Men hun ene har med seg en barnevakt. Begge har eldre unger på ca. 2 år, men de er ikke med på festen. Jeg sa vel at de kunne være med, men både foreldrene og jeg mente det er best de ikke er med. Hva glede har en 2 åring av en fest sent på natten. Bare stress for foreldrene.. Min stesønn på 6 år skal være med, og hans fetter på 3 år. De leker så godt med hverandre. Men fetteren på 1 år, håper jeg at de får barnevakt til..Men vi følte vi måtte invitere han også.

Vi tenkte på unger da vi bestemte lokalet. Det er utgang til en stor hage, og det er en god gang utfor rommet vi skal være i . I tillegg er det et tilhørende møterom som vil fungere som amme- og stellerom. Tror det skal gå bra.

Gjest Zalomine
Skrevet

Hmm, det kjekke bryllupet, der var jeg bare til kaffe faktisk. I andre bryllup har jeg vært til middag også, men aldri i en alder av 5-6 år da. Brudepikene er selvsagt det, og de har alltid oppført seg eksemplarisk de (i alle fall min kusine, som har vært det to ganger, når hun var 4-6 år, syntes ikke det ble kjedelig, og oppførte seg flott :)

Men, alle får nå velge det som er naturlig for dem. Hvor setter man aldersgrensa da, om man sier "små søskenbarn kan ikke være med". Skiller man søskenpar? Hva om man vil ta hele søskenpar, men dermed må enten den eldste i et søskenpar være hjemme enda yngre får være med, eller den yngste får være med enda eldre søskenbarn må være hjemme?

Dette er ikke lett, og alle må vel ta en avgjørelse utfra de barna det gjelder, de lokalene man har, hvor mange man har plass til, og rett og slett egne ønsker....

Skrevet

Nå er det en del år siden vi gifta oss, men vi inviterte tante- og onkelbarna. Nå ble det ikke noen barn i bryllupet fordi våre søsken valgte å ikke ha med barn.

Vi inviterte ikke venners barn, det har ikke vært vanlig i vår vennekrets.

Skrevet

Vi inviterer 9 barn,

mine tre søskenbarn ti, åtte og seks år,

min forlovers datter ti år,

mine tre tantebarn tretten, seks og fire år pluss

våre egne to som vil være drøye ti og nesten syv.

Regner med at søskenbarna mine pluss de to minste tantebarna ikke kommer (fordi foreldrene ønsker det selv)

Yngre barn ville ikke vært aktuelt.

Våre to skal ha hver sin stand-by barnevakt,

slik at de kan dra hjem når de vil.

Andre får egentlig ta avgjørelser for sine barn.... :ler:

Skrevet

Min eldste søster giftet seg da jeg var fem, lillebroren min var tre. Det var gøy, det!

Jeg har en hel bråta med søskenbarn, 90% av dem er eldre enn meg. Da de eldste kom i giftefasen, ble det gjerne noen brylluper i løpet av sommeren. Og for å si det rett ut: Jeg har aldri "tilgitt" dem som ikke lot oss yngste få være med. Det var urettferdig, det!

Men jeg husker hvert eneste ett av de andre festene. Bortsett fra en gang ett av søskenbarna mine ble litt snøvlete - jeg ble litt engstelig, da - var det innmari gøy. Men jeg tror jeg sovna før festen var slutt......

Skrevet

Ingen barn kommer til å bli invitert i bryllupet vårt, med unntak av min kommende nevø som kommer helt fra USA.

Skrevet

Vi bad alle de barna det er naturlig å be og som vi har et nært forhold til. Våre nevøer og nieser (3 stk i alderen 1 1/2-10 år var der), samt min kusine på 10 år. Disse synes det var kjempestas å være med i bryllupet og hadde blitt veldig såret om de ikke hadde blitt bedt. I tillegg holdt 2 av dem flotte taler, og det var virkelig en opplevelse!

Barn av kusiner/fettere bad vi ikke til oss, og jeg tror også de synes det var helt greit.

Skrevet

Vi ba min manns nieser og nevøer i bryllupet - 3 stk fra 6-10 år. Var litt i tvil om dette, for de pleier å være rimelig aktive (som alle barn i den alderen) og kan være litt slitsomme...

Men de oppførte seg rett og slett eksemplarisk, satt stille store deler av middagen og sjarmerte de fleste. Eldstemann overrasket oss også med torader-spill da vi kom fra fotografen - en kjempesuksess!

Den eldste gikk og la seg etter kaffen, den midterste sovnet i en sofa, mens minstemann holdt ut på dansegulvet til siste slutt :ler2:

Angrer ikke et øyeblikk på at vi tok med barna, men særlig mindre barn hadde ikke vært aktuelt.

Skrevet

Vi inviterte alle, men vi er først ute av søsknene til å få barn, så det var ingen nevøer/nieser å ta hensyn til. De yngste var noen av hans kusiner (3 + 5 år). I ettertid har jeg angret på at vi ikke satte en nedre aldersgrense på 8 år/skolealder (da hadde akkurat mannens attpåklatt av en søster fått være med).

Oppleve de to små som skikkelig uromomenter, foreldrene hadde lite kontroll på dem. Vi plasserte dem med vilje langt nede på bordet, slik at de lett kunne gå inn og ut av lokalet. Dessverre lot foreldrene dem løpe rundt til div. tanter og onkler, de maste under talene, videoen fra middagen er nesten ikke vits i å se, fordi du hører de små bedre enn talerne :(

Nå må det sies at jeg ikke har noe forhold til disse barna i utgangspunktet (kjenner dem nesten ikke, hadde møtt dem 1 gang før bryllupet), og man skal også ta hensyn til hvordan barna er og hvor flinke foreldrene er til å passe på.

Hadde vi valgt om igjen og hatt den erfaringen vi har nå, så hadde de ikke blitt invitert...

Gjest Anonymous
Skrevet

ingen under 15 hos oss!

det er et bryllup.. ikke et barneselskap.. vi vil ha stil!

Skrevet
ingen under 15 hos oss!

det er et bryllup.. ikke et barneselskap.. vi vil ha stil!

Så det blir ikke stil over et bryllup når det er barn der? Det synes jeg var en merkelig konklusjon!! :forvirra:

Skrevet

Så det blir ikke stil over et bryllup når det er barn der? Det synes jeg var en merkelig konklusjon!! :forvirra:

Kan du tenke deg noe mindre sjarmerende enn barn som hyler på restaurant, f.eks.? Jeg tror det er det som menes her. Dessverre er ikke alle barn like godt oppdratt, og den trenden mener jeg er stadig synkende - dessverre. Og uoppdragne barn kan være et VELDIG forstyrrende element i en slik setting!

Jeg er veldig enig i at et bryllup ikke på noen måte skal være et barneselskap. Skal man ha barn i bryllup, bør det være et skikkelig oppleg for de, med egen barnevakt for alle sammen (evt flere), slik at de ikke forstyrrer "programmet" for dagen.

Skrevet

Kan du tenke deg noe mindre sjarmerende enn barn som hyler på restaurant, f.eks.? Jeg tror det er det som menes her. Dessverre er ikke alle barn like godt oppdratt, og den trenden mener jeg er stadig synkende - dessverre. Og uoppdragne barn kan være et VELDIG forstyrrende element i en slik setting!

For meg gjør det faktisk ingnting at det er litt hyl og skrik fra en liten unge under middagen, den er like stemningsfull allikevel. For oss var det veldig viktig å også kunne ha med barna på denne dagen, for de er en like stor del av familien som de voksne er. Hvis foreldrene ikke vil ha med seg barna er det selvsagt greit, men jeg synes det var kjempehyggelig at det var barn hos oss jeg. De store barna gikk det selvsagt kjempebra med og hun på 1 1/2 år oppførte seg veldig bra synes jeg!

For meg ville det vært rart å ikke hatt barna der.

Skrevet
For meg gjør det faktisk ingnting at det er litt hyl og skrik fra en liten unge under middagen, den er like stemningsfull allikevel. For oss var det veldig viktig å også kunne ha med barna på denne dagen, for de er en like stor del av familien som de voksne er.

Har selv tre barn, som er veldig godt oppdratt, og ja, de er en like stor del av familien som de voksne. Men det er slett ikke alle barn som er godt oppdratt, og et bryllup er etter min mening ikke et selskap på barns premisser. Da får man heller finne et litt alternativt opplegg som sørger for at 1) barna har det gøy og 2) at de ikke forstyrrer den voksne delen av forsamlingen.

Hvis foreldrene ikke vil ha med seg barna er det selvsagt greit, men jeg synes det var kjempehyggelig at det var barn hos oss jeg. De store barna gikk det selvsagt kjempebra med og hun på 1 1/2 år oppførste seg veldig bra synes jeg!

Igjen; det er slett ingen selvfølge at (alle) barn oppfører seg bra.

Skrevet

Selvsagt er dette smak og behag! Poenget mitt er lissom bare det selvom det er barn tilstede, så betyr ikke det at det ikke er stil over bryllupet. Joda, barn kan ødelegge et bryllup, men de kan også gjøre det ennå flotte. Det kommer selvsagt helt an på barna og oppdragelsen.

Vel, ungene vi hadde hos oss var iallfall de som koset seg mest av alle og det var koselig å se! De snakker stadig om tante og onkels bryllup, og jeg synes det er hyggelig at de også har gode minner fra denne dagen.

Gjest sirre
Skrevet

Vi ønsker at barna skal være med , men vi var nødt til å sette grenser ved søsken med barn.Vi er en stor familie så det blir bra mange barn alikevel.Vi har da bedd alle andre uten barn, ingen syntest at det var rart.

Vi har fått et parr hendvendelser der de ikke hadde barnevakt, der de spurte om de kunne få ta dem med, dette synes jeg er greit for ellers ville jo ikke disse gjestene komme.Litt rund i kantene kan man jo være.

Vi har også 2 ungjenter som vil assistere barnebordet, ordning av mat / lek & aktiviteter .slik at foreldrene vil få litt fred å ro!Dette synes ivertfall jeg er en god løsning da vi ønsker at barna skal være en del av dette også.

Vi søsken er ellers enige om at klokka 10 når baren åpner skal det være barnefritt.Slik at det blir likt for alle.Barna er sikkert dødsliten før det så det blir helt sikkert ikke så sent som dette uansett!!

Hilsen snart gift!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...