Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg bestilte noen klesplagg fra USA og fikk dem forrige uke, ved at et bud fra UPS kom på døren min. Pakken hadde en verdi på 2000 kroner, men det ser ut som om tollen ikke sjekket den, for jeg fikk ikke noe moms- eller tollfaktura. Nå hadde jeg et ubesvart anrop fra UPS på mobilen, men det er ikke samme avdeling som den som kjørte pakken til meg. Kan det være at de har sett at pakken ikke er tollbehandlet og skal kreve meg for ekstra penger? Kan de gjøre slik i ettertid? Jeg har altså ikke gjort noe galt, bare å motta pakken, og jeg har heller ikke forsøkt å lure meg unna moms. Men når jeg først har fått den hadde det jo vært veldig greit ikke å måtte betale masse ekstra. Det er jo en hel uke siden!
rabagast Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Du må betale toll/moms til UPS, de har 'lagt ut' for deg slik at ikke pakken blir forsinket i tollen. Du må uansett betale, om det har gått en uke eller et år. Hvis du ikke synes det er riktig, er det bare å innse at slik fungerer norsk lov, og at saken kommer til å gå til inkasso hvis du ikke betaler.
Zzyzx Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Dette er standard prosedyre hos UPS. De legger ut og regningen kommer i etterkant. Er ikke så mye å få gjort med det.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Du må betale toll/moms til UPS, de har 'lagt ut' for deg slik at ikke pakken blir forsinket i tollen. Du må uansett betale, om det har gått en uke eller et år. Hvis du ikke synes det er riktig, er det bare å innse at slik fungerer norsk lov, og at saken kommer til å gå til inkasso hvis du ikke betaler. Jada, jeg har ikke noe problem med å betale hvis det er slik det vanligvis gjøres. Jeg vet ikke hvordan du leste det ut av mitt innlegg. Synes bare det var rart at de ikke sa noenting om ekstra betaling da de ga meg pakken, eller at de bare overleverte en faktura samtidig.
rabagast Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Sannsynligvis veldig mye mer effektivt å la budet slippe å kreve inn toll og moms...
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Sannsynligvis veldig mye mer effektivt å la budet slippe å kreve inn toll og moms... Hmm, ja, det er det nok. Regner med de har endel pakker å levere ut iløpet av dagen. Budet kunne kanskje sagt fra da, eller hatt en lapp med informasjon eller noe sånt. Jaja, da har jeg lært noe nytt i dag!
Mischa Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Det samme skjedde meg, pakken kom på døra og senere fikk jeg et brev.. Men jeg trodde jeg fikk en pakkeseddel og lot den ligge, helt til jeg plutselig fikk inkassovarsel
royaltrux Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Det samme skjedde meg, pakken kom på døra og senere fikk jeg et brev.. Men jeg trodde jeg fikk en pakkeseddel og lot den ligge, helt til jeg plutselig fikk inkassovarsel Akkurat det samme skjedde meg (slapp unnå inkasso da men) Litt irriterende for det ser ut som pakkeseddel. Dessuten hadde jeg bestilt kun 1m stoff og det kostet meg nesten 500 kr å sende...FRA SVERIGE (og det bli IKKE opplyst når jeg bestilt heller). Aldri igjen....jeg hater UPS!!
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Akkurat det samme skjedde meg (slapp unnå inkasso da men) Litt irriterende for det ser ut som pakkeseddel. Dessuten hadde jeg bestilt kun 1m stoff og det kostet meg nesten 500 kr å sende...FRA SVERIGE (og det bli IKKE opplyst når jeg bestilt heller). Aldri igjen....jeg hater UPS!! Må man bestille ekstra for at pakken har blitt sendt med UPS? Jeg betalte for frakt da jeg bestilte pakken min fra USA, blir det ekstra for at UPS leverte pakken på døren min her i Norge? Da ville jeg jo heller hentet den på postkontoret!
rabagast Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Må man bestille ekstra for at pakken har blitt sendt med UPS? Jeg betalte for frakt da jeg bestilte pakken min fra USA, blir det ekstra for at UPS leverte pakken på døren min her i Norge? Da ville jeg jo heller hentet den på postkontoret! Det er ikke alltid man får flere alternativer å velge mellom, men hvis du kan velge mellom bud og post, blir jo budfirma som UPS dyrere (og går raskere).
ashera Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Må man bestille ekstra for at pakken har blitt sendt med UPS? Jeg betalte for frakt da jeg bestilte pakken min fra USA, blir det ekstra for at UPS leverte pakken på døren min her i Norge? Da ville jeg jo heller hentet den på postkontoret! Nei, det må man ikke. Man må betale moms/toll og fortollingsgebyr, akkurat som på posten. Frakten betalte du for da du bestilte pakken. Men UPS er vanligvis litt dyrere og raskere enn mange andre operatører.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 UPS!!!!!!!! Vil dette si at jeg kan regne med å få ei saftig regning snart? Jeg har handlet masse hudpleieprodukter fra skin-etc.com og ble overlykkelig over at de ikke ble stoppet i tollen..
rabagast Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 UPS!!!!!!!! Vil dette si at jeg kan regne med å få ei saftig regning snart? Jeg har handlet masse hudpleieprodukter fra skin-etc.com og ble overlykkelig over at de ikke ble stoppet i tollen.. Hvis de ble levert av UPS, kan du regne med å få en regning derfra for toll og moms, ja...
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 UPS!!!!!!!! Vil dette si at jeg kan regne med å få ei saftig regning snart? Jeg har handlet masse hudpleieprodukter fra skin-etc.com og ble overlykkelig over at de ikke ble stoppet i tollen.. Tror ikke det. Skin-etc.com bruker USPS
rabagast Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 UPS og USPS er jo to helt forskjellige ting. Men Gjest i #12 husker kanskje om hun fikk pakken i posten eller om den ble levert med bud?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #16 Skrevet 21. oktober 2008 UPS og USPS er jo to helt forskjellige ting. Men Gjest i #12 husker kanskje om hun fikk pakken i posten eller om den ble levert med bud? Den ble levert med USPS.. Fikk pakken levert på døren for over en mnd siden men ikke fått noe krav på toll ennå.. Er ikke så inne på akkurat dette, har bare bestilt fra strawberrynet tidligere og jeg har alltid prøvd å holde meg innenfor 200 grensa, og dersom beløpet har kommet over måtte jeg betale toll/ fortollingsgebyr på posten når jeg hentet varen. Jo jo.. den som lever får se..
Nienna83 Skrevet 21. oktober 2008 #17 Skrevet 21. oktober 2008 Du mener vel UPS? UPS er budfirma som leverer pådøra. USPS er det amerikanske postvesenet og da får du pakken i postkassa.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #18 Skrevet 22. oktober 2008 hmm.. sto USPS på pakkeseddelen iallefall..
Gjest Gjest_LilleMeg_* Skrevet 31. oktober 2008 #19 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg ble oppringt av UPS i dag fra et svensk nummer, men så ikke anropet før en time senere (sannsynligvis etter kontortid). Fikk også en melding på svensk om at jeg skulle ringe tilbake angående betaling av norske importgebyrer. Men, de svarte ikke da jeg ringte opp igjen. Ringer de meg opp igjen på mandag? Leverer de pakken til planlagt tid selv om jeg ikke rekker å betale gebyrene innen da?
alCaldazar Skrevet 1. november 2008 #20 Skrevet 1. november 2008 Hvis du vil forhindre at spedisjonsselskapet (UPS, TNT etc) fortoller for deg, så må du sørge for å få trackingnummeret fra avsender, ringe spedisjonsselskapets norske avdeling, og forklare at du vil fortolle selv slik at de ikke fortoller den for deg. For at dette skal gå greit så må du på forhånd ha betalt toll/MVA. Dette kan du gjøre på et av tollkontorene eller (for varer med verdi mellom 200-1000) på TVINN-nettsiden; der kan du betale med kredittkort. Når du har betalt så burde det være tilstrekkelig å opplyse spedisjonsselskapet om kvitteringskoden(?) slik at de vet at tollen er betalt; vet ikke detaljene der. Det eneste du oppnår med dette er evt. å slippe spedisjonsselskapets gebyr. Venter på en pakke klær til over tusenlappen selv fra England, skal prøve å fortolle den selv på mandag. Blir spennende å se om det går, og hvor mye jeg evt. sparer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå