Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg prøver å komme i form med intervall-jogging tre ganger i uka. Veldig sakte men sikkert har jeg merket framgang, men i det siste føles det som om formen blir dårligere for hver treningsøkt. I stedet for å øke lengden på intervallene, må jeg bryte i siste intervall i økter jeg har klart tidligere. For tiden er intervallene på 10min og 9min jogging. Er det bare en tung periode med dårlig form (har følt meg i dårligere form i ca to uker), eller kan det være at jeg gjør noe feil?
UllaG Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Det kan godt være bare en forbigående periode. Jeg løper fem og seks ganger i uken, og noen dager føles formen absolutt mye bedre enn andre. Det kan gå hele uker, og flere av dem, der jeg tenker at dette er jo bare tungt, skal jeg ikke bli bedre form, men så plutselig en dag løsner det og jeg føler meg på topp igjen. Men pass på om du nettopp har startet treningen din at du ikke har økt mengden for raskt og at du dermed holder på å overtrene deg. Den er en veldig kort vei fra å være generelt litt sliten og tung i kroppen til og bli overtrent dersom man ikke vet helt hvordan man skal tolke kroppens signaler.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har jogget i noen måneder og er veldig påpasselig med å ikke øke belastningen for fort. Intervallene økes med 1 min/uke, i tillegg til at den ene økten er uten intervaller. Likevel føles bena tunge i det jeg starter treningsøkten. Håper dette er en forbigående periode som du beskriver og at det løsner snart. Det er vanskelig å holde på motivasjonen når det er så tungt.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Du bør lytte til kroppen. Jeg har hatt perioder der bena har føltes som bly etter mye gåing i bratt terreng. Det har gått over, men jeg har da gått roligere i mellomtiden. Så du kan jo vurdere å skru ned tempoet litt til du føler deg bedre.
Gjest Tigress Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Eg synest det var rask auke i lengda på innsatsperiodane, er du like flink til å auke lengda på pausene? Eg brukar å køyre same lengda på innsatsperioden i seks veker før eg endrar... Men, kva med å leggje inn ei kortintervalløkt i staden for langintervall, så får du litt variasjon?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg øker ikke lengden på hvile-intervallene i det hele tatt... Trodde ikke +1min i uka var så mye. Programmet jeg følger fant jeg på Iform.nu, og det er for nybegynnere. Dette er andre gangen jeg føler at jeg møter veggen i dette programmet, første gangen var ved 6min. Da løp jeg med de samme intervallene i tre uker, til kroppen kjentes litt lettere. Jeg kommer til å holde på med samme intervaller i et par uker denne gangen også, så får jeg håpe på at det løsner seg etter hvert. Verst er det egentlig at det går ut over motivasjonen når jeg ikke klarer å følge progresjonen i programmet. Men hvis det er ofte å øke intervallene hver uke er jeg kanskje ikke en så dårlig jogger som jeg tror? Får innimellom inntrykk av at andre er mye flinkere til å presse seg til kondis enn det jeg er. Jeg orker ikke jogge når det blir for vondt/slitsomt, og prøver å lytte til kroppen slik at jeg ikke får skader før jeg får kondis.
Gjest fragment Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Dersom du ikke er overtrent ville jeg variert mellom kortintervall og langintervall. Har aldri hørt om intervalltrening med arbeidsperioder på 10 minutter, synes det høres lenge ut. Men ser jo at du følger et program hvor man hele tiden øker i antall minutter. Kanskje du kan korte ned tiden og heller legge inn noen flere arbeidsperioder? Jeg synes ofte også det kan være greit å løpe to sett med 5x1 minutters intervaller. Variasjon er nok stikkordet... Endret 21. oktober 2008 av fragment
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå