Gjest Stresset pappa Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Min kone er ute og reiser med jobb, og jeg skal være hjemme med mine to små på 4 og snart 2 år, i 4 dager. Jeg har aldri hatt barna alene før, og innrømmer at jeg har aldri vært så glad for at ungene har vært i seng som i går kveld. Jeg har store problemer med å aktivisere dem, og føler at jeg er verdens værste pappa. Det har vært gråting, sutring og kjefting, og jeg må si at jeg var temmelig oppgitt da jeg, -endelig, kunne levere dem i barnehagen i dag tidlig. Så her trenger jeg hjelp! Jeg vil så gjerne kose meg med barna disse dagene, men vet ikke hvordan jeg skal få det til? (Og jeg har ikke lyst til å be min kjære om hjelp.) Så jeg håper dere flotte kvinner, mødre og fedre her inne kan hjelpe en som ikke føler seg som noen god pappa akkurat nå... Og ja, jeg skal nok få vist min fantastiske kone at jeg setter umåtelig pris på henne og det hun gjør som mamma for våre to barn når hun kommer hjem!
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Det enkleste er nok å passe dem ute. På en lekeplass f.eks passer jo barna nesten seg selv. Da kan du bare sitte der og observere.
Nigo-san Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Gå en tur i lekeparken etter barnehagen... Ta en enkel og kjapp middag, la dem kose seg i badekaret, se på barne-TV, og så leser du for dem på sengekanten. Og vips var kvelden gått. For å være ærlig sliter jeg litt med å forstå problemstillingen din, men det er vel bare fordi jeg har masse barn alene mesteparten av tiden, og da blir man vant til det. Lykke til i alle fall!
Nigo-san Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Det enkleste er nok å passe dem ute. På en lekeplass f.eks passer jo barna nesten seg selv. Da kan du bare sitte der og observere. - eller lese avisa...
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Bading/dusjing kan aktivisere dem lenge... Har dere fingermaling? Blir litt søl, men de er i rette alderen... Har du åpen barnehage i nærheten? Da kan du rigge deg til med avis innimellom... Lettvint. Utendørsaktiviteter, hvis været er sånn nogenlunde. Dvs., regn er jo også topp, men da blir man kanskje ikke ute så lenge. Lego, bygging?
Gjest lykke til Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Beregn god tid til alt, forbered det som kan forberedes på kvelden sånn at det ligger klart til morgenen. Lag enkle middager som ikke tar for mye tid. Legg deg på gulvet der barna leker, ofte holder det at du er der sammen med dem. Les for dem og når de har lagt seg kan du bruke litt tid til å rydde og forberede neste dag før du synker sammen i sofaen. Husk at din kone også måtte bruke tid til å innarbeide seg rutiner i forhold til seg og barna, det er ikke noe som kommer av seg selv. Og så håper jeg at du bruker mer tid på barna heretter sånn at neste gang din kone er borte så er barna vant til at du håndterer dem.
Vera Vinge Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg håper du ser dette som en fin sjanse til å være mye sammen med barna, og ikke blir skremt. Jeg syns ærlig talt det er rart at du ikke har vært alene med dem før, men jeg håper det går bra og at du kan tenke at dette er en fin sjanse for dere til å gjøre ting på din måte uten at mor henger over skulderen.
tingeling Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Hei Her er noen tips:Handle før du henter dem i barnehagenI bilen hjem forteller du hva dere skal gjøre samme ettermiddan: Leke når dere kommer hjem (ute/inne), lage mat, bade, se barnetv før legging. Da er de forberedt. Dette kan du gjerne gjenta for hver "aktivitet" dere er ferdig med.Finn gjerne på noe de kan gjøre på kjøkkenet mens du lager mat, så vet du hvor du har de. Ta frem tegnesaker for eks.La de gjerne hjelpe til med maten. Min toåring synes det er kjempe stas å kutte pølser fra hverandre og putte dem i vannet.Etter maten kan man plassere dem på badet, enten i badekaret med masse øse-ting eller på gulvet med noen bøtter, øse-ting og badeleker. Vann er alltid gøy.Se barne TV sammen med demLes for dem før legging slik at de roer tempoet Håper at dere får fine dager. Hvis det er opphold kan dere jo ta med engangsgrill og pølser til nærmeste lekeplass så går hele ettermiddagen. Og husk å ikke legge dem for sent, da blir de overtrøtte
Glynis Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Og ja, jeg skal nok få vist min fantastiske kone at jeg setter umåtelig pris på henne og det hun gjør som mamma for våre to barn når hun kommer hjem! Da synes jeg du skal gjøre dette ved å begynne å ha barna litt alene iblant, heller. Hvis hun i en periode på fire år (alderen til eldstemann) ikke har vært på en eneste helgetur alene synes jeg kanskje du skal oppfordre til dette. Det er godt for barna å kunne være trygg på begge foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 og føler at jeg er verdens værste pappa. Det har vært gråting, sutring og kjefting, og jeg må si at jeg var temmelig oppgitt da jeg, -endelig, kunne levere dem i barnehagen i dag tidlig. For det første skal du kvitte deg med følelsen av å verdens verste far. Å være overlesset av skyldfølelse fører ikke til noe konstruktivt. At du spør om råd er jo bevis i seg selv at du er langt fra en dårlig far! Hvis det er første gangen du er alene med barna, så er det jo veldig uvant for barna. Kanskje de er litt urolig på hvorfor ikke mamma er det. Eller kanskje de er småsure på mor og straffer deg, siden du er der. Men dette er jo ikke noe krise, dette er noe alle barn må vennes til. At de kan bli trygge på at når mor og far reiser bort, så kommer de jo tilbake. Og det er uvant for deg. Kanskje er du litt stressa, nervøs og high strung og det snapper barna opp fort. Så blir de det også. Og jeg kan berolige at det er like mange kvinner som menn som blir stressa og friker ut første gang(ene) over å ha ansvar alene for et barn/flere barn. Ta det med ro og ta et dypt pust. Både du og barn kommer til å overleve detta. Ikkke forvent å få til noe perfekt, og du er forresten pappa og ikke underholdningsartist. Vær sammen med de, du må ikke få de til å le konstant. De leker seg som rehel fint selv, at du er sammen med de er ofte mer enn nok. Konkrete forslag til ting å gjøre har du vel fått en del av over her. Og jeg kan si at det er nok av oss mødre som til tider er så frustrerte over grinete barn at vi er lettet når vi leverer dem i barnehagen. Men dette er jo dager eller perioder som går over! Men til tips å arbeide med etter denne turen til mor: Vær oftere sammen med barna, og ikke minst oftere alene. Kan være nok det at mor er ute og tar en kopp kaffe eller kinotur mens du er hjemme. Da blir både du og barna tryggere på hverandre og kan være alene sammen helt fint. Lykke til og kos deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå