Gjest Mellom to stoler Skrevet 21. oktober 2008 #1 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har akkurat solgt en leilighet, overtakelse i desember. Da får jeg 1.5 millioner på konto. Har også kjøpt en leilighet til 1.8 som jeg ikke skal overta før i midten av januar. Det betyr at jeg har 1.5 millioner kroner på konto ved inngangen til neste år og må betale mer enn 15.000 i formueskatt på disse. Det har jeg ikke veldig lyst til. Er det noen disponeringer/pengeplasseringer jeg kan gjøre som reduserer formueskatten? Jeg skal også snart starte eget selskap innen markedsføring, kan jeg putte noen av pengene der om jeg starter selskapet før jul? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #2 Del Skrevet 21. oktober 2008 Undersøk muligheten for å betale inn et større beløp på den nye leiligheten innen nyttår. Rentetapet for innbet et par uker for tiden blir bare småpenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_tea_* Skrevet 21. oktober 2008 #3 Del Skrevet 21. oktober 2008 Undersøk muligheten for å betale inn et større beløp på den nye leiligheten innen nyttår. Rentetapet for innbet et par uker for tiden blir bare småpenger. Støtter denne. Synes det virker lurt å innbetale de pengene allerede før årsskiftet. Kontakt eiendomsmegler/oppgjørsavdelingen og forhør deg med de om det høres greit ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotten Skrevet 21. oktober 2008 #4 Del Skrevet 21. oktober 2008 Undersøk muligheten for å betale inn et større beløp på den nye leiligheten innen nyttår. Rentetapet for innbet et par uker for tiden blir bare småpenger. Støtter denne. Synes det virker lurt å innbetale de pengene allerede før årsskiftet. Kontakt eiendomsmegler/oppgjørsavdelingen og forhør deg med de om det høres greit ut. Kan ikke helt skjønne hvorfor dette skal være en god løsning? Forskuddsbetalingen skal jo også oppgis som formue i selvangivelsen, da som innestående på klientkonto hos megler. Blir bare å flytte pengene fra en konto til en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #5 Del Skrevet 23. oktober 2008 Kan ikke helt skjønne hvorfor dette skal være en god løsning? Forskuddsbetalingen skal jo også oppgis som formue i selvangivelsen, da som innestående på klientkonto hos megler. Blir bare å flytte pengene fra en konto til en annen. Dette har Lotten rett i. Det går ikke. Men da er det kanskje mulig å opprette et selskap før årsskiftet og flytte pengene over til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #6 Del Skrevet 23. oktober 2008 Dette har Lotten rett i. Det går ikke. Men da er det kanskje mulig å opprette et selskap før årsskiftet og flytte pengene over til dette? Nå er det jo slutt på aksjerabatten, så kan ikke se at der hjelper. Dessuten er det jo mange kostnader i forbindelse med å stifte og slette et AS: utgifter til revisor, brreg mm. Forsvinner fort en 20 000 på dette. Jeg tror nok TS bare må bite i det sure eplet og betale formueskatten, hvis ikke vedkommende kan få flyttet overtakelsen av huset til før nyttår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå