Gå til innhold

Høy iq, medlemsskap i Mensa etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva regnes som en uvanlig høy IQ? Og hvor høy IQ må man ha for å bli medlem av mensa, iflg. deres test (scorene kan jo variere fra test til test)?

Videoannonse
Annonse
Gjest midtpåtreet
Skrevet
Hva regnes som en uvanlig høy IQ? Og hvor høy IQ må man ha for å bli medlem av mensa, iflg. deres test (scorene kan jo variere fra test til test)?

Har man høy IQ klarer man vel å finne svarene sjæl ?

Skrevet
Har man høy IQ klarer man vel å finne svarene sjæl ?

Om en person er god på matematisk og logisk tenkning og har evnen til å se abstrakte mønstre betyr det at h*n er flink til å lete opp informasjon hvor som helst? Javel, ja...

• Liker 2
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Hvor/når sa jeg at jeg har høy iq selv?

Skrevet

IQ oppgir vanligvis som en score på en normalfordelt skala som har snitt og median på 100 og standardaavik på 15. Det innebærer at om lag 68 prosent av en normalbefolkning scorer mellom 85 og 115 og at om lag 96 prosent av en normalbefolkning scorer mellom 70 og 130.

Personer som har IQ under 55 er strafferettslig utilregnlig i straffesaker om de har et tilsvarende funksjonsnivå.

Ifølge medisinske begreper er personer med IQ mellom 50–70 lettere psykisk utviklingshemmet.

Skrevet

Visste dere at Mensa begynte som en slags eugenetisk klubb? Grunnleggeren hadde en tanke om at hvis man vil forbedre menneskerasen, så må man sørge for at de smarteste finner hverandre og får barn sammen. Så han stiftet en forening for dem med IQ et stykke over gjennomsnittet.

Jeg vet ikke om det er noen som har sjekket om forutsetningen holder, altså at barn av Mensa-medlemmer er eksepsjonelt intelligente, de også. Men det er en interessant tanke. Er det noen av dere som vet noe om dette?

Skrevet
Visste dere at Mensa begynte som en slags eugenetisk klubb? Grunnleggeren hadde en tanke om at hvis man vil forbedre menneskerasen, så må man sørge for at de smarteste finner hverandre og får barn sammen. Så han stiftet en forening for dem med IQ et stykke over gjennomsnittet.

Jeg vet ikke om det er noen som har sjekket om forutsetningen holder, altså at barn av Mensa-medlemmer er eksepsjonelt intelligente, de også. Men det er en interessant tanke. Er det noen av dere som vet noe om dette?

En stor del av intelligensen ligger i genene (50 % tror jeg).

Skrevet

Jeg har faktisk tatt Mensa-testen og fikk et resultat som ville kvalifisert for medlemskap i Mensa. Men jeg tror ikke på slike tester. jeg tror det handler om å kjenne igjen oppgavetyper. Har du tatt slike tester før er du lettere istand til å skjønne hva de er ute etter. På samme måten som man lettere løser ligninger om man har gjort det før. Slike tester baserer seg i stor grad på evne til å se systemer, og det kan såklart læres.

Så jeg tror ikke at jeg er overmåte intelligent, selv om jeg scorte "høyere enn snittet" på den testen.

En annen ting er at jeg strengt tatt synes behovet for å sortere folk etter score de har fått på en skriftlig intelligenstest, i seg selv sier noe om mangel på innsikt. Jeg tror mange som har behov for å være med i Mensa, faktisk gjennom det beviser at det henger litt etter i det som skjer i andre deler av hjernen.

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet

Får å bli med i Mensa må man være innenfor topp 2 %. Dvs en iq på minst 131 (med et standardavvik på 15) eller 149 (med et standardavvik på 24).

Mensa ble til som en rekasjon på 2. verdenskrig. Der tanken var at Mensa skulle være en støttespiller for det engelske parlamentet. Hensikten var å unngå slike konflikter i fremtiden. Dette ble det aldri noe av, og Mensa ble i stedet en sosial forening.

Jeg tror mange som har behov for å være med i Mensa, faktisk gjennom det beviser at det henger litt etter i det som skjer i andre deler av hjernen.

Det var da et svært så fordomsfull påstand. Selv er jeg med i nevnte organisasjon, og jeg kan med hånden på hjertet si at de aller fleste av oss er meget oppegående mennesker. Selv stortrives jeg :)

Skrevet

Dette sier vel mer om at du ser oppgavene fra din side og ikke kan skjønne at de kan være vanskelige for andre. :)

(beveger meg på tynn is her, da jeg ikke har tatt noen test og ikke vet helt hva denne går ut på. )

Skrevet
Jeg har faktisk tatt Mensa-testen og fikk et resultat som ville kvalifisert for medlemskap i Mensa. Men jeg tror ikke på slike tester. jeg tror det handler om å kjenne igjen oppgavetyper. Har du tatt slike tester før er du lettere istand til å skjønne hva de er ute etter. På samme måten som man lettere løser ligninger om man har gjort det før. Slike tester baserer seg i stor grad på evne til å se systemer, og det kan såklart læres.

Så jeg tror ikke at jeg er overmåte intelligent, selv om jeg scorte "høyere enn snittet" på den testen.

En annen ting er at jeg strengt tatt synes behovet for å sortere folk etter score de har fått på en skriftlig intelligenstest, i seg selv sier noe om mangel på innsikt. Jeg tror mange som har behov for å være med i Mensa, faktisk gjennom det beviser at det henger litt etter i det som skjer i andre deler av hjernen.

Selvsagt går testen på å gjenkjenne mønstre og se systemer. Det er jo det iq egentlig er ment å måle. Hvor flink man er til å se logiske sammenhenger og slikt. Til en viss grad kan man trene seg til å bli flinkere til å se slike sammenhenger. Men bare til en viss grad. På samme måte som man blir flinkere til å løse kryssord om man trener på det en stund. Det er mange som løser kryssord hver dag i åresvis men likevel aldri klarer "Nøtteknekkeren" eller "Supergiganten". Mens andre igjen klarer disse oppgavene etter bare å ha løst noen få kryssord før i sitt liv.

Mensa i dag fungerer som en sosial forening. Hvor man sosialiserer med andre mennesker som er flinke til å se logiske sammenhenger og løse denslags problemer. Og som ikke minst synes det er festlig å løse slike problemer.

Hvorfor mener du det er galt med en klubb for folk som er over gjennomsnittet flinke til, og liker, å løse slike "tenkenøtter"? Det er da ikke noe annerledes enn andre interesseklubber, hvor man må ha et visst ferdighetsnivå for å få være med? Eller for den saks skyld, skolesystemet, hvor karakterene, altså resultatene av skriftlige prøver, avgjør hvem som får komme inn og hvem som ikke får komme inn. Eller fotballlag, hvor man blir sortert etter hvor flink man er til å tukle med en ball (ja, jeg var en av dem som ikke var flink nok til å få være med på laget. Men herregud, jeg beskylder da ikke dem som deler inn i lag for å ha svekkete sjelsevner av den grunn...)

Skrevet
Til en viss grad kan man trene seg til å bli flinkere til å se slike sammenhenger. Men bare til en viss grad.

Det er da ikke noe annerledes enn andre interesseklubber, hvor man må ha et visst ferdighetsnivå for å få være med? Eller for den saks skyld, skolesystemet, hvor karakterene, altså resultatene av skriftlige prøver, avgjør hvem som får komme inn og hvem som ikke får komme inn. Eller fotballlag, hvor man blir sortert etter hvor flink man er til å tukle med en ball (ja, jeg var en av dem som ikke var flink nok til å få være med på laget. Men herregud, jeg beskylder da ikke dem som deler inn i lag for å ha svekkete sjelsevner av den grunn...)

:enig:

Skrevet (endret)

Nå har jeg faktisk samme teori om mennesker som består testen, og deretter kritiserer folk som gidder å være medlem. ;) Fordi de er jo liksom såååå mye mer sosialt intelligente da.

Nå har jeg faktisk bestått testen selv, uten å være medlem, men jeg skylder bare på at jeg ikke gidder å betale medlemsavgiften. I tillegg til at jeg sier som Groucho Marx, "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members."

Høy IQ vil vel i praksis si at man er veldig god på å løse små, logiske oppgaver. Verken mer eller mindre.

Endret av Lady Lovelace
Gjest LanaLane
Skrevet

Steike, da kan kjæresten min bli medlem! Nå føler jeg meg jo bare enda mer uintelligent i forhold til ham :kgbaby:

Skrevet
Jeg tror mange som har behov for å være med i Mensa, faktisk gjennom det beviser at det henger litt etter i det som skjer i andre deler av hjernen.

Og jeg mener at folk som kan finne på å påstå andre som å henge etter i enklete deler av hjernen bare fordi de velger å bli medlem av en klubb du valgte å ikke bli medlem av, virkelig har driti på draget. Snakk om å være fordømmende og lite nyansert!

Skrevet
Og jeg mener at folk som kan finne på å påstå andre som å henge etter i enklete deler av hjernen bare fordi de velger å bli medlem av en klubb du valgte å ikke bli medlem av, virkelig har driti på draget. Snakk om å være fordømmende og lite nyansert!

Enig.

Skrevet

Først må jeg si det er veldig mange fordkjellige responser her. Noen følelsesladde, noen indignerte, men ingen reflekterte; IQ er faktisk et metodisk anersett resultat som brukes i store deler av psykologien, utdannelsessystemet i USA, og generelt som indikator på mennesker som forstår ting bedre.

Det er en grunn til at man anser IQ å være en god indikator på et individs oppegåenhet. Ikke bare med tanke på "små logiske oppgaver", men også læring generelt.

Jeg har også tatt testen - og bestod. Betyr det at jeg er mer oppegående enn folkflest (98%)? Ja, dert betyr det. Er du personen som beundrer FRPs retorikk, ikke som nyttig politikk, men som en effektiv stemmemagnet, da har du sannsynlig høy IQ.

Er du den som, i en sosial sammenkomst, ikke kan dy deg for å analysere folks innlærte sosiale kommunikative handlinger og, uten at du nødvendig har dette behovet, ser nødvendigheten av å kopiere slike handlingsmønstre for å gli inn i en sosial gruppe, da har du sannsynlig høy IQ.

Er du den som til stadighet ergrer deg over at vennene dine ikke kan se alt så klart og tydelig som deg selv, da har du sannsynligvis høy IQ.

Er du den som forstår hva jeg snakker om, da har du sannsynlig høy IQ - for alle andre anbefaler jeg å prøve testen. Den mpler ikke hvor godt menneske du er (hva nå enn vi mener med "godt"), men nettopp din evne til å se verden på en nyansert måte.

Takk til alle som gadd å lese. Til dere andre; live your lives...

:-)

Gjest Ikke mensamateriale.
Skrevet
Først må jeg si det er veldig mange fordkjellige responser her. Noen følelsesladde, noen indignerte, men ingen reflekterte; IQ er faktisk et metodisk anersett resultat som brukes i store deler av psykologien, utdannelsessystemet i USA, og generelt som indikator på mennesker som forstår ting bedre.

Det er en grunn til at man anser IQ å være en god indikator på et individs oppegåenhet. Ikke bare med tanke på "små logiske oppgaver", men også læring generelt.

Jeg har også tatt testen - og bestod. Betyr det at jeg er mer oppegående enn folkflest (98%)? Ja, dert betyr det. Er du personen som beundrer FRPs retorikk, ikke som nyttig politikk, men som en effektiv stemmemagnet, da har du sannsynlig høy IQ.

Er du den som, i en sosial sammenkomst, ikke kan dy deg for å analysere folks innlærte sosiale kommunikative handlinger og, uten at du nødvendig har dette behovet, ser nødvendigheten av å kopiere slike handlingsmønstre for å gli inn i en sosial gruppe, da har du sannsynlig høy IQ.

Er du den som til stadighet ergrer deg over at vennene dine ikke kan se alt så klart og tydelig som deg selv, da har du sannsynligvis høy IQ.

Er du den som forstår hva jeg snakker om, da har du sannsynlig høy IQ - for alle andre anbefaler jeg å prøve testen. Den mpler ikke hvor godt menneske du er (hva nå enn vi mener med "godt"), men nettopp din evne til å se verden på en nyansert måte.

Takk til alle som gadd å lese. Til dere andre; live your lives...

:-)

Jeg forstår hva du snakker om, og jeg har mange av de samme tankene som deg også... men det er en stor forskjell på oss to til tross for at vi deler det samme synet på eksemplene du kommer med her..

Nå har ikke jeg tatt mensa-testen, og det har ingen hensikt heller, for jeg vil ikke bestå, men jeg har tatt andre tester opp gjennom årene (både IQ-tester og evne-tester) og i følge dem har jeg en IQ på ca 120.

Jeg er altså ikke like oppegående som deg, men tenker likevel likt...

Er det da jeg som tenker "langt over evne", eller er det du som ikke bruker din fulle kapasitet?

Skrevet

For å illustrere Mensakravet litt: Pr. 1. januar 2008 bodde det 3.637.892 personer over 18 år i Norge. 2% av dette er 72.758 - i mine øyne ikke dette nok til å kalles "uvanlig".

Av de 3.637.892 har:

1 person over IQ 175 (hvis man bruker standardavvik 15)

5 personer mellom 170 og 174

21 personer mellom 165 og 169

88 personer mellom 160 og 164

332 personer mellom 155 og 159

1.114 personer mellom 150 og 154

Man får selv vurdere hva som anses som "uvanlig".

Tallene er regnet ut fra definisjonen av IQ-tall - et IQ-tall er kun en matematisk omregning fra prosentvis "plassering". IQ-tallet sier ingenting om hvor mye mer intelligent en person med 130 er enn en person med 100 (som per definisjon er snittet). Det er heller ikke nødvendigvis slik at forskjellen mellom disse to personene tilsvarer forskjellen mellom en person med 160 og en med 130.

Det er en myte at høy IQ bare viser at man er god til å løse IQ-oppgaver. Forskning har påvist signifikante sammenhenger mellom høy IQ og andre evner/egenskaper, som for eksempel evnen til å greie seg i et komplisert samfunn og evnen til å beherske kompliserte sosiale normer. Men sammenhengene gjelder for grupper, ikke enkeltpersoner. Det er (selvfølgelig) forskjell på enkeltpersoner med samme IQ, også med hensyn til evnene nevnt over.

IQ-tester vil aldri kunne gi et absolutt korrekt resultat, men de testene som brukes av psykologer er normert på så mange personer at feilmarginen er akseptabelt liten for dem. Psykologen må imidlertid ta hensyn til at noen har betydelige problemer med for eksempel eksamensnerver, som kan slå ut på en IQ-test. Derfor skal en psykologvurdering også inkludere en samtale for å avdekke slike ting.

Mensaopptak baserer seg på IQ-testen alene, derfor vil det kunne forekomme at mennesker med eksamensnerver ikke klarer kravet, selv om de ellers er mer enn nok intelligente. Mensa har ikke profesjonell kompetanse - selv om det skulle finnes medlemmer som er psykologer - til å forholde seg til annet enn resultatet av en IQ-test. Det er ikke Mensa selv som vurderer testbesvarelsene, det skal gjøres av en uavhengig psykolog som ikke selv er medlem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...