Gjest Fortsatt på facebook Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/197284/print Kjenner meg litt igjen i det de har funnet, det er endel som har ett lass med venner på lista si, og utstrakt aktivitet på wallen. Blir vi alle mer "som dem" av å bruke facebook? At det blir som en konkurranse? Kommer litt an på personligheten hvorvidt man blir påvirket i den ene eller andre retning, vil jeg tro?
Gjest Bolledeig Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke påvirkes noe særlig av utstrakt wall-bruk, statusoppdateringer eller hva det skulle være... Det er liksom ikke det jeg bruker facebook til.... Men selvfølgelig, alt på internett har jo blitt mer du-fokusert i de senere årene (i tillegg til annen media) så kanskje det gjør oss mer selvopptatte også?
Gjest LanaLane Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har en kompis som oppdaterer profilen sin konstant, gjerne "NN is 16%" og så 5 min senere "NN is 21%" og 5 min etter, ja, dere skjønner greia. Helt opp til hundre, men gjerne ned igjen. Og han får faktisk respons på det. Han er også en sånn som har 500 venner(adder alle han har møtt bare en gang) og har vel 600 bilder av seg selv. Men når jeg poster ting som "LanaLane har en nabo som blotter seg i vinduet" så får jeg ingen respons :gjeiper: Kanskje jeg som er forferdelig upoppis?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har en kompis som oppdaterer profilen sin konstant, gjerne "NN is 16%" og så 5 min senere "NN is 21%" og 5 min etter, ja, dere skjønner greia. Helt opp til hundre, men gjerne ned igjen. Og han får faktisk respons på det. Han er også en sånn som har 500 venner(adder alle han har møtt bare en gang) og har vel 600 bilder av seg selv. Men når jeg poster ting som "LanaLane har en nabo som blotter seg i vinduet" så får jeg ingen respons :gjeiper: Kanskje jeg som er forferdelig upoppis? Prøv 'LanaLane blotter seg i vinduet', da får du nok respons
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har rundt 50 "venner" på facebook. De fleste er gamle klassekamerater jeg ikke har kontakt med. Naive meg trodde at dette var en mulighet til å holde hverandre oppdatert med hvordan det går i livene våre, hvor vi bor nå osv. Men det er jo stort sett ingen ekte aktivitet mellom meg og dem. Nå ser jeg ingen vits i å ha dem på lista lenger, men er det ikke veldig frekt å slette FB-venner? Så det får jeg meg ikke til å gjøre. Så de står nå der da, som perifere kjente fra en svunnen tid. Det er kun rundt 10 personer jeg virkelig har lyst til å ha på lista mi. Personer som jeg kommuniserer med og føler faktisk er mine venner. Men når kjæresten til en gammel klassekamerat (jeg har møtt vedkommende ca 5 ganger) legger meg til som venn, så orker jeg ikke å risikere sure miner ved å nekte å legge til denne personen. Begynner også å bli lei av de store mengdene hugs, greenies, cuties og alt det tullet der jeg mottar. Men hvordan få sagt ifra om at jeg ikke vil ha sånt uten å fornærme avsenderen som mener det godt? Hadde det enda bare vært dill og dall som dukket opp på sida mi, så greit. Men jeg må bruke tid på å akseptere, velge om jeg vil sende tilbake og gå gjennom en hel masse steg for hver liten filleting. Og iblant så dukker det opp helt andre sider med quizzer man må registrere seg med mobilnr for å være med på. Arhg! Kjenner jeg får lyst til å kutte ut hele FB jeg. Men så er det jo så trivelig da med de som faktisk er venner. *gå i tenkeboksen*
aline Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg vet ikke helt om jeg tror vi blir så påvirket av det, og jeg tror det er viktig å skjønne at det å ha maaaaange på vennelista og være aktiv på wallen, ikke automatisk gjør en til en narsissist. man kan være selvopptatt uten å være narsissist, og det er ikke nødvendigvis noe galt i å være opptatt av eget liv, det som vel er forskjellen på en som er selvopptatt, og en som er narsissist, slik jeg har forstått det ihvertfall, er at narsissisten ikke er i stand til å anerkjenne andre som selvstendige vesener, de har ikke empati og føler ikke noen trang til å vise andre mennesker interesse eller respekt så lenge det ikke direkte gagner dem selv. Jeg har venner på facebook som har maaaaange venner, og som har maaaaange bilder og skriver masse på wallen, de er nok opptatt av oppmerksomhet ja (hvem av oss liker ikke oppmerksomhet?), men de er samtidig mennesker som viser ekte interesse for andre mennesker (ikke nødvendigvis gud og hvermann, men andre en seg selv), de er empatiske og tenker ikke BARE seg selv og hva som gagner dem, til tross for da altså ett "behov" for oppmerksomhet som gjør at de er veldig aktive på slike nettsider. Mange har også godt av å tørre å bli litt mer opptatt av sitt eget liv, slik jeg ser det er det ett større problem med jantelov i norge, en det er med narsissisme. Og selv bruker jeg faktisk facebook litt for å tørre å være litt stolt av meg selv. Det er en god ting å være stolt av seg selv og den en gjør og hvem man er, å skryte av seg selv er ikke negativt, så lenge man også evner å skryte av andre, vise interesse for andre og bry seg om ting selv om det ikke har med seg selv å gjøre.
Gjest LanaLane Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Prøv 'LanaLane blotter seg i vinduet', da får du nok respons YESS! Endelig får jeg og oppmerksomhet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå