Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 20. oktober 2008 #1 Del Skrevet 20. oktober 2008 Heisann! I boken jeg kjøpte om stell etc av hamstre, står det at frukt må skylles i vann, og vannet må få renne av før du gir det til hamsteren, ellers kan du risikere at den lille får diare. Men det står ikke forklart hvorfor, så da lurer jeg på om det er noen her som vet? Jeg syns det høres usannsynlig ut at litt vann kan forårsake diare, når den tross alt også får vann i drikkeflasken sin? Det står også at frukt som kan ha blitt sprøytet må skrelles, men det er spesielt appelsin som er nevnt. Jeg trodde det var sånn at når man skylte frukten i vann så gikk det bra? Men må innrømme at jeg egentlig aldri har tenkt på det før da.... Kan løsningen være å kjøpe økologisk frukt og grønt? Håper noen kan hjelpe meg :o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 20. oktober 2008 #2 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg synes det høres ut som tull for å være ærlig. Har hørt lignende råd til kanin og det stemmer ikke med dem. Det er ikke alle (i grunnen veldig få) kjæledyrbøker det er grunn til å stole helt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #3 Del Skrevet 20. oktober 2008 Frukt/grønnsaker med alt for mye vann er dessverre kjent for å gi diare. Vann alene er ikke problemet, men at det blir alt for mye vann i frukten/grønnsaker. Er også derfor man ikke burde gi kål og andre grønnsaker med høyt vanninnhold. De små er veldig ømfintelig når det gjelder mage og jeg har dessverre mistet to marsvin pga mageproblemer den siste mistet jeg i dag. Han hadde ikke hatt noe forandring i maten de siste månedene eller spist noe annet rart, men alikevel fikk han mageproblemer og døde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 20. oktober 2008 #4 Del Skrevet 20. oktober 2008 Så trist å høre om marsvinene dine :o( Men, da har jeg et spørsmål til, da... det står også i den boken at noen dyr ikke vil bruke drikkeflasken, og derfor stiller væskebehovet gjennom vannholdig frukt/grønt. Min lille er jeg ikke helt sikker på ennå, men tror hun bruker flasken sin. Vet du hvorfor vannet gir diare/mageproblem? Er ikke egentlig vann i frukten bare spiselig vann, om du skjønner hva jeg mener? ...har problemer med å forstå det her, jeg... *sukk* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 20. oktober 2008 #5 Del Skrevet 20. oktober 2008 Ja, misforståelsen beror nok på at det er vannholdige grønnsaker som er skadelig, ikke grønnsaker med vann på. Hvorfor disse gir mageproblemer er jeg ikke helt sikker på, men det dreier seg nok om at det er mye mat uten noe næring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 21. oktober 2008 #6 Del Skrevet 21. oktober 2008 mennesker som spiser bare vannholdige grønnsaker får også diare. akkurat som oss trenger de fast mat itillegg. går fint å gi de agurk og slikt, så lenge det ikke er det eneste de får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #7 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) De fleste dyrene driker av flaska si og da er det ikke noe problem. Men det skal aldri være hovedmaten. Pellets/forblanding skal alltid være hovedmaten og grønnsaker er rett og slett godteri/junkfood. Grunnen til at det nevnes grønnsaker med vann er vel kanskje fordi om det er vann på grønnsaker så fester flis/høy/støv/bøss seg på grønnsakene og de spiser det, og flis o.l. fører også til mageproblemer.. Endret 21. oktober 2008 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 21. oktober 2008 #8 Del Skrevet 21. oktober 2008 Pellets/forblanding skal alltid være hovedmaten og grønnsaker er rett og slett godteri/junkfood. Det kommer vel veldig an på type grønnsaker. Mørke grønne salatblader er mye mye bedre enn agurk og gulrot. Nå er det lite pellets ute i naturen, så de er laget for plantebasert kost Når det gjelder kanin så er det høy og sunne grønnsaker (mørke grønne blader) som skal være hovedmaten, pellets er bare et lite tilskudd. Nå vet jeg ikke helt med gnagere, men vil ikke tro det er så enorme forskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #9 Del Skrevet 22. oktober 2008 Nå må jeg helt ærlig si at jeg ikke vet om hamstere spiser høy, men hos marsvin så er høy hovedkostern og de kan kun leve kun på det. Selv om det ikke er pellets naturen så har disse småkrypene vært holdt som kjæledyr i lange tider og dermed forandrer matvaner seg litt. Såklart, er det et dyr som er vant til å spise grønnsaker/frukt fra det er lite så er det bare å gjøre det, men å plutselig gi et voksent hamster masse grønnsaker/frukt er nok neppe en god ide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 22. oktober 2008 #10 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hamstere, gullhamsteren hvertfall, spiser insekter itillegg, og døde småfugler, når de lever vilt, itillegg til frukt og grønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. oktober 2008 #11 Del Skrevet 22. oktober 2008 Heisann! Hun lille min får gnagerblanding også da, en blanding som inneholder alle vitaminer etc hun må ha. I tillegg får hun nøtter, korn, tørket frukt, frukt og grønt. Hun får også høy, selv om det ikke er hovedkosten. Det er mye til å bygge bo med, selv om hun ikke bruker det til det da... har bare hatt henne siden lørdag, så holder fortsatt på å lære henne å kjenne :o) Hun kan også få kjøtt (rått, vel og merke) + youghurt, men jeg har ikke kommet så langt som å prøve ennå... Men nå lurte jeg på ennå en ting som står i den boken, det er ikke kostholdsrelatert, men vil bare ha andres synspunkt. Det står at man bør bytte ut alt burstrø (men ikke det i huset) 2 ganger i uken, er ikke det litt ofte? Er det noen av dere som har hamstre som bytter ut alt så ofte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #12 Del Skrevet 22. oktober 2008 Kommer ann på hvor mye hun roter. Noen roter ekstremt mye, drar mat rundt, tisser over alt, graver o.s.v. og da er det greit å bytte 2 ganger i uka, men om h*n er ryddig så er det ikke like vits. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 22. oktober 2008 #13 Del Skrevet 22. oktober 2008 Her er en bra hamsterside (med tilhørende forum) i tilfelle du skulle få bruk for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. oktober 2008 #14 Del Skrevet 22. oktober 2008 Takk Caya! Jeg har lett etter bra sider om hamstere, men tydeligvis ikke godt nok :o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå