Glynis Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Hvilket merke er din favoritt? Tenker først og fremst på knuste/hakkede tomater til bruk i pizzasaus/pastasaus og eventuelt fiskeform.
Gjest misa Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Helt klart S&W premium sine sauser! Jeg bruker de ikke til pizza, men til gryter av alle slag. Passer også veldig godt til pasta. S&W får du kjøpt stort sett over alt, bortsett fra Rema 1000, Bunnpris og sikkert noen flere... Rimi, Ica, Meny og Spar fører i alle fall dette merket. -misa
Gjest Eurydike Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Italienske Mutti liker jeg godt. Ellers er det stor forskjell på rene hermetiske tomater og såkalt ferdig smaksatte, som alltid er tilsatt mye mer rart enn urter, hvitløk eller det som måtte stå på framsiden av boksen. Disse smaker det etter mitt syn ferdigmat av, så jeg foretrekker de som kun inneholder tomat.
Gjest itla Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg liker best Bionas hermetiske cherrytomater. De er riktignok ikke hakket, men det er ganske morsomt å stå og "eksplodere" de små kulene oppi gryta.
Glynis Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2008 Hm, jeg har prøvd en av S&W sine (med noe tilsatt smak) og av en eller annen grunn så ville ikke tomatene 'integrere seg' i sausen. Vet ikke om det var noe galt med matlagingen min (høyst mulig!), men føler at tomatsaus skal være litt idiotsikkert? Det smakte liksom bare litt utvannete tomater som eltet seg rundt hvitløken og urtene jeg også hadde oppi.
Glynis Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2008 Italienske Mutti liker jeg godt. Søtt navn! Hvor får jeg kjøpt det?
Gjest New Dawn Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg bruker Eldorado sine grovhakkede tomater på boks .. de er kjempegode og de er billige. Når jeg lager pastasaus så bruker jeg 8 bokser - så det går endel kan man si Men Eldorado sine er kjempegode .. jeg kjøper ikke noen som er smakstilsatt for jeg krydrer selv.
Gjest Eurydike Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Søtt navn! Hvor får jeg kjøpt det? I hvertfall på Meny, såvidt jeg husker. http://www.mutti-parma.com/eng/prodotti_pomodori.htm
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg pleier å kjøpe Coops økologiske, synes de smaker godt og de er ikke så mye dyrere enn de andre vi har å velge mellom (sånn kan det gå når man bor på landet med bare dyre nærbutikker). Kjøper ikke tomater som er ferdigkrydret, har spist det noen ganger hos foreldrene mine og synes ikke smaken er noe å skryte av. Foretrekker å krydre selv, og f eks basilikum er ganske flyktig så det er lurt å tilsette den til slutt. Hvordan produsentene får slike urter til å "holde seg" kan man jo alltids lure på.
Gjest Zia Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg liker best Biona, Mutti og Coops økologiske tomater. Eldorado er også ok. S&W er ikke noe særlig. Selv de uten smakstilsetninger inneholder salt og andre tilsetningsstoffer.
Arkana Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg bruker Mutti (kjøper det på bl.a. Ica Maxi).
Gjest misa Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Hvordan produsentene får slike urter til å "holde seg" kan man jo alltids lure på. Hermetisering. Når man hermetiserer noe så trenger man ikke så mye av konserveringsstoffer (pga selve hermetiseringsprosessen), og hermetikk er holdbart nesten for alltid. Kommentar fra Mattilsynet -misa
Zzyzx Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 Bruker som regel det billigste jeg får tak i når jeg skal ha noe som ikke er krydret. Icas egne er veldig fine, for de er så finhakket at jeg slipper å gjøre noe mer med dem. Ellers så går det i hele tomater som jeg moser med stavmikseren. Jeg betaler heller en femmer for en boks jeg kan krydre selv enn 15 for en boks som er ferdig krydret.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 Hermetisering. Når man hermetiserer noe så trenger man ikke så mye av konserveringsstoffer (pga selve hermetiseringsprosessen), og hermetikk er holdbart nesten for alltid. Kommentar fra Mattilsynet -misa Ja, det skjønner jeg også, men man koker jo tomatene etterpå, og da skulle de mer flyktige aromaene fordampe. Det er derfor man ikke tilsetter alle typer urter fra starten.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg kjøper Landlord sine, jeg (billigbilligmerket til Rema 1000). Jeg synes de er like gode som de dyrere variantene.
stjernekyss Skrevet 21. oktober 2008 #16 Skrevet 21. oktober 2008 Husker ikke merket, men det er i hvertfall en på hermetikk med tilsatt basilikum og oregano elns.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 21. oktober 2008 #17 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) S&W er ikke noe særlig. Selv de uten smakstilsetninger inneholder salt og andre tilsetningsstoffer. Jeg trengte hermetiske tomater til middagen i dag, og hadde igjen en boks igjen med S&W (uten smakstilsetninger) fra tidligere. Hadde helt glemt at de er tilsatt ganske mye salt, og brukte like mye salt som normalt i tomatsausen. Salt saus kan man si. Endret 21. oktober 2008 av O-Ren Ishii
Markjordbær Skrevet 22. oktober 2008 #18 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg bruker Eldorado sine grovhakkede tomater på boks .. de er kjempegode og de er billige. Når jeg lager pastasaus så bruker jeg 8 bokser - så det går endel kan man si Men Eldorado sine er kjempegode .. jeg kjøper ikke noen som er smakstilsatt for jeg krydrer selv. Hvor mange lager du pastasaus til??!! Jeg bruker en boks jeg når jeg lager mat til to..... Holder i massevis Men jeg pleier også å bruke eldorado når jeg er i norge.
Gjest Gjest_New Dawn_* Skrevet 22. oktober 2008 #19 Skrevet 22. oktober 2008 Hvor mange lager du pastasaus til??!! Jeg bruker en boks jeg når jeg lager mat til to..... Holder i massevis Men jeg pleier også å bruke eldorado når jeg er i norge. Vi er bare 4 voksne mennesker, men 3 av dem er storspisende menn Når jeg lager sånn en mat så lager jeg alltid for mye - da har jeg middag i flere dager og kan eventuelt fryse ned resten. Tomatsausen blir best hvis den koker lenge, og vi i familien har veldig travle dager - det gjelder å være effektiv, vet du
Gjest misa Skrevet 9. november 2008 #20 Skrevet 9. november 2008 Vi er bare 4 voksne mennesker, men 3 av dem er storspisende menn Når jeg lager sånn en mat så lager jeg alltid for mye - da har jeg middag i flere dager og kan eventuelt fryse ned resten. Tomatsausen blir best hvis den koker lenge, og vi i familien har veldig travle dager - det gjelder å være effektiv, vet du Har du en god oppskrift du kan dele? -misa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå