Gå til innhold

1+1 = 3, vi er gravide!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste forresten inn epå graviditetsforumet at de har begynt å regne 40 + 3 nå :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Leste forresten inn epå graviditetsforumet at de har begynt å regne 40 + 3 nå :klø:

Dette spurte jeg jordmor om for noen uker siden, og det stemte (ifølge henne) ikke. :) Heldigvis.. Vil ikke risikere overtid på overtid! :)

Her går de for 40+2 på et fullgått svangerskap!

Skrevet

Tjoho 19 uker!! :hoppe:

Om en uke er jeg halvveis!!

Jenta er ganske aktiv om dagen og igår ble jeg litt redd for at det hadde skjedd noe siden vi var å kjørte snøscooter også rista det en god del også kjente jeg ikke noe på en god stund - men i dag har hu sparka igjen :)

Rart å omtale magen min som hu men er så klart litt bekymret for at plutselig kommer det en gutt... Noen som har opplevd det? Trur jeg må bestille 3D ultralyd for å se hu igjen + forsikre meg om at det er en jente. Noen som har tips til (billig) og bra 3D ultralyd i Oslo? Og når er det best å gjøre det? Er det mellom uke 20 - 25? I helgen har vi vært på Hafjell med jobben min og neste helg skal vi til Rauland sammen med svigers! Blir koselig! :)

Beklager at jeg ikke er så aktiv om dagen! Hehe! Mye som skjer :)

Skrevet

Tjoho 19 uker!! :hoppe:

Om en uke er jeg halvveis!!

Jenta er ganske aktiv om dagen og igår ble jeg litt redd for at det hadde skjedd noe siden vi var å kjørte snøscooter også rista det en god del også kjente jeg ikke noe på en god stund - men i dag har hu sparka igjen :)

Rart å omtale magen min som hu men er så klart litt bekymret for at plutselig kommer det en gutt... Noen som har opplevd det? Trur jeg må bestille 3D ultralyd for å se hu igjen + forsikre meg om at det er en jente. Noen som har tips til (billig) og bra 3D ultralyd i Oslo? Og når er det best å gjøre det? Er det mellom uke 20 - 25? I helgen har vi vært på Hafjell med jobben min og neste helg skal vi til Rauland sammen med svigers! Blir koselig! :)

Beklager at jeg ikke er så aktiv om dagen! Hehe! Mye som skjer :)

Nå holder jeg på å lage middag, BIFF :D (Min så klart gjennomstekt :P)

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Gratulerer med 19 uker!

Ang 4+3, så det en del jordmødre og leger som har begynt å regne det, og det er vel bare et tidsspørsmål om når resten kommer etter ;)

Jeg hadde nok aldri klart p stole på EN UL når det kommer til kjønn. Har sett alt for mange ganger på jobben at det har kommet ut et annet kjønne enn det som er ventet ;) Det er unsett aldri helt sikkert før babyen er ute, så man burde aboslutt ikke låse seg helt fast på et kjønn.

Ang 3D UL har jeg ingen tips. Vet om en del som er fornøyde med Majorstueklinikken, og tror det koser rundt 1200kr. Den prisen tror jeg er ganske lik over hele linja. Vet det ofte er veldig lang ventetid, så skal du bestille, bør du gjøre det nå. Tror det er best mellom uke 24 og 28. Men du må være obs på at ikke alle få rnoe som helst ut av dette, d det er veldig avhengig av hvordan babyen ligger.

Skrevet (endret)

Her kommer en liten oppdatering i fra meg :)

Er veldig mye som skjer om dagen så er ikke like lett å få tid til KG.

Igår så... Kremt, klarte jeg å besvime på trikken på vei til jobb :dåne:. Det var skikkelig rart - skjønte ikke helt hva som skjedde. Jeg hadde stått å ventet på trikken i ca 20 minutter (siden det var trikker som hadde blitt innstilt pga vognmangel) og da endelig trikken kom var det selvfølgelig kjempe mange som skulle ta trikken og derfor var det så klart ikke noen ledige sitteplasser - så jeg måtte stå. Da vi nærmer oss Storo (der jeg bytter til t-bane) var det kjempe masse trafikk så vi ble stående en god stund å vente på å komme ut i krysset. Da begynte jeg å kjenne meg svimmel også rakk jeg ikke tenke så mye mer. Det neste jeg husker er at jeg satt på et sete med en mann som stå å slå meg i ansiktet for å få meg bevist igjen, ei som helte i meg vann, en som åpnet jakken min og så klart en hel HAUG med plutsleig våkne mandagstryner som sto over av ren nyskjerrighet. Jeg følte meg egentlig skikkelig dum - og unnskyldte meg med at jeg var gravid og det antagelig kun var blodtrykket mitt som hadde falt...! Da vi kom til Storo gikk jeg av trikken og følte meg egentlig bare skikkelig dum. Hehe!

Kan jo kanskje være lurt å sjekke blodtrykket mitt ellerno? Bør kanskje ringe fastlege/jordmor. Men tenkte å høre med BHT på jobben hva hu sier.

Og en annen merkelig ting som skjedde i går... Jeg var så innmari sår på brystvortene (men det har jeg vært hele tiden så tenkte ikke så mye over det) også plutselig merket jeg at jeg lakk fra puppene :hakeslepp: - trudde jeg skulle få sjokk jeg. Haha! Skjer med det?

Så igår var en rar dag på mange måter... Hehe!

Nå er jeg snart halvveis og den lille jenta vår vokser og vokser for hver dag som går - og det merker mamma :sjenert: Hun spaker mye om dagen!

"Jenta vår er ca 22 cm lang og veier 250 gram. Et fettlag begynner så smått å legges under huden. Dette skal hjelpe henne med å oppretteholde rett kroppstemperatur etter fødselen. Eggecellene hennes begynner dannes nå. Livmoren trener seg på å trekke seg sammen og mange kan oppleve kynnere. Hørselen blir bedre og bedre for hver dag som går. Grunnlaget for tenner er tydelig og man kan se negler på fingre og tær."

Endret av SkumGummi
Skrevet

Her er min vektoversikt i svangerskapet!

04.02.09 (19+4): 64,2 kg

26.01.09 (18+1): 63,2 kg

15.01.09 (16+4): 61,9 kg

09.01.09 (15+5): 61,4 kg

01.01.09 (14+4): 60,1 kg

19.12.08 (12+5) 58,2 kg

Før graviditeten: 64,3

Gikk veldig ned i starten pga oppkast som dere ser - men nå er jeg på vei oppover igjen!

Skrevet
Her er min vektoversikt i svangerskapet!

04.02.09 (19+4): 64,2 kg

26.01.09 (18+1): 63,2 kg

15.01.09 (16+4): 61,9 kg

09.01.09 (15+5): 61,4 kg

01.01.09 (14+4): 60,1 kg

19.12.08 (12+5) 58,2 kg

Før graviditeten: 64,3

Gikk veldig ned i starten pga oppkast som dere ser - men nå er jeg på vei oppover igjen!

Samme statistikk hos meg! :ler: Gikk ned over 10 kg i begynnelsen, men så har jeg gått opp over 20 kg siden den gang! :hakeslepp: Det synes ikke så mye som man skulle tro. Folk rister bare på hodet når jeg sier jeg har lagt på meg over 20 kg...

Men nå har jeg begynt å blitt plaget med vann i kroppen. Det har kommet den siste mnd, og det har resultert i at vekta bare har eksplodert. Opp 6 kg på 4 uker! :dåne: Nesten flaut... Bra det forsvinner etter fødselen.. Mesteparten! :fnise:

Skrevet

Sjer at du har hatt en skikkelig opplevelsesrik dag :fnise:

Stakkers deg :klemmer:

Det samme skjedde med mine brystvorter den ene dagen. Å det er visst helt normalt. Det er like normalt å lekke som ikke å gjøre det. Har visst heller ingenting med hvor mye du kommer til å produsere når babyen kommer.... Var i hvertfall det jeg ble fortalt.

Ta vare på deg selv da :klemmer:

Skrevet

20 uker

HALVVEIS!!! Tenk på det - det er rart det!!! WOW!!

Nå er vi på hyttetur på Rauland med familien til mannen min (ja - litt dumt at jeg er på nett, men det var plutselig nett her... hehe)

Idag skal babypappa og brødrene hans i bakken mens resten skal på Langrenn. Jeg tenkte å prøve på langrenn jeg og, men trur ikke jeg skal gå flere mil fordi da blir jeg bare helt skutt til kvelden. Blir litt fort sliten om dagen :P

Kusinen til mannen er med, hu er to år - så vi får virkelig øvd oss på å ha toåring i helgen. Hu kom inn til oss halv ni og sa at nå måtte vi stå opp. Hehe!! Hu går hele tida rundt å sier: "Baby inni magen" - hehe, hu er nydelig da! :sjenert: Gleder meg! :hoppe:

Skrevet (endret)

Lørdag var jeg halvveis i svangerskapet :hoppe: Det går veldig veldig fort og jeg blir litt skremt med tanke på at snart er vi en liten familie på tre :sjenert:

Hun beveger seg masse om dagen og det merker jeg. Noen ganger er sparkene ganske "harde" mens andre ganger svake. Man kan kjenne de hardeste sparkene på utsiden av magen men hu har en tendens til å slutte å spake når andre skal kjenne. Litt sjenert? Hm - kan jeg aldri tenke meg når hu har han som hu har som faren? Jeg oppe ganske mange ganger i løpet av natten for å tisse. Det er akkurat som hu ligger å knipser på blæra bare for å erte? Hm. Hu er nok det etter faren sin også trur jeg!

Imorra skal vi på kontroll hos jordmor. Det er ikke vanlig å dra på 20 ukers kontroll men jordmor ville gjerne ha oss inn alikevel siden jeg er førstegangsfødende, og det er jeg glad for. Føler av og til det er litt lenge mellom hver gang. Er spent på hvor høyt livmora ligger nå! Trur den ligger like over navlen - men er ikke sikker!

:babyjente:"Tulla vår er denne uken 25 cm lang og veier 330 gram. Hun begynner nå å utvikle sitt eget søvnmønster og det kan merkes på når jeg kjenner bevegelse og ikke. Bevegelsene blir stadig mer beviste og hardere. Tennene hennes dannes, livmoren er ferdig utviklet og skjeden formes. Rundt denne tiden kan man som gravid merke at babyen hikker."

Her er magen i uke 20: post-24177-1234258665_thumb.jpg

PS! Nå sparker hu skikkelig mens jeg holder på å skriver her!!

Her er også ultralydbilde fra den ordinære ultralyden 26. januar. post-24177-1234258914_thumb.jpg

Noen spørsmål

1) Når skal man sende inn papirer osv til NAV?

2) Jeg var på middag med jobben i går og da fikk vi servert skiver av ytrefilét som var litt rosa. Jeg hadde bedt dem om få gjennomstekt kjøtt men det fikk jeg ikke. Nå er jeg kjempe redd for at dette var veldig dumt av meg å spise?

3) Når er det best å ta 3D ultralyd?

4) Hvor i Oslo er det best å ta 3D ultralyd?

Endret av SkumGummi
Skrevet

Idag var vi på kontroll hos jordmor - og det gikk veldig bra. Alt var som det skulle og jeg er vistnok veldig normal. Hehe. Her er en oversikt over "tallene" mine!

Blodtrykk: 120/70

Fosterlyd: 140

Vekt: 65 kg (+ 0,7 kg)

Symfyse - fondusmål: 17 cm

Ellers har vi bestemt oss for at vi kun ønsker å gå til kontroll hos jordmor, og ikke hos fastlege også (med mindre jeg trenger sykemelding el.l.) Synes det er mye bedre å gå til jordmor fordi hun har bedre tid og jeg trives mye bedre der, enn på samlebåndet på legekontoret.

Neste jordmortime er 17. mars!

Skrevet

Jeg lurer på en del av de samme tingene som deg. Mener å ha lest at 3D UL er best å ta mellom uke 23 og 29 eller noe sånt, men dette er jeg som sagt ikke helt sikker på.

NAV-papirene tror jeg bør være i orden et par mnd før termin, dvs ca uke 32. Vet mange sender inn rundt uke 29-31. Men siden NAV har sykt mye å gjøre om dagen, tenkte jeg å sende tidlig. Siden du bor i Oslo, som er NAV-versting om dagen anbefaler jeg deg å gjøre det samme. Kjipt om pengene ikke kommer når de skal pga trege NAV.

Skrevet

Heisann :klemmer:

Så koselig at du kjenner masse liv og at alt er bra med den lille jenta di :)

Jeg skal ha min første jordmortime den 5. mars. Har bare gått til fastlegen til nå. Har jo vært gjennomdette ei gang før men det er litt greit å gå til jordmoren også. Det er også liv i min mage og jeg vet at de sier at en ikke skal sammenligne søsken men denne som er i magen min nå en langt mindre aktiv enn min første var. Å det kjenner jeg kan bekymre meg til tider. Ingen barn er jo like men jeg hadde satt pris på litt mer bråk der inne :fnise:

Ang 3D så har jeg også hørt at det blir best fra uke 23 og utover....

Skrevet (endret)

Hei igjen folkens... Jeg har hatt skikkelig helt vondt neders i ryggen (mest venstre side) som strekker seg frem "gjennom hofta" og frem i magen. Vet ikke hva det er - så er litt bekymret og vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Men så har jeg har pratet med flere som har vært gravide, lest på nettet og jeg er farlig redd for at det kan være bekkenløsning. Men jeg har funnet ut at jeg ikke vil ha bekkenløsning så da er det sikkert ikke det? :P ... Hmf!

MEN... Jeg ringte akkurat jordmor føden (de har sånn at man kan ringe der dersom man har spøsmål...) og hu sa at det hørtes veldig ut som bekkenløsning... ÆRS!!! Hu sa at dersom jeg klarte å "leve" med det så skulle jeg bare ta det opp på neste kontroll, og hvis det ble veldig instens og vanskelig å "leve med" skulle jeg ta kontakt med fastlege eller jordmor.

Endret av SkumGummi
Skrevet

Ah, har det på akkurat samme måte.. Tror jeg og har fått bekkenløsning, og i likhet med deg hadde jeg for lenge siden bestemt meg for at det skal jeg ikke ha. :kjefte:

:fnise:

Foreløpig er det til å leve med, men merker at det ikke skal bli veldig mye vondere før det vil være veldig hemmende. Tenkte å ringe legekontoret imorgen for å høre om det kansje er mulig å få henvisning til fysioterapeut for å få veiledning til hvordan jeg skal forholde meg til det. Aner ikke om det er mulig, men skader ikke prøve. Man kan visst få veiledning på trening som kan styrke muskulaturen rundt bekkenet, eller noe sånt :vetikke:

Skrevet
Ah, har det på akkurat samme måte.. Tror jeg og har fått bekkenløsning, og i likhet med deg hadde jeg for lenge siden bestemt meg for at det skal jeg ikke ha. :kjefte:

:fnise:

Foreløpig er det til å leve med, men merker at det ikke skal bli veldig mye vondere før det vil være veldig hemmende. Tenkte å ringe legekontoret imorgen for å høre om det kansje er mulig å få henvisning til fysioterapeut for å få veiledning til hvordan jeg skal forholde meg til det. Aner ikke om det er mulig, men skader ikke prøve. Man kan visst få veiledning på trening som kan styrke muskulaturen rundt bekkenet, eller noe sånt :vetikke:

Hm ja, kan jo være lurt å prate med lege og få henvisning. Jeg gjør det dersom det veldig mye værre, foreløbig overlever jeg med det. Men jeg kjenner at jeg ble litt satt ut etter at jeg fant ut at det kunne være det. Særlig siden jeg var veldig innstilt på at resten av svangerskapet skulle bli koselig siden starten besto av uhyggelig mye oppkast. Men ja... Jeg får bare håpe og be om at det ikke forverrer seg :(

Skrevet

Oi... Jeg la meg klokka ni i dag siden jeg hadde litt vondt og var kvalm og uvell. Og plutselig kastet jeg opp!! Sånn skikkelig...

Hm - rart! Håper jeg ikke skal begynne med det igjen altså - det er NEKT!! Lurer på om det kan være noe jeg har spist eller om det rett og slett er fordi jeg har vondt.

Men iallfall så sitter jeg her nå og er egentlig litt lei meg, og litt deppa... Og er egentlig litt lei av å være gravid!!

Skrevet

OI oi oi, what a night!! Har foreløbig kastet opp 9 eller 10 ganger og sovet veldig lite og dårlig...

Skjønner ikke hvor denne gravid "idyllen" alle snakker om er! Synes ikke dette er så idyllisk!

Skrevet

Huff!! Får håpe dette går over da! Tar vel nok på kreftene å være gravid i det hele tatt, om ikke du må begynne å kaste opp igjen og! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...